actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Mensenrechten
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st April 2011, 16:25
Ruben Slegers Ruben Slegers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Arendonk
Posts: 72
"iPhone en iPad schenden al jaar privacy gebruikers"

De iPhone en de iPad zijn erg leuke speeltjes die Apple de wereld instuurde. Maar zijn ze ook onschuldig? Volgens Pete Warden en Alasdair Allen volgt Steve Jobs al een jaar het doen en laten van de gebruikers van de gadgets. "Alsof hij mee in je zak reist." Dat is een schending van de privacy waar normaal een gerechtsbevel voor nodig is.

Waar je ook ging sinds juni 2010, als je je iPhone of iPad bij je had, dan heeft de ingebouwde tracker (sinds iOS4) van Apple al je bewegingen opgeslagen in een makkelijk toegankelijke file. Daarvoor waarschuwen Pete Warden en Alasdair Allen op radar.oreilly.com. Van zodra je jouw apparaat laat 'syncen' met een ander toestel - bijvoorbeeld de PC van een dief of van een collega - met OS X dan kan die persoon aan jouw privégegevens. Op een kaartje kan je zien waar de gebruiker van een iPhone/iPad overal geweest is.

Hoe wissen?
Het grote probleem daarbij is dat het helemaal niet moeilijk is om de informatie te raadplegen. Warden en Allen hebben daarom alvast een handleiding samengesteld om de data in te kijken en desgewenst te wissen. "Een fundamenteler bezwaar is dat Apple überhaupt dat soort informatie registreert", klinkt het nog. "Daar heb je normaal een gerechtelijk bevel voor nodig, terwijl nu zowat iedereen er aankan. Van een jaloerse wederhelft tot een privédetective."

iPhone 5 voor september
Apple heeft voorlopig nog altijd niet laten weten waarom het dat op die manier doet. Volgens Allen en Warden - die vijf jaar voor Apple werkten - doet de multimediagigant dit met het oog op nieuwe toepassingen die gebruik zullen maken van de bewuste gegevens.

Overigens zou, zo weet Reuters, de nieuwe iPhone 5 in september naar de VS verscheept worden. Het toestel zou erg gelijken op de succesvolle iPhone 4 maar een snellere processor hebben. (jv)


Bron: www.hln.be
http://www.hln.be/hln/nl/4124/Multi...ebruikers.dhtml

Eigen mening:
Het is niet verwonderlijk dat dit gebeurt. Als je een toestel hebt waarmee je altijd en overal op internet kan, kan je altijd en overal getraceerd worden. Het is iets wat iedereen wel weet, maar volgens mij niet iedereen aan denkt bij de aanschaffing van het toestel. Daarom vind ik dat Apple het in de gebruiksovereenkomst moet plaatsen, als de verkopers erop moeten wijzen bij de aankoop. Ook moet het voor de gebruiker makkelijker zijn om deze gegevens te wissen, en zou er strenge controle moeten zijn opdat Apple deze gegevens discreet kan bewaren.
Om hier nu niet mee akkoord te gaan, vind ik moeilijk. Het is namelijk zo dat we overal geregistreerd worden. Via bewakingscamera's, geldtransacties,... Onze maatschappij is op dit vlak vergevorderd, zodat 'niemand' meer onvindbaar is. Ik denk dat we ons daar allen zeer goed van bewust van moeten zijn.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 23rd May 2011, 23:25
Sander.Bogaerts Sander.Bogaerts is offline
Don't jugde me.
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Balen
Posts: 66
Privacy, wat is het nog? Mensen spreken wel over privacy maar hameren we er nog echt op? We willen alle luxe van de ipod and iphone. Als die software er bij in zit dan is het zo. Als je je ipod verliest kan je hem zelf opsporen. Je kan er berichten heen sturen zodat de eerlijke vinder hem zou terug brengen. Je kan er van alles mee van op een afstand. Ik verschiet er niet van dat dit dan ook wordt opgeslagen en verstuurd naar apple zelf.

Ethisch is het niet verantwoord aangezien je normaal een gerechtelijk bevel moet hebben. Maar als het echt als illegaal beschouwt wordt zou ik denken dat er een proces tegen Apple komt en zullen ze dat verliezen. Maar ik zou er niet van verschieten dat eenmaal je hen producten gebruikt en je akkoord gaat met de voorwaarde dat je ook akkoord gaat met het opslagen van je gegevens. Ik zou er niet echt niet van verschieten dat ergens een clausule instaat waarin Apple dit vermeld. Ze hebben enorm veel voorwaardes waarmee je akkoord moet gaan. En ik ken niemand dat ze allemaal al een voor een heeft gelezen en al zeker niet in detail. Dus ik ben niet zo zeker dat ze zich niet hebben ingedekt voor dit.
__________________
"These are my principles. If you don't like them, I have others." - G. Marx.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 23rd May 2011, 23:43
nathalie.geyzen nathalie.geyzen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Nijlen
Posts: 57
Ik ga volledig akkoord met de mening van Ruben. Als Apple het op die manier doet, zal het wel voor een reden zijn. Toch vind ik ook dat ze het dan duidelijk in de gebruiksovereenkomst moeten zetten bijvoorbeeld. De koper moet er in ieder geval op gewezen worden. Het is wel goed dat er een handleiding bestaat om de gegevens te wissen. Ikzelf wist niet dat een iPhone dit deed en zou ook niet weten hoe ik de gegevens moet wissen. Toch wel een spijtige zaak dat die handleiding door andere mensen ontwikkeld is. Dat vond ik ook eerder de taak van de werknemers bij Apple. En ja, het is een schending van de privacy maar ik vraag me vooral af wat er met die gegevens zoal gebeurd? Ik vind het persoonlijk ook vooral erg dat andere mensen zo gemakkelijk aan JOUW gegevens geraken. Dat zou toch niet mogen!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 24th May 2011, 09:33
Hanne.Hofkens Hanne.Hofkens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Weelde
Posts: 70
Zoals Ruben zegt, worden we gewoon al in heel de wereld geregistreerd. Via onze gewone gsm kan men ons ook opsporen dus waarom zou men geen gebruik mogen maken van de gegevens van een Iphone en Ipad? Als hier een misdaad of verdwijning mee opgelost kan worden, vind ik dat de gegevens gebruikt mogen worden.
Wel sluit ik ook aan bij Ruben dat de gegevens streng gecontroleerd worden en dat ze goed genoeg beveiligd zijn dat natuurlijk alleen maar (enkele) werknemers aan deze gegevens kunnen. Ook moeten we er bewust van zijn dat we worden 'gevolgd' en daarom vind ik het vermelden van deze functies zeker en vast een noodzaak. Ik denk nu niet dat vele mensen daardoor de geliefde mobiele telefoon aan de kant gaan laten liggen. Het creert misschien ipv een onrustig gevoel een veilig gevoel? Ze weten je altijd te vinden bij wijze van spreken ...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:11.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.