actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd April 2016, 11:42
Dennis.B*roeckx Dennis.B*roeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Retie
Posts: 55
Rabbijn en schoonbroer met stenen bekogeld

Een Nederlandse rabbijn en zijn schoonbroer zijn vorige week zaterdag, 26 maart, in het park van Vorst bekogeld met stenen. Dat meldt La Capitale en wordt bevestigd door de lokale politie Brussel Zuid (Anderlecht/Sint-Gillis/Vorst). “Er is een proces-verbaal opgesteld en het onderzoek naar de daders loopt”, zegt politiewoordvoerster Marie Verbeke.

De feiten zouden plaatsgevonden hebben in het park van Vorst, rond 18.30 uur op zaterdag 26 maart. Volgens hun verklaring waren de rabbijn en zijn Brusselse schoonbroer op weg naar de synagoge en liepen ze in het park voobij drie jongeren van vermoedelijk Noord-Afrikaanse origine. Die zouden eerst beginnen gniffelen zijn en zouden de twee mannen vervolgens bekogeld hebben met stenen.

De twee mannen raakten niet gewond en gingen op zoek naar een politieagent. Omdat ze die niet vonden, deden ze hun verhaal aan de veiligheidsverantwoordelijke van de synagoge, die de politie verwittigde.

“Er is een proces-verbaal opgesteld en overgemaakt aan het parket”, zegt de politiewoordvoerster. “We bekijken nu of er beelden van bewakingscamera’s in de buurt zijn of dat de slachtoffers hun aanvallers kunnen herkennen.”

Bron: www.standaard.be
http://www.standaard.be/cnt/dmf20160402_02215762
02/04/2016 11:05

Mening: Regelmatig zien we het nog terugkomen, de discriminatie in onze maatschappij. Niet enkel tegen de islam maar tegen iedereen die anders is dan ons. De joden zien er wel vreemd uit en geloven in rare dingen maar hier hebben ze het recht voor. Ze verdienen het zeker niet bekogeld te worden door een hoopje jongeren. Er moeten in ons land misschien meer acties tegen discriminatie zijn tegen wie dan ook. Dit gebeurd nog te vaak, zo zijn er zelfs onderzoeken geweest die uitwijzen dat we geen gekleurde schoonzoon/dochter willen en geen appartement willen verhuren aan mensen met een vreemde achternaam of ze zelfs geen job willen geven.
De cijfers hier rond zijn niet mooi en dit moet toch veranderen in onze moderne tijd.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 5th April 2016, 10:20
Elien.S*mers Elien.S*mers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Wommelgem
Posts: 93
Rabbijn en schoonbroer met stenen bekogeld

Mijn mening strookt niet geheel met de mening van Dennis B*roeckx. Dat een rabbijn en zijn schoonbroer bekogeld worden, kan in mijn ogen twee mogelijke oorzaken hebben. Ten eerste zou dat, zoals het artikel insinueert, een aanval kunnen zijn op hun geloof. Wanneer deze jongeren niet akkoord gaan met hoe zij gekleed gaan of hoe zij geloven, kan het zijn dat ze lachen en met stenen gooien. Echter vind ik dit een verkeerd motief. In de maatschappij zou er ingezien moeten worden dat iedereen divers is, maar dat divers zijn niet slecht is. Rabbijnen zijn daarin even ‘anders’ dan dat een priester uit het christendom dat is. Ten tweede kunnen deze jongeren zich verveeld hebben en net bij hen de gelegenheid gezien hebben om een grapje uit te halen. Als we van deze visie uitgaan, zien we dat dit jongerengedrag is dat niet persoonlijk op hen gemunt is. Dat spreekt de daden niet goed, maar dat zou bewijzen dat het bij iedereen had kunnen geweest zijn. Ik vind het niet verkeerd dat er onderzoek wordt gedaan naar de daders. Dergelijk geweld is niet toelaatbaar in de maatschappij. Echter heb ik het gevoel dat hier meer aandacht naartoe gaat omdat we spreken over een rabbijn en zijn schoonbroer. Ik stel me dan de vraag dat wanneer het over andere mensen zou gaan, dit hetzelfde zou worden aangepakt. Stel dat we uitgaan van de eerste mogelijkheid, dan sluit ik me aan bij wat Dennis zegt. Discriminatie op basis van uiterlijk of geloof moet bestreden worden in onze maatschappij door een nuancering in onze visie.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:46.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.