actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 31st January 2011, 15:32
Jennifer . Verhaegen Jennifer . Verhaegen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Herentals
Posts: 69
Egyptische musea doelwit van plunderaars

31/01/11, 14u28
Plunderaars hebben in Egypte een aantal pakhuizen van musea leeggeroofd, waarin eeuwenoude artefacten lagen opgeslagen. De dieven hebben kunstwerken gestolen. Ook zijn objecten beschadigd geraakt. Dat meldden archeologen.
Een van de getroffen pakhuizen behoort tot het Qantaramuseum, nabij de stad Ismailia. Daar liggen zeker drieduizend objecten uit de Romeinse en Byzantijnse tijd opgeslagen. De plunderaars zouden op zoek geweest zijn naar goud.

Ook zouden opslagplaatsen nabij de piramides van Saqqara en Abu Sir zijn geplunderd. Op andere plaatsen heeft de bewaking aanvallen weten af te slaan'', aldus een archeoloog.

Vrijdag wisten plunderaars al het Egyptisch Museum in Caïro binnen te komen. Daar maakten ze twee eeuwenoude mummies stuk. Ook werd een aantal beelden verwoest. (anp/kve)

Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/990/Bu...underaars.dhtml

Het is jammer dat door de volksopstanden in Egypte dit soort dingen gebeuren. Plunderaars en dieven profiteren van de woelige omstandigheden om hun slag te slaan. Ze kunnen natuurlijk veel geld verdienen door die zeldzame vondsten te verkopen. Het is ook jammer dat ze in het museum van Caïro dingen hebben vernield. Als de opstanden voorbij zijn en de politieke rust is terug gekeerd in Egypte dan is het museum 1 van de bronnen van inkomst voor Egypte. Als men in de musea gaat plunderen en dingen gaat vernielen dan verliest Egypte ook die bronnen. Ook zullen deze schatten nooit meer kunnen bewondert worden door de mensen en gaat een deeltje van de geschiedenis verloren. Het boezemt toch ook wel angst in. Vanaf dat er chaos ontstaat, schieten de dieven en plunderaars in actie. Als de situatie nog meer uit de hand gaat lopen, kan dit ook nog gaan escaleren. Winkels die volledig worden leeggehaald, nog meer geweld, misschien wel moorden onder het volk zelf.
__________________
Life is too precious & short to worry about the stupid crap. Have fun, party, dance all night, fall in love. Say anything you want to say, do what you want to do & regret nothing.

Laatst aangepast door Jennifer . Verhaegen : 31st January 2011 om 15:44.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 2nd February 2011, 09:51
Lies.De.Kock Lies.De.Kock is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Geel
Posts: 74
Plundering oudheden erger dan gedacht

Plundering oudheden erger dan gedacht

BRUSSEL - De musea en monumenten worden nu goed bewaakt door het leger, zeggen de Egyptische autoriteiten. Eind vorige week is er op verschillende plaatsen geplunderd.

In het weekeinde was bekend geworden dat plunderaars van de verwarring en het gebrek aan bewaking gebruik hadden gemaakt om het Egyptisch Museum in Caïro binnen te dringen, maar ook elders in Egypte waren rovers aan het werk.

Volgens Zahi Hawass, de directeur van de Oudheidkundige Dienst die maandag gepromoveerd is tot minister voor Oudheden in de nieuwe regering, hadden plunderaars vorige vrijdag de souvenirshop leeggehaald in de overtuiging dat ze in het museum zelf kunstschatten meenamen. Maar ook in het museum zelf konden dieven binnendringen. Volgens Hawass is er niets ontvreemd, maar zijn er wel voorwerpen uit 13 vitrines beschadigd. Al-Jazeera toonde onder meer gebroken beelden uit het graf van Toetanchamon. Ze zijn van hout, bedekt met bladgoud, wat doet vermoeden dat de dieven op zoek waren naar goud.

Toen mensen op het Tahrir-plein merkten dat er dieven in het museum waren, vormden ze een menselijke ketting om het museum te beschermen totdat het leger de bewaking kon verzekeren. Een aantal daders zou de voorbije dagen zijn gevat.

In een interview met Die Zeit zegt Wafaa el-Saddik,van 2004 tot 2010 directeur van het museum, dat wachters van het museum de daders waren. Sommigen hadden hun uniform uitgetrokken. El-Saddik wijst erop dat ze ‘extreem slecht betaald worden'.

Volgens El-Saddik zijn het museum en de opslagplaats van Memphis, ten zuidwesten van Caïro, leeggehaald. Ook in het nabijgelegen grafveld van Sakkara waren plunderaars aan het werk, zegt archeoloog Maarten Raven (Rijksmuseum van Oudheden in Leiden) aan het NRC Handelsblad: ‘Normaal gesproken worden het grafveld en de piramiden daar bewaakt door kamelenruiters met kalasjnikovs, maar die zijn verdwenen. De hoofdinspecteur heeft me gebeld om me persoonlijk op de hoogte te brengen. Dat ze beeldjes vernield hebben, daar kan ik nog wel mee leven, maar het zou ook gaan om hiërogliefenteksten en reliëfs die ze met koevoeten hebben uitgehakt.'

