actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th November 2013, 16:19
L*ura.present L*ura.present is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Malle
Posts: 172
Drie keer meer geweldscènes met vuurwapens sinds 1985

Drie keer meer geweldscènes met vuurwapens in films sinds 1985

De films die in de Verenigde Staten bekeken mogen worden door kinderen onder de dertien jaar, bevatten nu gemiddeld drie keer zo vaak een geweldscène met vuurwapens als in 1985. Dat blijkt uit een onderzoek dat maandag door het Amerikaanse magazine Pediatrics gepubliceerd werd.

Voor het onderzoek werden 915 films bestudeerd die uitkwamen tussen 1950 en 2012. Het ging telkens om films die in het jaar van hun release tot de dertig populairste prenten behoorde.

In totaal werden er 700 scènes geteld waarin geweldscènes met vuurwapens voorkwamen. Maar de studie toont vooral aan dat de hoeveelheid geweld in de films verviervoudigd is tussen 1950 en 2010. In de films die de classificatie 'PG-13' meekrijgen - wat aangeeft dat er beelden te zien zijn die niet geschikt zijn voor kinderen onder de dertien jaar - kwamen in 1985 nog amper wapens voor. Maar de hoeveelheid geweld is sindsdien geleidelijk toegenomen, een evolutie die sinds 2005 zelfs nog is versneld.

'Het is stuitend om die explosie van wapengeweld te zien in films die vaak de jongeren als doelpubliek hebben', zegt Brad Bushman, professor communicatiewetenschappen en psychologie aan de universiteit van Ohio en de belangrijkste mede-auteur van de studie.

De films met de rating PG-13 bevatten in 2011 en 2012 zelfs meer geweldscènes met vuurwapens dan de films met de rating 'R', dat zijn de films die personen onder de 17 jaar enkel onder begeleiding van een volwassene mogen bekijken. 'Dat komt dat de films die seksscènes bevatten veel vaker in de volwassen categorieën blijken te vallen dan de films die geweld bevatten', zegt de professor.

Bron: De Standaard, maandag 2013/11/11

Mening
Ik vind het zeer goed dat er op een dag zoals deze, namelijk wapenstilstand toch wordt stilgestaan bij geweld en wapens. Dit artikel deed me erg terugdenken aan de documentaire: 'Bowling for Columbine.' In deze film probeert de maker duidelijk te maken dat je makkelijk aan een wapen kan raken in Amerika en er dus zo meer geweld kan gepleegd worden. Ik vind dat dit toch wel eventjes de aandacht verdiend omdat jongeren sterk beïnvloedt worden door films. Ik denk dat het belangrijk is om jongeren te waarschuwen dat zo'n films puur voor 'ontspanning' zijn en niet dienen als inspiratie voor hoe ze moeten handelen. Wat ook opmerkelijk is, is dat er voor jongeren veel gevechtsspelletjes worden uitgevonden. Ik denk dat deze spelletjes een zeer slechte invloed op jongeren zijn omdat ze hierdoor ook agressiever worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:23.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.