actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th May 2018, 15:59
laura.d*ies laura.d*ies is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Lint
Posts: 33
Psychologen schieten terugbetalingsplan De Block af: "Eenzijdig voorstel is niet real

De Vlaamse Vereniging van Klinisch Psychologen is teleurgesteld over de langverwachte beslissing om een bezoek aan de psycholoog terug te betalen. De psychologen kaarten aan dat ze minder zullen verdienen. Bovendien hebben ze vragen bij de verplichte doorverwijzing door een huisarts of psychiater.*

De ministerraad keurde vandaag een voorstel van minister van Volksgezondheid Maggie De Block (Open Vld) goed om een bezoek aan de psycholoog terug te betalen.

"Al twintig jaar kijken de psychologen en hun cliënten uit naar een tussenkomst van de overheid voor psychologische begeleiding. Vandaag kondigde Maggie De Block de langverwachte terugbetaling aan. Een historisch moment, aldus de minister, maar de psychologen zullen de kelk alvast aan zich laten voorbijgaan. Dit eenzijdig voorstel is niet realistisch, psychologen op het terrein zullen hier niet op intekenen," aldus Koen Lowet, gedelegeerd bestuurder van de Vlaamse Vereniging van Klinisch Psychologen.

Lowet haalt aan dat de psychologen volgens het voorstel aan een tarief van 45 euro moeten werken, terwijl dat nu 60 tot 65 euro is. "Men vraagt ons dus eigenlijk om in te leveren, terwijl het huidige tarief nu al niet levensvatbaar is", zegt hij. De erkende klinisch psychologen ontvangen volgens het voorstel 60 euro voor de eerste sessie van 60 minuten. Voor de volgende sessies krijgen ze 45 euro voor 45 minuten contact met de patiënt.

"Nog een extra drempel"
Daarnaast heeft de psychologenvereniging een probleem met de verplichte doorverwijzing door de huisarts of psychiater. "Niemand is daar vragende partij voor, noch de huisartsen zelf, noch wij of de patiënten", zegt Lowet. "De drempel naar een psycholoog is zo hoog dat slechts 5 procent van de mensen met psychische klachten uiteindelijk bij een psycholoog terecht komt. Het heeft dan geen zin om nog een extra drempel in te bouwen. Bovendien moet ook die consultatie terugbetaald worden, dus erg kostenefficiënt is dat ook niet," aldus Lowet.

Een derde probleem is volgens de beroepsvereniging de manier van terugbetaling. Die zou via een ziekenhuis gebeuren dat contracten afsluit met individuele klinisch psychologen.

Bron: De standaard 18 mei 2018.
https://www.demorgen.be/binnenland/...tisch-b9805d89/
+
http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=68603

Mening:
Ik heb dit jaar hierover al een artikel gepost waardoor ik geïnteresseerd ben met de stand van een voorstel waar ik achtersta. Tegenwoordig hebben ze een vrij directe terugbetaling ingelast voor somatische zieken. Voorbeeld 1: bij onze dokter, betaal je nog altijd rond de 25€ maar krijg je de volgende dag al je terugbetaling teruggestort. Voorbeeld 2 als je een röntgenfoto laat maken hier, betaal je enkel nog je remgeld. Hierover heb ik al veel goede reactie in mijn omgeving gehoord. Zoals ik in mijn vorige post al heb vermeld, zijn naar mijn mening somatische zieken gelijkwaardig aan psychische ziekten. Ik vind het dan uiteraard jammer dat men nog niet tot een goede overeenkomst gekomen zijn. Ik ken nog niet veel over lonen en al zeker niet over het loon van een psycholoog maar op het eerste zicht ziet het er naar mijn mening niet zo’n slecht voorstel uit van Maggie De Block. Ten eerste is er overdreven met het huidige tarief want dat begint al bij 50€. Dus als ze van 50€ naar 45€ moeten gaan, klinkt het al veel minder erg. Tuurlijk is een loonsvermindering voor niemand leuk(!) maar als psycholoog heb je toch een soort drang naar het helpen van mensen?

Tot slot heb ik een gemengde mening over een doorverwijzing van een dokter omdat ik niet weet in welke context zich deze bevindt. Langs de ene kant vind ik een doorverwijzing van een dokter nodig als je niet meteen naar de psycholoog gaat wanneer je die drempel te hoog vindt omdat een psycholoog in mijn ogen veel beter en dieper kan helpen bij psychologische zieken dan een dokter. Langs de andere kant vind ik wel dat ze gelijk hebben dat die extra drempel –en dus extra kosten- te hoogdrempeling kunnen zijn. Want dit hele voorstel draait immers rond het goedkoper maken zodat er meer mensen effectief geholpen kunnen worden.

Laatst aangepast door laura.d*ies : 20th May 2018 om 16:40.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:13.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.