actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th November 2012, 11:09
j*f.haverans j*f.haverans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Herentals
Posts: 7
Janssens: 'Zou Nota De Wever provocatie kunnen noemen'

ANTWERPEN - De Antwerpse onderhandelingsnota van N-VA was heel makkelijk om te weigeren voor de Stadslijst. Dat vertelde burgemeester Patrick Janssens (SP.A) in De Ochtend op Radio 1. Vooral het sociale luik en de plannen voor de stadsontwikkeling zijn voor de Stadslijst onaanvaardbaar.


Janssens begon zijn betoog door een passage uit de onderhandelingsnota van Bart De Wever voor te lezen. Het stuk dat de burgemeester citeerde, behandelt de armoedebestrijding. 'We zoeken de armen op en bewijzen dat ze frauderen en het is opgelost', vatte Janssens de voorgestelde aanpak samen.

Volgens de burgemeester zou een onderhandelingsnota zo geschreven moeten worden dat hij voor de mogelijke coalitiepartijen bijna onmogelijk te weigeren valt. 'Maar meneer De Wever heeft een nota gemaakt die voor ons heel makkelijk was om te weigeren.'

Het sociale luik van de nota is voor de Stadslijst volgens Janssens onaanvaardbaar. Janssens noemde het 'de facto opdoeken van het OCMW' en het afbouwen van de sociale restaurants als voorbeelden van het terugschroeven van een sociaal beleid waar Antwerpen de laatste jaren voor geroemd werd.

Stadsontwikkeling

Ook uit het gedeelte van de nota over stadsontwikkeling blijkt volgens Janssens dat N-VA daar 'het beleid helemaal omdraait'. 'De stad moet vooral een plek worden waar auto's zo snel mogelijk kunnen doorrijden.'

Janssens wees er in die context op dat er in de nota slechts drie zinnen gewijd worden aan voetgangers, terwijl er twee bladzijden handelen over parkeren in de stad.

Provocatie

'Bart De Wever moet zijn pet van partijvoorzitter afzetten', stelde Janssens. 'De Stadslijst heeft 28 procent van de stemmen gehaald, daar moet rekening mee gehouden worden.' Hij vindt dat in de nota een evenwicht moet gevonden worden waarin alle soorten kiezers in de stad zich kunnen vinden.

'Wij weten ook dat we water bij de wijn zullen moeten doen', is Janssens duidelijk. 'Als de intentie van Bart De Wever is om te bewijzen dat anderen niet met hem willen samenwerken, dan moet hij de nota niet aanpassen. Dan moet hij die nog wat straffer maken, en dan gaat iedereen in Vlaanderen zeggen: 'men probeert De Wever te saboteren'.'

Volgens de burgemeester leek het soms alsof de onderhandelingsnota werd geschreven om ervoor te zorgen dat de Stadslijst zich terugtrekt uit de onderhandelingen. 'Ik zou kunnen zeggen dat dit een soort van provocatie is, ik ga zo ver niet gaan, maar het is niet geschreven vanuit het standpunt van iemand die burgemeester wil worden van de hele stad en van alle kiezers.'

Janssens denkt ten slotte niet dat de nota ervoor zal zorgen dat CD&V zonder SP.A in een coalitie zal stappen. 'U moet eens bellen naar het ACW en vragen wat zij van die nota vinden', spotte hij. 'Ik spreek namens de Stadslijst, en heb de afgelopen dagen continu overleg gehad met CD&V.'

Onderhandelingen

Om 9 uur vanochtend zit de N-VA opnieuw samen met Open VLD en met de Stadslijst voor verdere onderhandelingen.

http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20121106_007

Het kat en muisspel is begonnen in Antwerpen. Wie dit niet had zien aankomen is volgens mij blind. De Wever stelt een plan op en Groen en de Stadslijst keuren het af. Maar in dit voorval ben ik geneigd de kant van Patrick Janssens te kiezen. De stukken van de nota die hij voorlas op Radio 1 waren vanzelfsprekend. Alles waar Janssens en de zijnen in het verleden voor gewerkt hebben wordt met deze nota van tafel geveegd. De democratie heeft hier natuurlijk gezegenvierd, maar naar mijn mening in negatieve zin. We zullen vanaf nu zien wat N-VA werkelijk kan realiseren. En hoezeer zij toch afhankelijk zullen worden van hun coalitiepartners.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:58.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.