actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th March 2011, 19:26
Matthias.Krols Matthias.Krols is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 108
Achttien maanden cel voor dronken doodrijder

Artikel:
DIEST/LAAKDAL/TESSENDERLO - De Leuvense correctionele rechtbank heeft donderdag een 33-jarige man tot achttien maanden cel, 2.750 euro boete en drie jaar rijverbod veroordeeld. Hij reed in september 2009 een 51-jarige vrouw dood in Diest. Hij had 1,4 promille alcohol in het bloed, reed te snel en pleegde vluchtmisdrijf na het ongeval.

De rechtbank bevestigde hiermee de eerdere uitspraak van de politierechtbank. De doodrijder moet ook 72.000 euro schadevergoeding aan de man van het slachtoffer betalen. Het vonnis is onder meer zo zwaar omdat de man uit Laakdal al vier veroordelingen opliep wegens verkeersovertredingen. Op 19 maart 2008 werd hij door de correctionele rechtbank van Hasselt veroordeeld wegens dronkenschap aan het stuur. Hij had toen pas sinds een drietal weken zijn rijbewijs terug.

De man kan pas een nieuw rijbewijs bekomen als hij slaagt in een theoretisch, praktisch, medisch en psychologisch examen.

Op 14 september 2009 was een koppel uit Tessenderlo omstreeks 3 uur 's ochtends ter hoogte van het kruispunt van de Nieuwe Dijk- en de Rodestraat in Diest (waar toen aan de weg gewerkt werd) uitgestapt om hulp te bieden aan vrienden die na een ongeval aan de kant van de weg geparkeerd stonden. Op dat ogenblik passeerde de 33-jarige man en reed hij de vrouw aan. Het voertuig was zodanig beschadigd dat het 8 kilometer verderop stilviel. Anderhalf uur later werd de man door de politie opgepakt.

Op het proces had de openbare aanklager drie jaar cel en een rijverbod gedurende vijf jaar gevorderd. De rechtbank beval zijn onmiddellijke aanhouding.


Bron:
De Standaard 24/03/2011
http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20110324_123


Eigen mening:
Bij deze uitspraak stel ik toch wel de nodige vragen. Met de opgelegde boete van € 72 000 en anderhalf jaar cel kan ik best leven. Je kan nog discussiëren of anderhalf jaar cel wel genoeg is, maar tegenwoordig is de gevangenis ook niet echt meer een straf te noemen. In de gevangenis zal hij minder zorgen hebben dan erbuiten, want daar zal hij er alles aan moeten doen om financieel rond te komen. Dus met anderhalf jaar cel kan ik wel leven. Maar een rijverbod van 3 jaar vind ik gewoon schandalig. Zo iemand neem je toch levenslang zijn rijbewijs af. Ik kan echt niet begrijpen dat ze zo iemand nog met de auto laten rondrijden. Of willen ze het risico lopen dat hij nog eens iemand gaat doodrijden?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:40.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.