actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Overige 'milieubijdragen'
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th April 2017, 14:13
Jens.W*uyts Jens.W*uyts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Kasterlee
Posts: 53
Schauvliege wil dit jaar voor 1 miljoen euro grond kopen om te bebossen

Schauvliege wil dit jaar voor 1 miljoen euro grond kopen om te bebossen

Vlaams minister van Natuur Joke Schauvliege (CD&V) zal ook dit jaar gronden aankopen om te bebossen met geld uit het boscompensatiefonds. Ze voorziet daarvoor 1 miljoen euro. De subsidie bedraagt 60 procent van de aankoopkosten en maximaal 2,5 euro per vierkante meter.
Wie een vergunning krijgt om te ontbossen, moet dat verlies aan groen ook compenseren. Dat kan door zelf elders te gaan bebossen, of door te storten in het boscompensatiefonds. Het Agentschap voor Natuur en Bos gaat dan vervolgens met dat geld aan de slag.

Voorstellen zijn tot 1 september welkom bij het agentschap. Stadsrandbossen, speelbossen en lokale bosuitbreidingen krijgen voorrang, net als projecten in ‘speciale beschermingszones’, projecten met het oog op meer toegankelijk groen in de Vlaamse rand rond Brussel en projecten die kunnen bijdragen tot de bescherming van bepaalde dier- of plantensoorten.

Schauvliege en haar administratie kijken in eerste instantie naar steden, gemeenten en provincies om voorstellen te doen, net als onder meer naar OCMW’s en kerkfabrieken. Maar in tweede lijn kunnen ook individuele burgers, bedrijven en vzw’s projecten aandragen.

Bron: Het Nieuwsblad & BELGA, 05/04/2017, Geraadpleegd op: 05/04/2017, Van: http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170405_02818506

Persoonlijke mening: Ik ben blij te lezen dat men steeds meer moeite doet om meer bomen te planten. Vandaag de dag kapt men veel te veel bomen om. Ik vind dat we meer aandacht mogen besteden aan de natuur. Bomen omkappen is alles behalve goed voor de biodiversiteit in ons land.
Ik vraag me wel af of 1 miljoen euro investeren in bomen genoeg is om alles te compenseren wat men de voorbije jaren heeft omgekapt. Ik vind dan ook dat mensen meer geld moeten storten in het boscompensatiefonds als ze bomen willen omkappen. Verder moet de overheid zelf meer geld in dit fonds steken.
Ik hoop dat minister Schauvliege meer bomen gaat planten in en rond de stad. Zo zou ze de steden veel aangenamer en aantrekkelijker kunnen maken voor de bewoners, maar ook voor toeristen die de stad bezoeken.

Laatst aangepast door Jens.W*uyts : 5th April 2017 om 14:22.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:01.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.