actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Overige 'milieubijdragen'
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th April 2011, 14:00
Stefanie.Buts's Avatar
Stefanie.Buts Stefanie.Buts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Itegem
Posts: 73
Milieuactivisten laten banden van tientallen terreinwagens leeglopen

In de nacht van zondag op maandag hebben milieuactivisten een actie tegen terreinwagens gehouden in Antwerpen. De actievoerders lieten van zo'n 250 auto's telkens één band leeglopen.
De eigenaars kunnen hun band op die manier zelf vervangen of oppompen zonder hulp van de pechdiensten. De activisten lieten ook een verklarend briefje achter onder de ruitenwissers van deze wagens.

"Vervuilende terreinwagens horen niet thuis in de stad." zegt de actiegroep, die zichzelf De Volgende Generatie noemt. "De wagens verbruiken ongehoord veel brandstof en stoten gemiddeld 250 gram CO2 per kiliometer uit terwijl een stadswagen slechts 150 gram uitstoot."

"De stad Antwerpen heeft een stap in de goede richting gezet door heel de binnenstad zone 30 te verklaren maar dat is voor ons niet genoeg. Wij willen een stad zonder koolstofdioxide producerende vehikels, een stad waar de fiets koning is en de auto een ongewenste gast."

"Korte afstanden in de stad met veel rem- en startwerk zorgen voor een onnodig hoog verbruik. De voertuigen produceren daarbovenop meer fijn stof dat gevaarlijk is voor de volksgezondheid. En dat terwijl België naar alle waarschijnlijkheid zal worden doorverwezen naar het Europees Gerechtshof voor het overschrijden van de fijnstofnormen. Als de overheid die norm wil halen, zal het extra maatregelen moeten nemen zoals een verbod op terreinwagens. We hebben nood aan een stad met gratis openbaar vervoer en uitgekiende fietsvoorzieningen."

De actievoerders veroordelen ook het onveilige en roekeloze rijgedrag van de eigenaars."Men heeft wetenschappelijk aangetoond dat terreinwagens meer ongelukken veroorzaken die ook vaker met een negatieve noot eindigen. Jeeps zijn oorspronkelijk gemaakt om onze resterende bossen te doorkruisen, niet om drempels in onze stad te overwinnen. Ze creeëren een vals veiligheidsgevoel voor de bestuurder terwijl de zwakke weggebruiker er de dodelijke gevolgen van draagt," aldus de actievoerders.

De Standaard 25/04/2011
Na het lezen van dit artikel moest ik denken aan de (gruwelijke) uitdrukking: 'het doel heiligt de middelen'. Het doel van hun actie, dat ze mensen attent willen maken op de vervuilende/gevaarlijke eigenschappen van hun wagen, kan ik mij in vinden. De middelen waarop ze dit doen zijn nog steeds onaanvaardbaar. Het is niet omdat je de banden van mensen plat zet, dat ze hun rij/koopgedrag veranderen, ook al steek je een papier achter hun ruit. Een papier is snel weggegooid en zo gaat het uiteindelijke doel verloren. Je wekt nu enkel woede op bij deze mensen...
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 25th April 2011, 19:03
NuyensEvelynne NuyensEvelynne is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 146
Het is goed dat de mensen zich bekommeren om het milieu en dat ze er iets voor willen doen. Wat de milieuactivisten echter gedaan hebben, gaat er volgens mij wel over. Iemand anders zijn bezittingen beschadigen mag niet en is zelfs strafbaar. Het is te hopen voor de eigenaars van de terreinwagens dat de daders snel gevonden worden, zodat ze zelf niet voor de kosten moeten opdraaien.
Hetgeen de milieuactivisten willen verwezenlijken, dat er namelijk geen verkeer meer mag zijn in de steden, vind ik zowel een goed als een minder goed idee. Het is een goed idee in de zin van: minder verkeer. Zo vallen er minder gewonden en er zijn minder broeikasgassen. Aan de andere kant zouden de mensen die in de stad wonen wel een wagen mogen bezitten. Deze mensen hebben misschien een wagen nodig voor hun werk. Het is dan misschien niet steeds mogelijk om met het openbaar vervoer op hun werk te geraken. De stad Antwerpen is trouwens volop bezig met een nieuwe wet die een maximumsnelheid van 30 km/u in de binnenstad gaat verplichten. Door het trager rijden, verbruikt de wagen ook al minder. De beste manier is om af te wachten wat deze nieuwe regel teweeg gaat brengen en nadien kunnen er dan extra stappen genomen worden.
Het idee achter de actie is goed, maar de milieuactivisten konden wel hun ideeën op een andere manier aan de man brengen. Zonder vernielingen dus!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 25th April 2011, 23:24
Marieke Hendrickx Marieke Hendrickx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: meerhout
Posts: 76
Ik ben akkoord met wat hieronder is gezegd over de manier waarop die activisten hun boodschap willen over brengen. Men lost dit probleem niet op door vernieling.
Ik vind het goed dat het openbaar vervoer gepromoot wordt maar dan moet dit ook nog beter uitgewerkt worden. Misschien kan men daar nog geld aan uitgeven. Ook is het zo dat men wil dat mensen meer het openbaar vervoer gaan gebruiken en toch is dit niet altijd goedkoop. Ik ben voor pendelbussen van buiten de stad naar binnen de stad: spijtig genoeg werkt dit principe niet altijd. Mensen willen echt rijden tot IN de winkels en dat vind ik zelf wat overdreven.
Er zal alleen iets aan het milieuprobleem kunnen gedaan worden als we allemaal ons steentje bijdragen. De slogan “verbeter de wereld, begin met jezelf!!” is eigenlijk geen slechte, vind ik.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 26th April 2011, 17:40
nick.vanpeer nick.vanpeer is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Kessel
Posts: 36
Wat hebben de milieuactivisten nu bereikt? Ze hebben enkel woede opgewekt bij de slachtoffers en in sommige gevallen hebben ze hun doel zélf tegengewerkt. Want wie neemt akte van dit vandalisme? De politie. Hoe komt verplaatste de politie zich? Meestal met de auto. Wie zal de banden herstellen? De takeldienst of iemand van de VAB of ... ? Hoe verplaatsen deze mensen zich? Met de auto/ camionette. Dus, de logica achter deze actie ontgaat me eventjes...
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 26th April 2011, 18:51
Eva Thijs Eva Thijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Gierle
Posts: 423
Mijn mening hier ook bij aan. Belachelijke actie. Ik ben zelf ook begaan met het milieu, maar deze actie vind ik toch niet kunnen. Het is beter dat de activisten de mensen proberen te overtuigen, niet om ze te saboteren. Ik denk dat deze actie meer kwaad dan goed heeft gedaan.
Vandaag tijdens een stageles PAV, begonnen de leerlingen ook over deze actie. Zij waren er ook van overtuigd dat de actie belachelijk was en totaal geen effect zou hebben.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:26.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.