actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th May 2014, 07:58
S*lvia.Verelst S*lvia.Verelst is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Herselt
Posts: 86
Rijopleiding in fases op komst

Rijopleiding in fases op komst

Federdrive, de koepelorganisatie van erkende rijscholen, pleit voor een dringende en radicale hervorming van de rijopleiding. 'De gefaseerde rijopleiding met professionele begeleiding is een must', zegt voorzitter Jeroen Smeesters maandag in Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg.
De federatie wil dat de nieuwe Vlaamse regering de hervorming van het rijbewijs als een topprioriteit ziet. Het memorandum van Federdrive vertrekt deze week naar de verschillende partijen. 'Binnen de gefaseerde rijopleiding moeten behalve een aantal verplichte professionele theorie- en praktijklessen, ook tussentijdse tests of evaluaties worden opgenomen', luidt het.

Volgens Touring, VAB en het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid komt die nieuwe rijopleiding in fases er sowieso, schrijven de kranten.

'Verder stellen wij voor om ook de vrije begeleider deel te laten uitmaken van het professionele leerproces van de kandidaat-bestuurder. Zo kan hij of zij ondervinden op welke manier de reacties in het verkeer op een professionele manier kunnen worden bijgestuurd'.

Bron: http://www.nieuwsblad.be/article/de...dmf20140512_005 12/5/2014

Mening: Ik vind het goed dat men wil pleiten voor een gefaseerde rijopleiding. Op dit moment kan je wel je rijopleiding volgen, maar je hebt zelf geen idee hoever je staat voor het rijexamen. Het zou dus een goede zaak kunnen zijn als ze tussentijdse tests of evaluaties afnemen. Het is ook goed dat de vrije begeleider deel kan uitmaken van het professionele leerproces, omdat zij vaak niet goed weten hoe ze iets moeten uitleggen of hoe ze moeten reageren. Ik denk echter niet dat alle vrije begeleiders dit willen doen, dus als het verplicht gaat worden, gaan er veel vrije begeleiders afhaken en moeten de jongeren naar een rijschool. De rijscholen denken natuurlijk ook aan het geld, want als ze de fases gaan invoeren, zal je zien dat de kosten ook zullen stijgen. De vrije begeleider zal dan ook zijn steentje moeten bijdragen en geld moeten betalen en als ze het nog eens verplichten dan is het een volledige win-win-situatie voor de rijscholen. Naar de rijschool gaan, is momenteel al voor veel gezinnen onbetaalbaar, dus ik vraag mij af wat dit in de toekomst gaat brengen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 12th May 2014, 14:03
J*rine.Storms J*rine.Storms is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Zoersel
Posts: 115
Rijopleiding in fases

Ik ben van dezelfde mening als Silvia. Ik denk inderdaad dat de kosten van leren rijden de lucht in zullen gaan en dat veel mensen dit niet meer gaan kunnen betalen. Momenteel is de rijschool al heel duur en zijn er mensen die daarom niet voor deze optie kiezen. Wel denk ik dat tussentijdse test en evaluaties heel goed zijn. Zo kan er op tijd bijgestuurd worden en worden de jongeren ook met hun neus op de feiten gedrukt. Vaak denken ze wel dat ze al goed kunnen rijden maar is dit zeker en vast nog niet het geval.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 12th May 2014, 15:07
jente.peeters jente.peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2013
Locatie: Geel
Posts: 59
Ik volg de meningen van Silvia en Jorine. Dat er meerder tests worden gedaan voor het eigenlijke rijexamen vind ik een positieve zaak. Ik was zelf gebuisd op mijn rijexamen omdat ik iets verkeerd had aangeleerd. Had ik vooraf al een test had gedaan had ik dit kunnen bijsturen voor mijn rijexamen en dan was ik er misschien wel door van de eerste keer. Dat van die begeleider is volgens mij geen goede zaak. Als deze mensen dat niet meer willen doen gaan de leerlingen naar de rijschool moeten en dit is heel erg duur. Er zijn mensen die dit niet willen betalen en hun kind zelf willen leren rijden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:52.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.