Egyptologische nieuwssites op het web melden ook plunderingen of pogingen daartoe bij de piramiden van Giza en in Aboesir, niet ver van Caïro. Zondagavond zouden plunderaars de tempel van Karnak in Luxor, in het zuiden, binnengedrongen zijn, maar de plaatselijke inwoners hebben hen verdreven.

2/02/2011
bron : http://www.standaard.be/artikel/det...ikelid=JQ35QCPF

eigen mening:
De mensen in Egypte maken een revolutie door maar is dit een reden om historische schatten te stelen en te vernielen? Natuurlijk willen ze zich laten gelden tegenover de overheid. Niemand zal hen dit kwalijk nemen , jarenlang zijn ze onderdrukt geweest en nu willen ze hun bestaan (incl. bestuur) 'verwesteren'.

Objecten stelen kan men nog rechtzetten door ze terug te doneren. Begrijp me niet verkeerd ik probeer hen acties helemaal niet goed te keuren. Maar gestolen voorwerpen duiken wel terug op.(Ze willen helemaal geen historische objecten in hun woning , ze willen enkel het geld wat het hen zal opleveren.)

Wanneer men bijvoorbeeld hiërogliefenteksten en reliëfs uithakt met een koevoet (hoe komt men erop??!) dan is deze schade onherstelbaar en gaat deze historische vondst verloren.
Gelukkig zijn er nog mensen in Egypte die de waarde van al dit beseffen en dan ook met man en macht trachten deze te beschermen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 2nd February 2011, 09:56
Lotte.Verreijdt Lotte.Verreijdt is offline
Lotte
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Berlaar
Posts: 69
Egypte moet het hebben van de toeristen die neerstrijken om te genieten van hun kunsten uit de oudheid. Als ze ook dit verliezen zou dit een ramp zijn voor het land! Ik vind het ontzagwekkend dat mogelijk enkele bewakers de daders waren. Dat er mogelijk hiërogliefenteksten en reliëfs met koevoeten uitgehakt zijn vind ik nog veel erger. De kunst heeft niets te maken met de politieke toestand nu in het land. Het is politiek onstabiel maar toch moet men voor ogen houden wat voor hen belangrijk is. Ik zou denken dat de Egyptenaren een groot respect zouden hebben voor deze teksten. Dat is blijkbaar ook wel zo als je leest dat er een mensenketting werd gevormd rond het Egyptisch museum van Caïro toen de mensen op het plein vernamen dat er plunderaars in het museum aan de gang waren. Ik hoop dat de schade beperkt blijft en dat deze schatten niet verloren zijn gegaan. Het zou niet enkel een verlies zijn voor Egypte maar voor alle geïnteresseerden van de oudheid. Het zou me niet verbazen als er bekende beelden zijn gestolen en binnenkort daar geld voor wordt gevraagd, de mensen weten zelf ook dat ze veel waard zijn. Een schande.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 3rd February 2011, 14:14
Elise.Laureys Elise.Laureys is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Herentals
Posts: 94
Plunderingen Egyptische musea

Ik vind het heel erg dat de cultuur van Egypte mee slachtoffer moet worden van de politieke problemen. Egypte bezit een schat aan archeologische vondsten die dateren uit de oudheid. Zij bieden ons informatie over het leven en de cultuur die er zo'n 5000 jaar geleden heerste. Waarom zijn er altijd mensen die misbruik maken van de situatie? De musea in Egypte hebben toch niets met de politieke problemen van het land te maken? Moeten al die prachtige overblijfselen uit de oudheid nu echt het slachtoffer worden van politieke problemen en geweld? De mensen zouden er beter aan doen om eerst proberen te praten en te onderhandelen. Het zou veel beter zijn om tot een bepaalde oplossing te komen zonder al dat geweld, zodat beide partijen tevreden kunnen zijn.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 13th February 2011, 20:25
Lies.De.Kock Lies.De.Kock is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Geel
Posts: 74
Topstukken geroofd uit museum in Caïro

Topstukken geroofd uit museum in Caïro

Uit het archeologische museum van Caïro zijn 18 kunstvoorwerpen van grote waarde gestolen, waaronder een verguld beeld van de farao Toetanchamon. Het museum ligt vlak bij het Tahrirplein. Plunderaars en vandalen drongen er binnen in de begindagen van het protest

Het was de Egyptische minister van Oudheden, Zahi Hawass, die het nieuws bekendmaakte. Eerder was al bekend geraakt dat plunderaars het gebouw waren binnengedrongen in de begindagen van het protest tegen ex-president Hosni Moebarak. Maar wat er juist verdwenen of beschadigd is, was nog niet geweten.

In totaal zijn 18 stukken ontvreemd. Daarnaast zijn een 70-tal kunstvoorwerpen beschadigd. Volgens museumdirecteur Tarek El Awady is het belangrijkste verdwenen topstuk een kalkstenen beeld van de farao Echnaton die een offertafel vasthoudt. Van diens zoon, Toetanchamon, is een verguld beeldje gestolen, een ander is beschadigd.

