actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd November 2017, 20:24
laura.d*ies laura.d*ies is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Lint
Posts: 33
‘Nederlandse soldaten mishandeld bij ontgroeningsritueel’

Drie Nederlandse soldaten zijn bij hun eenheid in Schaarsbergen gepest, mishandeld, aangerand en verkracht. De daders zouden sergeanten en korporaals uit dezelfde eenheid zijn. Dat zeggen de drie soldaten donderdag in een gesprek met de Volkskrant. Ze hebben de eenheid in 2014 vanwege de incidenten verlaten.

Hun verhaal wordt ondersteund door onderzoek. Defensie heeft naar aanleiding van de incidenten vier militairen gestraft. Sommige misdragingen behoorden tot ontgroeningsrituelen voor nieuwkomers. De soldaten zeggen in de krant dat er over hen heen werd geplast, dat ze gedwongen werden om drugs te gebruiken en anaal werden verkracht.

Een Commissie van Huishoudelijk Onderzoek (CvHO) onderzocht de klachten in 2013, maar achtte ze niet allemaal bewezen. Van de klachten die wel strafbaar werden geacht, deed defensie in 2013 aangifte. Ondanks de aangifte van Defensie besloot het Openbaar Ministerie (OM) geen strafrechtelijk onderzoek naar de misdragingen te doen.

‘De betrokken militairen wilden alle drie zelf geen aangifte doen, maar ook geen enkele verklaring afleggen’, aldus het OM in de krant. Volgens Ruth Jager, advocaat van een van de soldaten, had het OM op eigen initiatief onderzoek moeten doen.

Het ministerie van Defensie laat in een reactie weten dat het beschreven gedrag volstrekt ontoelaatbaar is en niet past bij de krijgsmacht. ‘Iedereen binnen de krijgsmacht moet kunnen rekenen op een veilige werkomgeving. Defensie is er alles aan gelegen om de slachtoffers ondersteuning te bieden waar zij behoefte aan hebben.’

Volgens Defensie is er bij het onderzoek in 2013 maar een beperkt aantal incidenten aan het licht gekomen. ‘Recentelijk is er aangifte gedaan bij de Koninklijke Marechaussee die kennelijk meer betreft. Defensie wacht de uitkomsten van het onderzoek naar deze aangifte af.’ Die aangifte is gedaan door een van de soldaten.

Bron: De standaard. 2 november 2017.
http://www.standaard.be/cnt/dmf20171102_03165207

Mening:
Ik vind dit absoluut niet kunnen, zeker niet in het leger. Als je jezelf al niet veilig voelt in je eigen team hoe kan je dan vertrouwen en veiligheid uitstralen.
In het artikel gaat het over zware feiten maar volgens mij gebeurt oneerbiedigheid ook op kleinschaligere basis bijvoorbeeld bij dopen van grote studentenverenigingen. Oneerbiedigheid is voor mij natuurlijk aanranding en verkrachting maar ook geweld, machtsmisbruik en ontkleden.
In zo’n situaties begrijp ik niet wat er grappig aan is of wat juist die groepsband schept want volgens mij drijft dat je eerder uit elkaar.
(Ik ben blij dat onze doop niet zo is verlopen. )
Naar mijn mening moeten de daders behoorlijk worden bestraft. Ik vind het jammer maar begrijpelijk dat het OM niets kan doen zonder aanklacht. Het zou daarom een spijtige zaak zijn wanneer de slachtoffers geen klacht indienen want dat is volgens mij de enige oplossing.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:36.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.