actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th October 2012, 09:57
J*roen.Bosmans J*roen.Bosmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Lommel
Posts: 165
Alleen wie landstaal spreekt, mag nog Belg worden

Kamer keurt vandaag strengere regels nationaliteits-verwerving goed
Alleen wie landstaal spreekt, mag nog Belg worden
donderdag 25 oktober 2012, 03u00


De Belgische nationaliteit verwerven wordt moeilijker.


Wie straks Belg wil worden, zal moeten aantonen dat hij geïntegreerd is. De Kamer keurt vandaag de strengere regels hierover goed. Zo wordt de 12 jaar oude snel-Belg-wet van de regering-Verhofstadt in de vuilnisbak gekieperd.

‘Gedaan met het rondstrooien van Belgische paspoorten.’



De Vlaamse partijen proberen al jaren komaf te maken met de makkelijke manier om de Belgische nationaliteit te verwerven. De paarsgroene regering van Guy Verhoftstadt (Open VLD) voerde die procedure in in de hoop dat vreemdelingen zich als nieuwe Belgen zouden integreren. Sinds de snel-Belg-wet kregen zo meer dan 550.000 mensen een Belgische identiteitskaart. Dat zijn meer mensen dan er in Antwerpen wonen.

Integratie volgde echter niet altijd. ‘De procedure werd zelfs misbruikt als migratiekanaal’, zegt Kamerlid Carina Van Cauter (Open VLD), een van de initiatiefneemsters van het wetsvoorstel dat vandaag groen licht krijgt. Zij werkte sinds 2010 samen met de Vlaamse en Franstalige meerderheidspartijen én de N-VA aan strengere regels. Na tientallen vergaderingen en getouwtrek kwam het compromis uit de bus dat vanaf begin 2013 wet wordt.

Voortaan kun je na vijf jaar enkel Belg worden wanneer je aantoont dat je geïntegreerd bent. Dat betekent dat je één van de landstalen moet kunnen spreken en moet bewijzen dat je maatschappelijk én economisch deel uitmaakt van de samenleving. Dat kan via een diploma, een inburgeringscursus of een beroepsopleiding. Je moet tijdens die vijf jaar ook minstens anderhalf jaar hebben gewerkt. Voor wie pas na tien jaar een aanvraag indient, zijn de voorwaarden iets minder streng.

Artiesten

Ook de procedure om via het parlement Belg te worden – de naturalisatie – wordt fors gewijzigd. Enkel personen ‘met uitzonderlijke verdiensten voor het land’ zoals artiesten, topsporters of wetenschappers kunnen zo nog de Belgische nationaliteit krijgen. ‘Ontegensprekelijk de belangrijkste verstrenging, want zolang de wet niet wordt aangescherpt, blijven we zo’n 1.150 aanvragen per maand krijgen’, zegt N-VA-Kamerlid Theo Francken.

De grootste oppositiepartij is tevreden met de nieuwe regels en gaat die ook mee goedkeuren. Francken had wel graag gehad dat de lat voor de talenkennis wat hoger zou worden gelegd, maar heeft het wel over ‘een grote stap in de goede richting’.

Ook Nahima Lanjri (CD&V) en Karin Temmerman (SP.A) zijn verheugd. ‘Dit is de rechtzetting van een historische fout’, zegt Lanjri.

Bron: http://www.nieuwsblad.be/article/de...121024_00347035

Mening: Eindelijk gaan ze komaf maken met de makkelijke manier om de Belgische nationaliteit te verwerven. Ik vind het behoorlijk vervelend dat mensen zo maar "Belg" kunnen worden terwijl ze geen Nederlands verstaan, laat staan dat ze het kunnen spreken. Vele mensen die dan Belg werden, integreerden zelfs daarna niet. Voortaan moet je gaan bewijzen dat je één van de landstalen kan spreken en je moet bewijzen dat je maatschappelijk en economisch deel uit maakt van de samenleving. Ik vind het positief dat ze de Belgische identiteiten niet meer gaan liggen rondstrooien. Ik zou zeggen dat ze zowel Nederlands als Frans moeten kunnen verstaan in beperkte maten en ook moeten kunnen spreken.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 25th October 2012, 12:24
Nick Peers Nick Peers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Nijlen
Posts: 90
Alleen wie landstaal spreekt, mag nog Belg worden

