actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th October 2014, 19:36
Veronique.B*elaerts Veronique.B*elaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Herentals
Posts: 76
Parket eist 600 euro boete voor afwezige bijzitters

Voor de Brusselse correctionele rechtbank is woensdagvoormiddag de eerste themazitting gehouden rond de bij- en voorzitters van de verkiezingen van 25 mei. Zevenenzestig mensen die opgeroepen waren als bij- of voorzitter voor die verkiezingen moesten zich verantwoorden.

Voor een twintigtal van hen werd de behandeling uitgesteld naar 13 november, een twintigtal anderen kwam ook voor de rechtbank niet opdagen. Het parket van Halle-Vilvoorde vorderde voor hen en voor degenen die wel op de zitting aanwezig waren een boete van 600 euro.

In totaal daagden 418 personen die voor de verkiezingen van 25 mei opgeroepen waren als bij- of voorzitter van een stembureau, niet of te laat op zonder daarvoor een wettige reden te hebben, zoals een medisch attest of het voorafgaand akkoord van de vrederechter. Al die mensen kregen een voorstel tot minnelijke schikking: 250 euro voor bijzitters en 500 euro voor de voorzitters. 288 personen betaalden dat bedrag maar 129 bijzitters en 1 voorzitter deden dat niet en kregen een dagvaarding in de bus.

'Het parket wil hiermee een duidelijk signaal geven dat ieder die zich tracht te onttrekken aan zijn burgerplicht om als bijzitter of voorzitter te zetelen tijdens de verkiezingen, vervolgd zal worden', zei Carol Vercarre, woordvoerster van het parket Halle-Vilvoorde.

Geen parkeerplaats en overslapen

'Ik was al tienmaal eerder opgeroepen en toen werd het kiesbureau telkens om 07.30 uur samengesteld', zei één man. 'Ik ben dan ook verbaasd dat ik te laat was omdat ik er om 07.10 uur was.'

'Ik was te laat omdat ik geen parkeerplaats in de buurt vond', was een ander excuus, terwijl een derde man enkel kon melden dat hij zich overslapen had. Nog een andere man voerde aan dat hij die dag had moeten werken terwijl een vrouw verklaarde dat ze niet op de oproeping was ingegaan omdat ze invalide was. Beiden zouden daarvoor een brief gestuurd hebben naar de vrederechter maar volgens het parket was van die brieven geen spoor.

De vonnissen vallen op 13 november.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20141029_01348188
29/10/2014

Eigen mening: Het niet komen opdagen van bijzitters en voorzitters is een fenomeen dat in België steeds terugkeert bij elke verkiezing. Persoonlijk snap ik niet zo goed waarom zoveel mensen er een probleem van maken als ze worden opgeroepen. Bij- of voorzitter is men slechts voor één dag en volgens mij is het nu toch ook niet het zwaarste werk dat men zich kan inbeelden. Door niet te komen opdagen brengt men zowel de andere bij- en voorzitters in de problemen (aangezien men met minder mensen hetzelfde werk moet doen of nog snel extra mensen moet zoeken), maar ook de mensen die in het betreffende bureau moeten gaan kiezen (aangezien de wachttijden op die manier wel eens kunnen oplopen). Daarom vind ik het niet zo slecht dat deze mensen een straf krijgen en volgens mij is dit ook een signaal naar de bij- en voorzitters van de volgende verkiezingen. Want wie betaalt er nu liever een boete van 600 euro dan een dagje in een verkiezingsbureau te gaan zitten? Ik in ieder geval niet.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:39.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.