actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th November 2011, 08:54
Nikki Nikki is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Olen
Posts: 85
Leraars vaakst ziek op maandag en vrijdag

Leraars vaakst ziek op maandag en vrijdag

Bijna de helft van de leerkrachten die voor één dagje ziek thuis blijven, doet dat op een maandag of een vrijdag. De cijfers staan in een nieuw rapport over ziekteverzuim in het onderwijs. Is er misbruik in het spel?

Welgeteld 97.334 keer heeft een Vlaamse leerkracht in 2010 zich ziek gemeld op school, om vervolgens één dag thuis te blijven. In 2009 gebeurde dat nog maar 91.739 keer. Dat betekent dat er per honderd leerkrachten 58 eendagsziekten werden opgenomen.

Een dagje ziek zijn is niet abnormaal, maar opvallend is dat het wel erg vaak op maandag en op vrijdag gebeurt. 'Blijkbaar worden de ééndagsziekteverloven het meest genomen op dagen die aansluiten bij het weekend', klinkt het droog in het rapport van het Agentschap voor Onderwijsdiensten.

Als leerkrachten maar één dag afwezig zijn, moeten ze geen doktersbriefje halen om te bewijzen dat ze ziek waren. Vraag rijst dan ook of sommigen die regeling niet gebruiken om hun weekend te verlengen. 'Zieke leerkrachten hebben recht op ziekteverlof, maar het is niet fair tegenover leerlingen en niet collegiaal als ze een snipperdag nemen', zegt Vlaams parlementslid Jos De Meyer (CD&V), die er een parlementaire vraag over stelde aan minister Pascal Smet (SP.A).

Altijd doktersbriefje?

Smet stelde vorig jaar al aan de vakbonden voor om leerkrachten toch vanaf de eerste dag te verplichten een doktersbriefje te vragen. Het overleg leverde niets op. 'Het kan zelfs een negatief effect hebben', zegt ook Jos De Meyer. 'Want er zijn zeker zieke leerkrachten die één dagje uitzieken, terwijl ze anders aan de dokter om twee of drie ziektedagen zouden vragen. We moeten het goed onderzoeken. Maar als het aantal ééndagsziekten blijft stijgen, zullen we de regeling misschien toch moeten aanpassen.'

'Er wordt allerminst getalmd', zegt Pascal Smet in een reactie. 'Het is een uitdrukkelijke keuze om eerst via de sociale partners en de scholen zelf te gaan, want zij zijn werkgever. Er is een werkgroep opgericht, een aanpassing aan de regelgeving is maar de laatste optie.'

De ééndagsziekten worden opgenomen door 57.765 van de 187.000 Vlaamse leerkrachten. Het zijn vooral de 26-tot 35-jarigen die al eens een baaldag nemen. 48 procent van de leerkrachten was nooit ziek, de anderen waren al eens wat langer buiten strijd. Ze waren in 2010 welgeteld 2.384.378 dagen afwezig wegens ziekte. Dat zijn er 1.154 minder dan in 2009.

(Bron: www.standaard.be 17/11/11)

Mening:
Dit artikel vind ik eigenlijk een beetje alarmerend. Als ik zie hoe groot de stijging is van de leerkrachten die één dag afwezig zijn, denk ik dat er steeds meer mensen van profiteren om zoals hierboven vermeld hun weekend langer te maken. Ergens vind ik het niet meer dan normaal dat men ook voor ééndagsziekten een doktersbriefje wil zien maar het gevaar bestaat er dan ook weer in dat leerkrachten daarvan gaan profiteren en meer dagen vragen dan nodig is. Als ik zelf niet voor leerkracht zou studeren, zou ik dit onder boecht klasseren maar dit gaat ook een beetje over onze toekomst. Niemand gaat graag naar de dokter als het niet echt hoeft dus ik hoop dat het aantal ééndagsziekten niet in zulke mate blijft stijgen en we later gewoon een dagje thuis kunnen blijven als dat nodig is.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 17th November 2011, 09:34
kirsty.michielsen kirsty.michielsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Westerlo
Posts: 28
Ik vind dit ook wel een ernstige zaak. Veel leerkrachten profiteren dan toch echt wel van de situatie. Daarnaast vind ik een doktersbriefje voor 1 dag niet echt DE oplossing. Wanneer leerkrachten steeds voor 1 dag een doktersbriefje moeten halen gaat het aantal dagen dat ze thuisblijven misschien oplopen tot enkele dagen. Maar langs de andere kant bekeken, dokters geven niet snel een ziektebriefje wanneer het niet nodig is.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:09.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.