actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th November 2014, 11:29
Lode.G*vers Lode.G*vers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Hoogstraten
Posts: 84
Van Overtveldt: ‘Gaan begroting niet herschrijven’

Minister van Financiën Johan Van Overtveldt (N-VA) vindt niet dat het Rekenhof de federale begroting volledig naar de prullenmand verwijst. 'Dat klopt gewoon niet met wat in het rapport staat', zei hij dinsdag in De Ochtend op Radio 1. 'Het is absoluut niet aan de orde om nu de hele begroting te gaan herschrijven.'

Zaterdag raakte bekend dat het Rekenhof een hele resem vragen heeft bij de federale begroting voor 2015. De impact van bepaalde maatregelen wordt onderschat dan wel overschat, terwijl bij verschillende departementen te weinig geld voorzien wordt voor de geplande uitgaven. 'Vrij vernietigend', oordeelde de oppositie, die sprak van een 'tweede zit'.

Niets van aan, vindt Van Overtveldt. 'Er zijn overschattingen en onderschattingen', zo verwees hij naar de moeilijk in te schatten impact van de indexsprong en hervormingen aan de notionele intrestaftrek en de liquidatiebonus. 'Maar het Rekenhof zegt zeer expliciet: aan het eind compenseren de minnen de plussen.' Uit het rapport blijkt volgens hem ook niet dat de regering 'systematisch te weinig geld zou hebben' voor geplande investeringen.

Van Overtveldt wil de begroting dan ook 'uitvoeren zoals voorzien'. 'Er zijn uiteraard punten van kritiek, zoals altijd.' Maar sommige bemerkingen zijn volgens hem makkelijk te weerleggen, al liet de minister verstaan dat op andere punten toch wat bijsturing mogelijk is. Maar de hele begroting herschrijven is 'absoluut niet aan de orde'.

'Het pad waarop deze begroting zich bevindt is een realistisch pad', besloot de N-VA’er ook uit contacten met technici van de Europese Commisie. 'Ik durf te zeggen dat wij vrij intens groen licht krijgen.' Al hield de minister wel nog een slag om de arm over de politieke eindbeoordeling van Europa.

Bron: De Standaard, 25/11/2014 (artikel door Vbvb)
weblink

Eigen mening:

Moet dit eigenlijk nog als ‘verrassend’ bestempeld worden? Zijn antwoord dat het Rekenhof niet zo streng heeft geoordeeld als de meesten denken niet, maar de manier waarop hij het zegt verbaast me. De Minister van Financiën pareert het rapport van het Rekenhof met een air van ‘je m’en fous’. ‘Het klopt dat er hier overschattingen en daar onderschattingen zijn, maar dat balanceert zichzelf uit’. QUOI?! Mijn begrip is zeer groot wanneer de minister verklaart dat bepaalde fenomenen en de kost van zulks moeilijk in te schatten zijn, maar je publieke opinie zo voorschotelen is in je eigen voet schieten. Ik kan trouwens niet geloven dat het Rekenhof het op die manier verwoord heeft, de geloofwaardigheid van de instelling zou in het gedrang komen.

Een weinig professionele aanpak in deze toch wel zware problematiek. Het klopt dat er lang is gedebatteerd over de begroting en dat niemand nog zin heeft om die doos van Pandora te openen, maar het onderwerp volledig mijden lijkt me toch wel een brug te ver. Zeker ten tijde van deze ‘hete herfst’, lijkt het me niet doordacht te antwoorden met een zekere stem dat ‘alles zichzelf wel zal rechttrekken’.

Alhoewel alles nog voorlopig in peis en vree verloopt, staan de mensen toch op straat. Het scenario van Brussel lijkt zich niet meteen te herhalen, maar een geagiteerde bevolking op dergelijke manieren benaderen, werkt provocerend.

Het gros van de mensen begrijpt amper iets van de technische termen van het Rekenhof (ook ik lees het rapport niet), zorg er dan ook niet voor dat mensen zich vragen gaan beginnen stellen en antwoord genuanceerder, beste minister. Misschien is die cursus politiek toch nog aangewezen?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:25.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.