actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th May 2018, 20:39
laura.d*ies laura.d*ies is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Lint
Posts: 33
‘Huisartsen bieden erfelijkheidstest voor zwangerschap aan’

Voor het eerst kunnen stellen die een kind willen nog voor de zwangerschap door de huisarts laten onderzoeken of zij drager zijn van een ernstige erfelijke ziekte.

Zes huisartsen in Groningen en Friesland bieden vanaf deze week een zogeheten preconceptiescreening aan voor stellen die een kind willen, meldt De Telegraaf maandag. Met zo’n test kunnen mensen met een kinderwens te weten komen of ze drager zijn van genen die verantwoordelijk zijn voor een ernstige erfelijke ziekte.

Als beide partners drager zijn van dezelfde genafwijking, is de kans groot - één op vier - dat hun kind zal lijden aan een ernstige ziekte. Wie drager is, is zelf niet ziek maar heeft wel het ‘beschadigde’ erfelijke materiaal.

De Telegraaf meldt dat “het gaat om een groot aantal te herkennen stofwisselingsziekten en spierziekten, maar ook huidaandoeningen en bloedziekten”. De toets die nu door de zes huisartsen wordt aangeboden, is een bloedtest die wordt afgenomen bij beide partners. Er worden negentig genen onderzocht.

Nu huisartsen de test kunnen afnemen, hoeven de stellen niet meer naar het ziekenhuis. De huisartsen zijn speciaal opgeleid om de dna-dragerschapstest af te nemen en namen eerder deel aan een proef van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG). Ook wie geen patiënt is bij deze praktijken in Friesland en Groningen, kan daar de erfelijkheidstest laten afnemen. De test kost 950 euro.

Bron: nrc.nl 14 mei 2018. https://www.nrc.nl/nieuws/2018/05/1...ap-aan-a1602821

Mening:
Ik vind het zeer moeilijk om hierover een eenduidige concrete mening te geven. Langs de ene kant vind ik het goed dat je een kansberekening kan krijgen zodat je je op een eventuele ziekte kan voorbereiden.
Langs de andere kant ben ik ook van mening dat dit de echtheid en het uniek karakter wegneemt of verzwakt. Want stel dat de kans zeer groot is op een erfelijke ziekte, neem je dan geen kind? Ga je je daarop baseren en een soort van filterfunctie op je eventuele eigen kind toepassen?
Ik vraag me ook af waar dit stopt. Momenteel heb je de kans om erfelijke ziektes te berekenen maar ik denk dat wij ons moeten voorbereiden om binnen tien jaar de vraag te krijgen of wij willen berekenen wat de kans is dat ons kind in een ballet terecht komt (bij wijze van spreken). Ik vind juist dat de schoonheid ook voor een deel in het ontdekken van je eigen kind zit en hier wordt stukje bij beetje van weggenomen. En ga je teleurgesteld zijn als jouw kind die 2% kans is dat hij/zij niet in een ballet beland?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:49.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.