actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Overige 'milieubijdragen'
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd November 2017, 16:03
laura.d*ies laura.d*ies is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Lint
Posts: 33
Amsterdammers krijgen enkel reclame als er ‘JA/JA’-sticker op brievenbus kleeft

Op 1 januari 2018 gaat in Amsterdam een nieuwe regel van kracht waardoor er vanaf die dag een zogenaamd opt-inbeleid geldt voor ongeadresseerd reclamedrukwerk. Concreet krijgen inwoners vanaf die dag enkel nog reclameblaadjes in hun brievenbus als er een JA/JA-sticker op kleeft.

Op dit moment bestaan in Amsterdam, net als in Vlaanderen, enkel JA/NEE en NEE/NEE-stickers. De eerste kleef je op je brievenbus als je enkel regionale pers en huis-aan-huisbladen wenst te ontvangen, de tweede kleef je als je helemaal geen reclame in je bus wil. Een opt-outsysteem dus: als je géén reclame wenst, moet je dat expliciet aangeven.

De Nederlandse hoofdstad gaat nu nog een stapje verder om de papierberg en hoeveelheid ongewenste post te verkleinen, en gaat voor een opt-inbeleid. Enkel wie een JA/JA-sticker op zijn brievenbus kleven heeft, zal in de toekomst nog reclamefolders ontvangen. Wie geen sticker kleeft, ontvangt ook geen reclame meer.

De nieuwe regel komt er ondanks luid protest van enkele folderorganisaties, die een rechtszaak aanspanden omdat volgens hen uitgevers, bezorgers en winkels veel geld zullen mislopen. De rechtbank oordeelde in het voordeel van Amsterdam. Volgens de stad zouden jaarlijks zo’n 6.000 bomen gespaard worden door de maatregel.

Bron: De Standaard, 23 november 2017.
http://www.standaard.be/cnt/dmf20171123_03203062

Mening:
Deze regel vind ik goed omdat alleen mensen die zich hierin interesseren reclame zullen krijgen wat ook beter is voor het milieu. Enkel stel ik me de vraag of dit praktisch te controleren valt. Ook kan ik geloven dat er veel kritiek van organisaties op deze regel is omdat ze niet meer op deze efficiënte manier kunnen promoten, want om eerlijk te zijn hebben we ons toch allemaal wel eens laten vangen aan een reclamefolder in de brievenbus. Maar er zijn nog altijd alternatieven zoals zelf op straat reclame maken hierdoor geef je de eventuele reclamepapiertjes alleen maar aan mensen die zich hierin interesseren waardoor het milieuvriendelijker wordt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:40.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.