actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th September 2013, 08:53
M*chael.Ceulemans M*chael.Ceulemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Westmeerbeek
Posts: 54
Vlaming blijft verslingerd aan zijn auto

Vlaming blijft verslingerd aan zijn auto
Belga
wo 18/09/2013 - 06:51

Update: wo 18/09/2013 - 07:28

Joris Truyts

Voor de grote meerderheid van de verplaatsingen gebruikt de Vlaming nog steeds de auto. Dat blijkt uit onderzoek naar het verplaatsingsgedrag bij 1.600 Vlamingen. De meeste mensen gebruiken zelden of nooit het openbaar vervoer.

Crevits: "We moeten de hoofden proberen veranderen"
Ondanks alle campagnes voor groener en duurzamer vervoer, blijft de wagen dus veruit het populairste vervoermiddel. Ongeveer 7 op de 10 van alle verplaatsingen gebeurt met de auto. Ook voor de kleine verplaatsingen van 1 tot 3 kilometer wordt in 2 op de 3 gevallen de wagen genomen. Fietsen en stappen is goed voor 25 procent van alle verplaatsingen, het openbaar vervoer haalt maar 6 procent.

Limburgers en West-Vlamingen nemen de wagen voor vier vijfde van de verplaatsingen boven de 5 kilometer. Ze scoren daarmee het slechtst op het vlak van duurzaamheid. Grote steden, zoals Gent en Antwerpen, doen veel beter. Bijna de helft van de verplaatsingen gebeurt er duurzaam, vooral de fiets is er populair.

Wat betreft het woon-werkverkeer staat de auto met stip op nummer één met 73 procent, 11 procent fietst naar het werk, evenveel mensen nemen het openbaar vervoer. Maar dat openbaar vervoer blijft voor veel Vlamingen een grote onbekende. Ruim 70 procent is niet vertrouwd met het stads- en streekvervoer en bijna 87 procent neemt vrijwel nooit de trein.

Of het te voet is, met de fiets, het openbaar vervoer of de wagen, we verplaatsen ons minder, zo blijkt ook. 1 op de 4 vlamingen verplaatst zich zelfs niet meer dagelijks, 5 jaar geleden was dat maar 1 op de 5. Op de website Mobielvlaanderen.be kan u alle resultaten van het onderzoek bekijken. Het verplaatsingsonderzoek werd al voor het zevende jaar op rij gevoerd door de Vlaamse overheid.

"Je moet op dezelfde nagel blijven kloppen"
"We blijven massaal de auto nemen, inderdaad", reageert Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) in "De ochtend" op Radio 1. "Daar komt heel moeilijk verandering in, al is er in de grote steden wel beterschap merkbaar. De fiets wordt echt wel populairder in de stedelijke context."

Crevits pleit, zeker in landelijke omgevingen, voor betere trein -en busverbindingen. "Heel veel mensen gebruiken het openbaar vervoer niet omdat ze het niet kennen", zegt ze. De minister ziet heil in een eengemaakt ticket voor trein en bus. Bedrijven wil ze aanzetten om werknemers een mobiliteitsbudget te geven in plaats van een bedrijfswagen.

"Je moet op dezelfde nagel blijven kloppen. En je moet voldoende aanbieden en voldoende promoten", besluit Crevits.

Bron: DeRedactie

Mening:Ik vind het positief dat er in grootsteden meer de fiets gebruikt wordt. Op andere plaatsen nemen we voor kortere afstanden nog steeds de auto. Ik vind wel dat de regering iets meer aan het openbaar vervoer mag werken. In mijn dorp rijden er slechts sporadisch bussen dus met het openbaar vervoer is wel een probleem. Hopelijk doet de regering hier iets aan en gaat het vervoer met de auto nog een stukje naar beneden.
__________________
Opleiding is de beste proviand op de reis naar de ouderdom
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 20th September 2013, 12:18
Ingeborg.Pecqueur Ingeborg.Pecqueur is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Geel
Posts: 74
Ik vind het zeer positief dat we tegenwoordig vaker de fiets gebruiken voor kleine afstanden dan vroeger. Ik vind ook dat het een kleine moeite is om even met de fiets te gaan voor 3 kilometer. Als je in het centrum woont kan dit vaak zelfs sneller zijn dan de wagen. Dat het openbaar vervoer het minder goed doet kan ik wel begrijpen. Bussen zijn niet altijd even betrouwbaar en de verbindingen vormen vaak een probleem. De trein is dan weer redelijk duur om te gebruiken. Ik geef een voorbeeld. Stel je gaat van Geel naar Hasselt met de trein. Dit kost je per persoon 15.80 euro, er is natuurlijk ook nog de Go pas deze kost 50 euro voor 10 beurten. Dat zou willen zeggen dat het 10 euro per persoon is. Als je met de auto gaat is het 48 km heen, afgerond 100 km in totaal heen en terug. Stel je auto verbruikt gemiddeld 10l/100km en je rijdt met een diesel. Voor diesel betaal je momenteel 1.333 euro. Je betaalt dus voor je rit naar Hasselt 13.30 euro. Het is dus goedkoper de trein te nemen als je alleen gaat naar Hasselt, maar als je met 4 gaat is de auto dan weer veel goedkoper.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 20th September 2013, 14:58
Valerie.Pandelaers Valerie.Pandelaers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Vorselaar
Posts: 99
Ik denk dat de bedenking van Ingeborg hier zeer terecht is. Zij stelde al vast dat carpoolen ook een optie is, en dit komt niet aan bod in het artikel. Dit komt in haar berekeningen alvast als goedkopen naar voren.
De mensen kijken vandaag de dag dan ook meer naar hun uitgaven, wat ook niet echt een positieve invloed heeft op het gebruik van het openbaar vervoer. Ik kan begrijpen dat men deze diensten niet voor niets kan aanbieden, maar persoonlijk vind ik (vooral) de kostprijs van een ritje met de trein te duur.
Als student heb je wel de mogelijkheid om een GoPass of Buzzy Pass te kopen, maar als je maar sporadisch reist met trein of bus, valt dit ook weer vrij duur uit.
Ik denk dat het dan ook geen slecht idee is om de prijzen te herberekenen en eventueel een eengemaakt ticket voor alle vormen van het openbaar vervoer in te voeren.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:49.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.