Beide farao's leefden in de Amarna-periode, een zeer belangrijke periode in de Egyptische kunstgeschiedenis, zegt egyptologe Marleen Reynders. Zij kent de gestolen kunstwerken goed. “Wat mij betreft zijn ze echt onschatbaar. Het is een groot verlies dat net die topstukken ontvreemd zijn.”

De Egyptische politie is koortsachtig op zoek naar de dieven. In de dagen na de plundering werden tientallen mensen opgepakt en ondervraagd.

13/02/2011
bron : http://www.deredactie.be/cm/vrtnieu...EgypteKunstroof

eigen mening:

Zoals dit artikel en onderstaande commentaren vermelden kan men dit enkel als een groot verlies ervaren. Dat de Egyptische politie zich inzet om de daders te zoeken vind ik positief. Dat men ooit de daders gaat vinden is dan weer raadselachtig. De komende 6 maanden is het Egyptische leger aan de macht. Het leger zal gedurende deze periode wel andere prioriteiten hebben dan het vinden van dieven.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 17th February 2011, 15:21
Buts Tim Buts Tim is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Bouwel
Posts: 34
Ik denk inderdaad dat het volk van Egypte andere dingen aan hun hoofd hebben dan schattenrovers op te zoeken.
Begrijp me niet verkeerd, ik vind het super jammer, zeker omdat ik er nog nooit geweest ben. Want ik was dit zeker nog van plan.
Maar ik begrijp dat het welzijn van het volk en de toekomst van Egypte op het moment belangrijker zijn dan de geschiedenis van Egypte. En dit zeg ik als student geschiedenis!
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 18th February 2011, 11:13
Lies.De.Kock Lies.De.Kock is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Geel
Posts: 74
Gestolen beeldje van Echnaton terecht

Gestolen beeldje van Echnaton terecht

Een beeldje van onschatbare waarde van farao Echnaton dat vorige maand in het Egyptisch Museum in Caïro gestolen was, is teruggevonden. Een 16-jarige vond het beeld bij een vuilnisbak en overhandigde het aan de autoriteiten.

Terwijl in de buurt de volksopstand woedde, slaagden dieven erin verscheidene waardevolle stukken te roven uit het beroemde museum dat aan de Egyptische oudheid is gewijd.

Een 16-jarige betoger heeft het standbeeld van Echnaton gevonden bij een vuilnisbak op het Tahrirplein, zei Zahi Hawass, het hoofd van de dienst voor Egyptische oudeheden. Het plein was het centrum van de betogingen die president Hosni Moebarak van de macht verdreven.

Het beeld van de farao met een blauwe kroon en een offertafel in de handen, volgens Hawass een van de mooiste die van Echnaton bestaan, zal gerestaureerd worden voordat het weer tentoongesteld wordt.

In totaal werden er 18 voorwerpen van onschatbare waarde -die dus zo goed als onverkoopbaar zijn- uit het museum gestolen. Drie daarvan werden op het terrein van het museum al teruggevonden maar een beeld van farao Toetanchamon met een harpoen, een beeld van koningin Nefertete en de andere voorwerpen zijn nog spoorloos

17/02/2011
bron : http://www.deredactie.be/cm/vrtnieu...hnaton_gevonden

eigen mening :

Al één gestolen voorwerp is terug bij zijn rechtmatige eigenaar. Als er meer eerlijke burgers deze vondsten doen zal de schade nog beperkt blijven. Het is tot nu nog maar 1 voorwerp maar het is een begin!
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 20th February 2011, 14:09
Jennifer . Verhaegen Jennifer . Verhaegen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Herentals
Posts: 69
Egypte

Citaat:
Orgineel gepost door Buts Tim
Ik denk inderdaad dat het volk van Egypte andere dingen aan hun hoofd hebben dan schattenrovers op te zoeken.
Begrijp me niet verkeerd, ik vind het super jammer, zeker omdat ik er nog nooit geweest ben. Want ik was dit zeker nog van plan.
Maar ik begrijp dat het welzijn van het volk en de toekomst van Egypte op het moment belangrijker zijn dan de geschiedenis van Egypte. En dit zeg ik als student geschiedenis!


Ik begrijp je standpunt zeker. Maar ik zie het gewoon veel breder. Als er iets groots gebeurd in een land kan je misschien wel zeggen dat het welzijn van het volk en de toekomst van Egypte belangrijker is dan de geschiedenis. Maar de overheid heeft het zo druk met dat te doen dat ze niet meer kijken naar rovers of dieven. Zou jij het goed vinden als de overheid er wel voor zorgt dat Egypte kan blijven bestaan maar dat tegelijkertijd jou huis wordt leeggehaald door dieven?
__________________
Life is too precious & short to worry about the stupid crap. Have fun, party, dance all night, fall in love. Say anything you want to say, do what you want to do & regret nothing.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:31.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.