Ik ga akkoord met Jeroen omdat ik ook vind dat het niet kan dat immigranten in een wip de Belgische nationaliteit aannemen. Een termijn in de wetgeving zetten van vijf jaar waarna integratie moet tastbaar gemaakt worden is een goed en, naar mijn aanvoelen, aanvaardbaar idee. Wij hoeven geen land te zijn dat dient als toevluchtsoord voor immigranten, maar we moeten immigratie ook niet bannen. Daarom vind ik de afschaffing van de snel-Belg-wet en een verstrenging in de wetgeving een stap in de goede richting.

Zijn we met deze nieuwe legislatuur nog wel gastvrij naar nieuwkomers toe? Ik denk het wel aangezien buurlanden zoals Nederland ook verwachten dat immigranten activiteiten uitvoeren die hun integratie bevordert. Die activiteiten kunnen gezien worden als een soort van test, een test die de profiteurs uit het systeem kan filteren. Versta me niet verkeerd, ik ben niet tegen immigratie maar ik vind dat we de voornaamste waarden en normen in onze samenleving moeten beschermen tegen negatieve invloeden. Invloeden van mensen die zich aanpassen aan onze samenleving kunnen wel bekeken worden.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 25th October 2012, 14:21
Elissa.Buyens Elissa.Buyens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Wommelgem
Posts: 33
Ik ben het ook grotendeels eens met de voorgaande meningen. Als we enkel al kijken naar de benaming 'snel Belg' dan denk ik dat er inderdaad nood is aan een wijziging. Ergens zal er een grens moeten komen aan onze gastvrijheid, en bij deze vind ik dat er al een grote stap in de goede richting gezet is. Mensen die Belg willen worden om specifieke redenen zullen er waarschijnlijk ook zeker moeite voor doen om aan deze eisen te voldoen. Toch is integratie volgens mij niet altijd vanzelfsprekend. Een taal aanleren is 1 punt maar vaak zijn er ook de grote culturele verschillen die een probleem vormen voor immigranten. De werkgevers stellen ook zeer hoge eisen aan hun personeel, als verkoopster moet je tegenwoordig de Nederlandse taal volledig beheersen, Frans en Engels matig beheersen en enige kennis hebben van de computer. Voor mensen die van 0 moeten starten is dit volgens mij geen eenvoudige opdracht om dat in 5 jaar te bereiken waarbij men al anderhalf jaar gewerkt moet hebben.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 26th October 2012, 00:17
Michael Van Deun Michael Van Deun is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Zoersel
Posts: 396
Alleen wie landstaal spreekt, mag nog Belg worden

Persoonlijk vind ik het wel een goed initiatief dat België doorvoert in de immigratieproblematiek van ons land. Het is en blijft natuurlijk een groot en moeilijk debat over waar de grenzen van toegiften liggen voor beide partijen om te spreken van een goede integratie. Toch denk ik dat het goed is dat ons land deze maatregelen doorvoert om zichzelf grotendeels te beschermen. Vlaanderen is altijd wel onzeker geweest in zijn omgang met het thema integratie, dat maakt ook de zuilen van onze maatschappij wankelen omdat er geen vast beleid werd uitgevoerd zoals het zou moeten. Nu komt hier wel degelijk verandering in. Dit kan ook voordelen bieden richting de immigranten. Zij weten nu perfect wat er van hen wordt verwacht. Wanneer ze echt de Belgische nationaliteit willen, dan zullen ze zich moeten bewijzen met inzet, goede willen, openheid, respect voor het erfgoed en loyaliteit van de ander. Dit zijn basisvereisten waaran de immigrant moet voldoen in ruil voor mogelijkheden van de overheid. Dit zal uiteindelijk ook wel een goed signaal geven naar inwoners van België (Vlaanderen), waardoor die drempel van tolerantie en aanvaarding ook meer benut zal worden. Ik denk hierbij ook meteen aan de mogelijkheden en deuren die opengaan voor de immigranten door hun inzet. Ze zullen sneller worden ingeschakeld in het systeem en de werking van de maatschappij. Op die manier kunnen hun talenten ook optimaal benut worden!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:06.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.