actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th October 2010, 18:18
Yoeri van Helvoirt Yoeri van Helvoirt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Tilburg
Posts: 81
Wildersproces loopt nu al uit de rails

Wildersproces loopt nu al uit de rails

AMSTERDAM - De eerste dag van het strafproces tegen Geert Wilders stond in het teken van verrassingen en onverwachte wendingen. Wilders gaf te kennen dat hij zich wenst te beroepen op zijn zwijgrecht en dus geen vragen van zijn rechters zal beantwoorden.

Nauwelijks een uur later betoogde zijn advocaat Bram Moszkowicz dat de rechtbank de schijn van partijdigheid heeft gewekt en dat er nieuwe rechters op de zaak moeten worden gezet.

Wilders wil gebruikmaken van zijn recht om te zwijgen, mede op advies van zijn raadsman. ,,Ik vind dat alles al is gezegd wat er te zeggen valt'', zo motiveerde de PVV-voorman zijn proceshouding in een twee minuten durende ,,persoonlijke observatie''.

Hij wees de rechtbank op de noodzaak van een ,,vrij debat'' in een democratie. ,,In het kader van dat debat heb ik mijn mening verkondigd en die zal ik blijven verkondigen.'' Die mening vertegenwoordigt niets anders dan ,,de waarheid'', benadrukte hij. ,,Met mij staat de vrijheid van meningsuiting van vele Nederlanders terecht.''

Kranten

Rechtbankvoorzitter Jan Moors permitteerde zich een opmerking over het zwijgen van de verdachte. Hij stelde dat ook de rechtbank kranten leest en tv kijkt en dat bij herhaling is vastgesteld dat Wilders nogal eens stellingen poneert om vervolgens de discussie uit de weg te gaan. ,,Het lijkt er een beetje op dat u dat nu weer doet.''

Die laatste opmerking schoot zowel advocaat Moszkowicz als zijn cliënt Wilders in het verkeerde keelgat. Met die opmerking zou Moors zich de stelling dat Wilders discussies uit de weg gaat eigen hebben gemaakt en een voorschot hebben genomen op zijn visie op de verdachte. Nadat Moors' collega's zich achter hun voorzitter hadden geschaard, wraakte Moszkowicz de drie rechters.

'Schandelijk'

,,Ongepast, ongehoord, ja zelfs schandelijk'', noemde Wilders de uitlatingen van Moors. ,,Met die voorzitter en zo'n rechtbank is een eerlijk proces niet meer mogelijk.''

Dat eerlijke proces stond toch al op de tocht, betoogde Moszkowicz maandag. Hij vroeg de wrakingskamer van de rechtbank uitdrukkelijk de beschikking van het gerechtshof bij haar overwegingen te betrekken. In die beschikking droeg het hof het Openbaar Ministerie op Wilders te vervolgen, nadat het OM eerder had besloten dit niet te doen. De beschikking van het hof is in de ogen van Moszkowicz ,,bijna al een veroordelend arrest''.

Verklaring

Officier van justitie Birgit van Roessel vindt dat het wrakingsverzoek moet worden afgewezen. Anders dan Moszkowicz meent zij dat rechtbankvoorzitter Moors niet meer heeft gedaan dan een poging wagen om Wilders alsnog te bewegen een verklaring als verdachte af te leggen. De uitspraak van het gerechtshof moet buiten beschouwing worden gelaten, aldus Van Roessel.

Moors en zijn collega's berusten niet in de wraking en verzetten zich in een schriftelijke verklaring tegen het beeld dat zij mogelijk partijdig zouden zijn. Moors' bedoelingen gingen niet verder dan Wilders zich nog eens te laten beraden op zijn keuze tot zwijgen.

De wrakingskamer doet dinsdagmiddag om 14.00 uur uitspraak op het verzoek. (ANP/DHE)

www.ad.nl 04/10/10 17u08
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd November 2010, 10:49
Yoeri van Helvoirt Yoeri van Helvoirt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Tilburg
Posts: 81
Eigen Mening:

Wilders doet er alles aan zijn proces te vertragen en de rechtspraak tegen te werken. Ik vind het een vreselijke man en een nog slechtere politicus. Ik kan er echt met mijn verstand niet bij dat zoveel mensen op hem gestemd hebben en dat hij nu zo'n groot deel uitmaakt van de regering.
Inmiddels is het een tijdje geleden dat ik dit artikel heb gepost en is Wilders vrijgesproken van zijn aanklachten. Erg onterecht naar mijn idee maar hier is niets meer aan te doen. Hopelijk komt het nog een keer zover dat hij wel veroordeeld word.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:19.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.