actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th March 2010, 10:51
Sarina.VanRompaey Sarina.VanRompaey is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Itegem
Posts: 72
In coma na ruzie om een meisje

In coma na ruzie om een meisje

BLANKENBERGE - Nadat hij een leeftijdsgenoot in coma had geslagen, trok L.V. (15) uit Blankenberge zorgeloos naar de training van zijn voetbalploeg. Daar kon de politie hem vrijdagavond oppakken. Slachtoffer Lawrence C. ontwaakte pas gistermorgen uit zijn coma.
'Het gaat al een stuk beter met Lawrence', vertelt een goeie vriendin van de jongen uit Bredene. 'Hij is zondagmorgen stilletjes uit zijn coma gekomen. Hij is nog zeer zwak en kan nog niet veel zeggen. Hij moet nog zeker een week in het ziekenhuis blijven. Hij heeft een hartinfarct gekregen op het moment dat hij geslagen werd. Dokters onderzoeken nog hoe het mogelijk is dat het hart van zo'n jonge kerel het opgeeft, maar het komt bijna zeker door het geweld.'

De brutale vechtpartij van vrijdagavond blijkt een voorgeschiedenis te hebben. 'Hoewel ze niet op dezelfde school zitten, kenden de twee elkaar', zegt de vriendin. 'L.V. had een oogje op D., de vriendin van Lawrence. Het meisje wou die aandacht niet. Het leidde tot spanningen en ruzies op de tram. Lawrence moest hem verschillende keren duidelijk maken dat hij D. moest gerust laten.' Volgens andere bronnen was er ook druk sms-verkeer tussen de twee.

Karatetrap

Vrijdagavond kwam het na schooltijd opnieuw tot een woordenwisseling op het Leopold III-plein, vlak aan het station in Blankenberge. Volgens de politie haalde L.V. meteen hard uit. Lawrence C. kreeg niet eens de kans om een slag uit te delen.. 'Hij sloeg tot zijn slachtoffer op de grond viel', zeggen getuigen. En ook dan hield hij niet op. 'Het slachtoffer probeerde recht te krabbelen, maar toen zette de aanvaller enkele stappen achteruit. Hij nam een aanloop en gaf met een sprong een karatetrap tegen het hoofd. Ook daarna bleef hij trappen.'

Tientallen jongeren op het plein keken toe zonder in te grijpen. Pas toen twee leerkrachten tussenbeide kwamen, hield het geweld op. Omstanders moesten Lawrence C. reanimeren.

'Mijn zoon is geen vechtersbaas', zegt de moeder van L.V. 'Wie hem kent, weet hoe hij in elkaar zit: een meelevend iemand, met een hart uit de duizend. Dit heeft hij zeker niet gewild. Hij is heel erg onder de indruk van de gebeurtenissen. Ik zal er altijd zijn voor mijn zoon en ik zal hem altijd blijven steunen.' Wel zegt ze dat zijzelf en L.V. 'meevoelen' met het slachtoffer en zijn familie.

Wit T-shirt

Toch vertoonde de jongen vlak na de vechtpartij weinig spijt. 'Hij bleef grijnzend toekijken', zegt Sabine Dobbelaere, een van de twee leerkrachten die tussenbeide kwamen. 'Het leek alsof hij ons stond uit te lachen. Toen omstanders hem aanspraken, gaf hij een valse naam op. Daarna ging hij op de loop.'

Het kwam niet bij L.V. op om naar de politie te stappen. Hij trok naar zijn voetbalclub in een naburig dorp, om te trainen. 'De voetbaltraining was nochtans afgelast omdat de trainer afwezig was', zeggen getuigen. 'Maar dat wist L.V. niet. Hij is hier blijven rondhangen alsof er geen vuiltje aan de lucht was. Toen de politie arriveerde, was hij een balletje aan het trappen.'

De jongen werd zaterdagmorgen voor de jeugdrechter geleid, die hem naar de gesloten instelling van Everberg stuurde.

De klasgenoten van Lawrence C. uit het Sint-Pieterscollege plannen morgen een steunactie voor hem. 'We zullen allemaal een wit T-shirt aantrekken met zijn naam op', vertellen ze. 'Om te tonen dat we met hem meeleven.' (CEL, TLB, NMI, RSO)

Bron: Het nieuwsblad 29/03/2010

Eigen mening:
Ik was geschokt toen ik dit artikel las. Dat je als 15 jarige iemand in een coma slaagt vind ik heel erg. En hij toonde dan blijkbaar geeneens spijt toen hij dit gedaan had.
Dat er niemand eerder tussen dit gevecht gekomen is vind ik wel erg, maar aan de andere kant kan je de medeleerlingen misschien wel begrijpen. Ze zijn in shock door wat er is gebeurd en die jongen gaat als een gek tekeer. Al een geluk dat die leerkrachten er dan zijn tussengekomen want misschien was die jongen anders dood geweest.
Wat die jongen bezielde is toch de vraag. Ik hoop dat hij een zware straf krijgt voor wat hij gedaan heeft.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 29th March 2010, 22:49
Shana Henderieckx Shana Henderieckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Antwerpen
Posts: 130
Ik sluit me aan bij Sarina. Zoiets vind ik dus ook verschrikkelijk. Een jongen van 15 jaar die een andere zo zwaar toe kan takelen en daarna niet eens berouw heeft... Een jongen van die leeftijd, daar had ik net zo goed les aan kunnen geven!
Ik begrijp dat het als omstander niet gemakkelijk is om in te grijpen, maar men kan het op z'n minst toch proberen? Als er zoveel getuigen waren kun je toch iets afspreken? Samen sta je toch sterk? Schrik om zelf in elkaar geslagen te worden is hier een drempel die men moet opheffen aangezien de jongen wel bijna zijn dood vond in dat soort zinloos geweld. Het minste wat men kan doen is hulp inschakelen.
Wat er mis was met de dader, daar weet ik het fijne niet van, maar als hij werkelijk een jongen klappen uitdeelt omdat hij zijn vriendinnetje niet kan krijgen en hierdoor zijn zelfbeheersing verliest dan is er iets serieus mis met hem, en dan moet daar dringend iets aan worden gedaan! Hij zal immers nog veel tegenslag kennen gedurende zijn leven en als hij daarvoor elke keer iemand in elkaar moet slaan...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:21.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.