actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th April 2016, 11:19
Lotte.G*ens Lotte.G*ens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Olen
Posts: 80
Nederlandse nabestaanden klagen Zaventem aan

Nederlandse nabestaanden klagen Zaventem aan

De nabestaanden van Elita Weah, de 40-jarige vrouw uit Deventer die vorige maand omkwam bij de aanslag op de luchthaven in Brussel, gaan Brussels Airport aanklagen wegens grove nalatigheid. Dat zegt de familie in een gesprek met NRC. Ook de ouders van de omgekomen broer en zus Pinczowski overwegen juridische stappen tegen vliegveld Zaventem. Tussen de families is daarover deze week contact geweest.

Beide families vinden dat het vliegveld passagiers onvoldoende heeft beschermd. Ze verwijzen daarbij naar het vernietigende oordeel dat de Belgische luchthavenpolitie vorige week velde over de beveiliging van Brussels Airport.

‘Die was zo lek als een mandje’, zegt Benoit Wesly, een goede vriend van de Pinczowski’s. De ouders van Alex en Sascha begrijpen volgens hem niet hoe drie terroristen met opvallende zwarte handschoenen en een bagagetrolley vol explosieven over het vliegveld konden lopen.

Veel vragen

Rasco Weah zegt dat de luchthaven nog altijd geen duidelijkheid heeft gegeven over hoe zijn zus Elita is overleden en of zij heeft geleden. ‘Veel vragen blijven onbeantwoord. We weten niets. Alleen dat ze dood is. De Belgen hebben mijn zus vermoord! Ik ga daartegen vechten.’

In een open brief schreef de Belgische luchthavenpolitie dat de terroristen makkelijk poolshoogte konden nemen op het vliegveld. Een groot deel van het personeel zou een strafblad hebben. Te weinig mensen werken lang genoeg om een goede 24-uurscontrole mogelijk te maken.

Als de alleenstaande bijstandsmoeder in haar geboorteland is begraven, overwegen de families Weah en Pinczowski samen op te trekken. Weah wordt in Liberia begraven. Haar zeven broers en zussen en haar dochter zullen de begrafenis bijwonen. Zij vliegen op kosten van Delta Airlines, waarmee Weah op de dag van de aanslagen naar New York zou vliegen.

Voor Alex en Sascha Pinczowski werd vorige week een besloten afscheidsdienst gehouden in Maastricht. Ook voor die plechtigheid vloog Delta Airlines twintig familieleden en vrienden in.

Bron: De Standaard (Wubby Luyendijk en Daniëlle Pinedo)
http://www.standaard.be/cnt/dmf20160406_02222094

Mening:
Ik snap de reactie van de nabestaande, ze willen de schuld bij een ander in de schoenen leggen en dat is het gemakkelijkste om dit bij Brussels Airport te doen. Maar ik denk dat dergelijke aanslagen niet te voorkomen zijn. Je kan misschien de grote van de aanslag beperken door bepaalde voorzorgsmaatregelen te nemen, maar er zijn altijd achterpoortjes. En zwarte handschoenen vallen niet op, het is niet bepaald zomer dus warm is het nog niet. Een koffer is ook niet verdacht op een luchthaven, maar als je zelf een van de nabestaande bent zie je dit natuurlijk als verdacht, ik zou waarschijnlijk ook door razernij zo denken. Je wilt de schuld bij iemand in de schoenen leggen.
Daarnaast vind ik niet dat we nu mogen kijken naar al de mensen die daar werken met een strafblad. De meeste van hen willen waarschijnlijk een tweede kans en hebben geen kwaad voor ogen, dus waarom hen beschuldigen voor iets dat ze niet hebben gedaan? Zij hebben uiteindelijk niets fout gedaan of toch niet dat men nu al weet, maar ik geloof in de goedheid van de mens. Want uiteindelijk weten we niet eens waarom ze een strafblad hebben: een dief is totaal iets anders als een terrorist. Of gaan we niemand meer een tweede kans geven ook al gaat het slechts om een dief die stal voor het leven van zijn dochter te redden?
Ik denk dat we niet te snel mogen gaan oordelen en solidair moeten blijven. Angst kan, mag en is terecht, maar onschuldigen hiervoor aanspreken is verkeerd.

Laatst aangepast door Lotte.G*ens : 6th April 2016 om 11:36.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:16.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.