actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st November 2013, 13:46
z*hra.ozden z*hra.ozden is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Mol
Posts: 26
Elke Vlaming produceerde vorig jaar 513 kilo afval

De berg huishoudelijk afval is in 2012 voor het vijfde jaar op rij gedaald. Per Vlaming werd gemiddeld 513 kilogram huishoudelijk afval ingezameld, 11 kilogram minder dan in 2011. Dat heeft Vlaams minister van Leefmilieu Joke Schauvliege (CD&V) bekendgemaakt op basis van gegevens van de Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij (OVAM).
Over een periode van tien jaar gaat het om een afname met 21 kilogram of 4 procent, zo blijkt uit de gegevens van de OVAM. Volgens minister Schauvliege boekt het afvalbeleid dus resultaat. Ze zegt er wel bij dat er in Vlaanderen nog beter gesorteerd moet worden. "Nog te veel recycleerbaar materiaal belandt bij het grofvuil of bij het huisvuil. Om dit in kaart te brengen, is de OVAM bezig met een sorteeranalyse van het huisvuil", aldus Schauvliege.

Bron: http://www.deredactie.be/cm/vrtnieu...fval_in_2012_ve
Datum: 21.11.2013

Mening:
Afname van 21 kilogram of 4% vind ik persoonlijk maar een mager resultaat.
Ik ben absoluut voorstander van het feit dat afval tot een minimum moet en kan gereduceerd worden door er bewuster mee om te gaan.
Helaas ben ik niet overtuigd over de goede bedoelingen van de overheid. Ik heb eerder het gevoel dat dit eerder een andere zaak dient. Namelijk het vullen van de staatskas.
We worden verplicht om te recycleren in de vorm van containers in alle maten en vormen. Elk excuus is goed voor de staat om weer een belasting te heffen.
Is er iemand die uitleg kan geven over wat er exact gebeurd met de inhoud van onze recyclagecontainers?
We betalen alleszins genoeg geld voor het ophalen van huisvuil, maar wat gebeurd er nadien en wie controleert of dit wel correct gebeurd?
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 24th November 2013, 15:14
j*smien.cavens j*smien.cavens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Retie
Posts: 111
Het goede nieuws is dat de hoeveelheid afval verminderd doordat er meer gerecycleerd wordt. Het slechte nieuws is dat men de oorzaak van het afval enkel toewijzen aan de consumenten. Het recycleren is enkel een deel van de oplossing om de hoeveelheid afval te verminderen.
Persoonlijk vind ik dat men de vinger ook eens moet wijzen naar de producenten. Te vaak merk ik in ons huishouden dat producten extreem veel verpakkingsmateriaal bevatten. Een voorbeeld is de caramba's van supermarkt Aldi. De twee stokjes zijn verpakt in een individuele verpakking (begrijpelijk), deze individuele verpakkingen worden in één grote verpakking verpakt (begrijpelijk). Dan kan je een dubbele portie caramba's kopen waardoor er nog eens een extra verpakking rond de twee grote verpakkingen wordt gedaan. Dit gaat er persoonlijk over. En dit is dan nog meer één voorbeeld.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 4th December 2013, 18:57
z*hra.ozden z*hra.ozden is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Mol
Posts: 26
Absoluut mee eens!!!
De producenten zouden eens meer moeten belast worden voor die buitensporige verpakkingen.
Ik zou iedereen een heel goede tip willen meegeven:
Alle producten waarvan ik vind dat ze overmatig zijn verpakt, neem ik uit hun verpakking. Ik kieper de producten in een recycleerbaar zak die we tegenwoordig altijd moeten bijhebben. De verpakkingen gooi ik dan in de grote "doos met kartonnen" die in elke winkel naast de kassa's staat.
Ik geef heel eerlijk toe dat menig kassajuffrouw mij afkeurende blikken heeft toegeworpen, maar ik heb daar dan ook geen worst om gegeven.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:20.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.