actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th November 2011, 11:49
Nikki Nikki is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Olen
Posts: 85
Facebook als wapen tegen partnergeweld

Facebook als wapen tegen partnergeweld
(Vrouwendag)

BRUSSEL - Een blauw oog op je profielfoto maakt partnergeweld bespreekbaar. Vrouwenorganisaties willen jongeren sensibiliseren.
Volgens het Instituut voor de Gelijkheid van Vrouwen en Mannen is één op de vijf vrouwen tussen 18 en 24 jaar slachtoffer van partnergeweld. 'Het komt dus niet enkel bij oudere koppels voor', zegt Ans Hoydonckx, coördinator van het project en adjunct-verantwoordelijke van vrouwenorganisatie VIVA-SVV.

'Veel jongeren denken dat partnergeweld hen niet zal overkomen. Ze negeren vaker dat ze een onevenwichtige relatie hebben. De Facebookapplicatie moet jongeren helpen om de eerste tekenen te herkennen.'

Gebruikers kunnen op de sociaalnetwerksite hun relatie testen en een blauw oog op hun profielfoto plakken. Met de campagne 'Geweld, geen gezicht' wil de organisatie jongeren bereiken.

De relatietest bevat zeventien stellingen, zoals 'mijn vriend(in) vindt dat ik te veel omga met mijn familie en vrienden' en 'mijn vriend(in) maakt me belachelijk, beledigt of vernedert me, ook in het bijzijn van anderen'.

Wie met drie of meer stellingen instemt, krijgt te lezen dat er signalen zijn van een onevenwichtige relatie. 'Die kan uitgroeien tot partnergeweld', aldus de waarschuwing. Na de test kunnen deelnemers hun profielfoto voorzien van een blauw oog. 'Zo laat je zien dat je tegen partnergeweld bent. Hopelijk maakt dat het probleem onder jongeren bespreekbaarder', zegt Hoydonckx.

Om het project te promoten, trekken de vrouwenorganisaties vanaf vrijdag, de nationale vrouwendag, door Brussel en Vlaanderen. Onder andere op de campussen van de VUB en de Universiteit Antwerpen kunnen jongeren de vragenlijst dan ter plekke invullen.

(Bron: www.standaard.be)

Mening:

In teken van vrouwendag vind ik dit een zeer mooie actie. Ik vind het ook heel erg goed dat ze dit via facebook doen, tenslotte is dit toch een van de bekendste netwerken over de wereld. Hiermee gaan ze zeker en vast een hele grote groep mensen bereiken en sensibiliseren. Of deze actie veel effect zal hebben, weet ik niet maar op deze manier wordt het wel steeds meer en meer bespreekbaar gemaakt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:59.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.