actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th November 2016, 13:49
Maud.s*aepen Maud.s*aepen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Vosselaar
Posts: 15
Erken burn-out als beroepsgerelateerde ziekte

Minister van Volksgezondheid Maggie De Block (Open VLD) gaat een burn-out erkennen als beroepsgerelateerde ziekte. ‘Op die manier kunnen we preventiecampagnes opzetten en begeleiding voorzien om mensen terug aan het werk te krijgen’, zei ze in De Zevende Dag op één.


Minister De Block verdedigde ook de besparingen in de gezondheidszorg. Nadat ze enkele maanden geleden nog had verklaard dat ‘haar zakken dichtgenaaid waren’, zei ze onlangs dat ‘als er bespaard moet worden, het logisch is dat mijn collega’s naar mij kijken’.

‘De financiële toestand van ons land is veranderd’, aldus De Block. ‘In het begin dachten we dat we een tekort in de begroting moesten dichtrijden van 1,8 miljard. Twee weken later was dat - omwille van verschillende factoren, zoals de Brexit - 3,2 miljard geworden. Dan wordt er naar mijn grote portefeuilles gekeken.’

Ziekenhuisnetwerken

De Block benadrukte dat in 2017 een half miljard meer geïnvesteerd zal worden in volksgezondheid. ‘We moeten dus elke euro efficiënt gebruiken en investeren in nieuwe zaken, zoals de zoektocht naar methodes om met diabetes om te gaan. We betalen sinds dit jaar hepatitis C voor het eerst terug, net als heel dure kankerbehandelingen.’

Op personeel wordt intussen wel bespaard door de ziekenhuizen zelf. ‘Ziekenhuizen moeten minder kosten maken, minder besteden aan apparatuur, zodat meer naar personeel kan gaan. Dat kan door te werken in netwerken, zodat niet elk ziekenhuis elke dienst moet uitwerken - met alle investeringen die ermee gepaard gaan.’ Dat betekent overigens niet dat jobs verloren zullen gaan, benadrukte De Block.

De standaard

http://www.standaard.be/cnt/dmf20161127_02593803

27/11/2016

Eigen mening: Een burn-out zorgt er voor dat personeel voor een tijdje niet meer kunnen gaan werken, dit is dus niet goed voor de economie. Meer en meer mensen krijgen te maken met een burn-out dus ik vind het een goed plan van Magie De Block om burn-outs te erkennen als een beroepsgerelateerde ziekte. Magie De Block beloofd dat er in 2017 een half miljard euro meer geïnvesteerd zal worden in de volksgezondheid, dit is zeer goed omdat dit echt nodig is. In ziekenhuizen besparen ze al op personeel maar dit mag niet leiden naar een te kort van personeel, maar ik denk dat dat niet zal gebeuren.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 27th November 2016, 15:06
Brenda.T*ga Brenda.T*ga is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Lichtaart
Posts: 77
Net zoals Maud vind ik dat het een goed idee is van Maggie De Block om burn-outs te erkennen als een beroepsgerelateerde ziekte. Burn-outs komen heel veel voor, niet alleen bij werkende mensen, maar ook bij schoolgaande kinderen en studenten. Er wordt vandaag heel veel verwacht van leerlingen en studenten vanuit de opleidingen. Veel kinderen zijn al opgebrand voordat ze beginnen te werken, dat is voor niemand goed: niet voor de kinderen zelf, niet voor hun omgeving, niet voor de bedrijven waarin ze terecht komen en in het algemeen niet voor de economie. Ik hoop dat men meer rekening gaat houden met burn-outs, maar dan is er natuurlijk het gevaar dat er mensen zullen zijn die doen alsof ze een burn-out hebben omdat ze gewoon geen zin hebben om te gaan werken. Ik hoop ook dat Maggie De Block er effectief voor zorgt dat er een half miljard euro meer wordt geïnvesteerd in volksgezondheid, want dit blijft steeds zeer belangrijk. Ik vind wat zij vertelt een goed initiatief, maar dat voor elkaar krijgen is wel moeilijk denk ik. Ik ben benieuwd.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:08.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.