actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th November 2011, 11:09
lorenz.teunen@stu.khk.be lorenz.teunen@stu.khk.be is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Kessel
Posts: 81
Gewelddadige games veranderen hersenen al na 1 week

Gewelddadige games veranderen hersenen al na 1 week
30/11/11, 09u20

Het is een van die discussies die blijft duren: maken gewelddadige videospelletjes je ook écht gewelddadiger of niet? Studies hebben al beide stellingen ondersteund, maar misschien kan een nieuw Amerikaans onderzoek (het begin van) uitsluitsel brengen. Daaruit bleek dat na amper één week de hersenen van een gamer al veranderd waren. Al is het te vroeg voor paniek: een week 'onthouding' van spelletjes wiste de veranderingen grotendeels uit.

MRI-scans werden ingeschakeld om de hersenen van 22 jonge mannen te onderzoeken. Ook werden verbale en psychologische testen en rekentaken van de proefpersonen afgenomen. Elf mannen moesten dagelijks tien uur gewelddadige spelletjes spelen voor een week, daarna een week niets. De andere elf werd het spelen van spelletjes verboden in beide weken.

Minder hersenactiviteit
Na afloop van de eerste week was er één opvallend verschil tussen de hersenscans van de twee groepen: de gamers vertoonden minder hersenactiviteit in de gebieden die emoties en agressief gedrag controleren. Gelukkig zijn deze veranderingen 'omkeerbaar': na een week géén spelletjes spelen waren de veranderingen grotendeels verdwenen.

Wat betekenen de veranderingen?
Het is te vroeg voor grote conclusies, zo waarschuwen de onderzoekers. Uit dit onderzoek kan niet worden besloten dat videospelletjes inderdaad agressiever maken of de hersenen voor altijd beschadigen.

Bovendien verandert elke 'nieuwe' activiteit de hersenen, de vraag is wat die veranderingen op lange termijn betekenen. Misschien gebruiken gamers hun hersenen gewoon anders, niet minder. Maar dat moet dus nog onderzocht worden.

Verder onderzoek
Ook de keuze van de respondenten staat ter discussie: de kans dat de 22 nog nooit spelletjes gespeeld hebben is redelijk klein, dus wat het werkelijke effect van de spelletjes is, kan ook niet worden afgeleid uit deze studie.

"Toch suggereren deze resultaten dat gewelddadige spelletjes een blijvende invloed hebben op de hersenen als ze op lang worden gespeeld", aldus dokter Yang Wang van Indianapolis. Hij belooft verder onderzoek om te achterhalen of de veranderingen op hersenniveau ook schadelijk zijn op lange termijn.

Dementie versus vaardigheden
Ondertussen grijpen (felle) tegenstanders dergelijke studies aan om te waarschuwen tegen de spelletjes. Sommigen gaan zelfs zo ver dat kinderen 'dementie' krijgen door alle tijd die ze voor het scherm doorbrengen.

Voorstanders argumenteren dan weer dat gamers vaardigheden kweken, zoals oog-handcoördinatie en ruimtelijk inzicht.

De voorlopige conclusie lijkt duidelijk: speel, maar met mate en met voldoende rustpauzes. (edp)

Bron:
http://www.demorgen.be/dm/nl/5402/G...na-1-week.dhtml

Eigen mening:
Vanaf het moment dat ik voor het eerst een Playstation kocht, kreeg ik te verduren met deze discussie. Ouders die bang hebben dat je in een gewelddadig monster gaat veranderen en jongeren die denken dat al dat geweld niets met hen gaat doen. Het artikel geeft aan dat er wel degelijk iets verandert maar uiteindelijk denk ik toch dat het aan de persoon zelf ligt of hij beïnvloed wordt of niet. Voor sommige mensen die agressief zijn aangelegd is dit misschien wel een uitlaatklep. Mocht het toch blijken na verder onderzoek dat het de mensen gewelddadig maakt, dan denk ik dat dit nog niet zoveel zal veranderen. De gaming industrie maakt massa's winst op dit soort spelletjes en ik zie ze het nog niet rap veranderen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 30th November 2011, 12:45
Dennis.Reemers Dennis.Reemers is offline
Dennis Reemers
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Eindhoven
Posts: 6
Ik ben het redelijk met je eens. Het verschilt natuurlijk van kind tot kind. Ieder "normaal" denkend kind zou het verschil tussen de realiteit (wereld waar wij in leven) en de virtuele wereld moeten kunnen onderscheiden. Dus als je in een game alles en iedereen overhoop kunt schieten je dit natuurlijk niet in de echte wereld behoort te doen. Dus een besef van goed en fout.

Wat ik wel denk is dat als je constant hetzelfde doet of ziet, dan word je minder gevoelig voor dezelfde prikkel. Hersenen herkennen de prikkel en en als die deze dan al herkent is er ook minder activiteit nodig om deze te verwerken.

En ik denk zelfs als verder onderzoek uitwijst dat het inderdaad schadelijk is voor je hersenen, dat dit niet zal veranderen. En dat allemaal omdat er miljoenen mee verdiend worden.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 30th November 2011, 15:59
p4u12767 p4u12767 is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 133
Ik denk dat veel ook te maken heeft met de leeftijd van de kinderen: jonge kinderen kunnen het onderscheid realiteit en virtualiteit nog niet zo goed onderscheiden als een tiener en een tiener nog niet zo goed als een volwassene. Bij gaming denk ik toch ook aan de voordelen die het met zich kan meebrengen. ‘Het spelen van videogames, als ze juist zijn uitgekozen, bevordert de talenkennis, het probleemoplossend denken en de wereldoriëntatie van leerlingen.’ De game Civilization is bijvoorbeeld erg geschikt om tijdens de lessen politieke geschiedenis te behandelen. Medal of Honor kan helpen om jongeren D-day in Normandië beter te doen begrijpen. ‘Games leveren een zeer intelligente leeromgeving en je kunt er tal van dingen tegelijk mee leren’, zo luidt een van de conclusies van het Vlaams Instituut voor Wetenschappelijk en Technologisch Aspectenonderzoek. Zoals bij zoveel zaken geldt ook hier volgens mij de regel 'overdaad schaadt'.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 30th November 2011, 18:00
niels.geboers niels.geboers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Geel
Posts: 30
Gewelddadige games veranderen hersenen al na 1 week

Ik ben het hier niet mee eens. Dit hangt zeker van persoon tot persoon af. Er zullen wel een paar personen zijn die zich agressiever gaan gedragen, maar hoe veel spenderen ze misschien wel niet aan die spelletjes, misschien wel dag en nacht. Sommige mensen laten zelfs hun nachtrust staan om spelletjes te spelen, dan veranderen de hersenen misschien wel niet door het gamen maar door het slaap tekort. Ik zeg natuurlijk niet dat het niet zou kunnen maar toch.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:53.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.