actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th November 2014, 11:23
Toon.H*yselbergs Toon.H*yselbergs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Morkhoven
Posts: 77
Briers: ‘Het gaat heel diep in Denderleeuw’

Nadat Denderleeuw maandagavond door de gemeenteraad als onbestuurbaar werd uitgeroepen, beslist coalitiepartner CD&V om ook dinsdagnamiddag het schepencollege niet bij te wonen. Vlaams minister voor Bestuurszaken Liesbeth Homans zal Oost-Vlaams gouverneur Briers een bemiddelingsopdracht geven. Burgemeester Jan De Dier (N-VA) houdt er ondertussen rekening mee dat zijn partij uit het bestuur valt.
Gisteravond stemden vier leden van meerderheidspartij CD&V samen met acht leden van oppositiepartij SP.A-Open en een onafhankelijk raadslid om de onbestuurbaarheid uit te roepen. Dat gebeurde met een meerderheid van 13 op 25 zetels.

Volgens burgemeester De Dier (N-VA) ligt vooral onenigheid over een aantal belangrijke dossiers aan de basis van de onenigheid met bestuurspartner CD&V. ‘De partij heeft het bestuursakkoord ook niet altijd trouw uitgevoerd. Zo wilde het de Nederlandstalige filmpjes voor de gemeentescholen plots ook het Frans. Dat kon voor ons niet door de beugel.’

De Dier wil best nog onderhandelen over de geschillen, maar stelt dat die bereidheid bij CD&V minder groot is. ‘N-VA heeft altijd de hand gereikt. Maar als uw partner niet meer komt opdagen op politiecolleges en andere afspraken, dan wordt het moeilijk.’

‘CD&V en SP.A hebben samen dertien zetels en kunnen dus een coalitie maken’, beseft De Dier, van wie de N-VA-fractie samen met de andere bestuurspartner Open VLD nog maar aan negen zetels komt. ‘Ik ben realistisch genoeg om daar rekening mee te houden.’

Briers: ‘moeilijke menselijke relaties’
‘Ik heb alle partijen deze week ontmoet’, legt Oost-Vlaams gouverneur Briers uit. ‘Het gaat heel diep, het is ook een probleem van moeilijke menselijke relaties.’

‘Alle partijen hebben mij toegezegd om op het volgende college aanwezig te zijn om nog eens samen te zitten. Pas daarna kom ik tussen. Ik hoop vooral dat iedereen beseft dat men naar de burger toe de plicht heeft om goed te besturen’, besluit Briers.

Eerste schepen Jan De Nul (CD&V) zegt dinsdagvoormiddag echter beslist te hebben om niet meer deel te nemen aan het college. ‘Na wat er maandagavond is gebeurd, de vaststelling dat de gemeente onbestuurbaar is en de context van de scheldpartijen op de gemeenteraad, zou het tegen de logica der dingen zijn om verder te besturen alsof er niets aan de hand was’, aldus De Nul.

Nieuwe coalitie

Het is nu aan Vlaams minister voor Bestuurszaken Liesbeth Homans (N-VA) om de gouverneur een formele bemiddelingsopdracht te geven. ‘Wij moeten eerst officieel in kennis gesteld worden’, zegt haar woordvoerder. ‘Vervolgens geeft de minister een bemiddelingsopdracht aan de gouverneur en die brengt ons op de hoogte van het resultaat. Als blijkt dat die opdracht mislukt, dan brengen we de gemeenteraad daarvan op de hoogte. Het is pas dan dat de procedure kan opgestart worden voor een nieuwe coalitie.’

Dat CD&V hoopt om met SP.A een nieuwe coalitie te vormen, zoals door N-VA werd gesuggereerd, wil De Nul niet gezegd hebben. ‘Ik respecteer de onderhandelingspositie van de gouverneur’, zegt hij. ‘Het is aan de gouverneur om af te toetsen welke bestuurscoalitie mogelijk is.’

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20141104_01357514 (04/11/2014)

Eigen mening: Persoonlijk vind ik dit een schande. Het feit dat de mensen van de gemeenteraad daar zitten, is te danken aan het feit dan de burgers van Denderleeuw gekozen hebben voor hun of hun partij. Dan vind ik dat zij allemaal samen de plicht hebben om er voor te zorgen dat Denderleeuw een stabiele gemeente is met een degelijk bestuur. Door eigen koppigheid slagen zij hier niet in. Misschien is het geen slecht idee dat sommige politici uit Denderleeuw zich wat meer met de belangen van de burgers bezig houden en wat minder met eigen belangen.

Laatst aangepast door Toon.H*yselbergs : 4th November 2014 om 11:33.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:50.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.