actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th May 2016, 12:06
IlonaC*abbe IlonaC*abbe is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Tremelo
Posts: 122
Belgische inflatie zesde maand op rij hoogste van Europese Unie

De inflatie in België was ook in april de hoogste van de Europese Unie. Het is al de zesde maand op rij dat België helemaal bovenaan de inflatie-tabellen staat, zo blijkt uit cijfers van het Europese statistiekbureau Eurostat.

De stijging van de consumptieprijzen in België bedroeg in april 1,5 procent (volgens de Eurostat-definitie van inflatie), na 1,6 procent in maart. Zweden volgde met +1,0 procent, voor Litouwen en Malta (elk +0,8 procent).

De EU-lidstaten met negatieve inflatie wogen zwaarder door, want over de hele Europese Unie daalden de consumptieprijzen in april met 0,2 procent. In maart waren ze stabiel gebleven. De inflatie in de eurozone kwam op dezelfde niveaus uit.

De sterkste prijsdalingen waren er in april in Roemenië (-2,6 procent), Bulgarije (-2,5 procent) en Cyprus (-2,1 procent).

Bron: http://www.demorgen.be/economie/bel...-unie-b0bf0b5a/

Eigen mening: Een deflatie is slecht nieuws voor onze economie. Enerzijds is het zo dat in een goed draaiende economie het prijspeil (alle prijzen samen) steeds stijgen. Dat is logisch: iedereen spendeert massaal, er is dus veel geld in omloop. De winkelier zal dus zeggen: "Amaai, iedereen heeft zo veel geld, ik wil ook mijn stukje van de taart, ik trek mijn prijzen op." Op die manier kan men dus zeggen dat het prijspeil "opgepompt" wordt - inflatie.Als er geen inflatie is draait de economie dus niet goed. De burgers houden de vinger op de knip. Uiteindelijk laten de winkeliers node hun prijzen zakken. Producten bederven of worden door de vooruitgang minder waard.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 18th May 2016, 19:09
Toon.H*yselbergs Toon.H*yselbergs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Morkhoven
Posts: 77
Ik ben het helemaal eens met Ilona. Voor niet-economen klinken prijsdalingen heel goed. Toch is dit een heel gevaarlijke situatie. Wanneer prijzen dalen zullen ondernemingen hun investeringen uitstellen. Hierdoor zullen de prijzen nog sneller dalen en wachten de ondernemingen nog langer. Dit gaat door tot er faillissementen vallen en zo komt een land in economische crisis terecht. Natuurlijk is extreem hoge inflatie slecht, de gezinnen moeten immers in leven kunnen blijven! Economen beweren zelfs dat een land steeds tussen de 0% en 2% inflatie moet zitten om een ideaal economisch klimaat te creëren. Zo slecht doen we het dus zeker niet!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:59.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.