actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd October 2013, 14:38
M*axim.VanRillaer's Avatar
M*axim.VanRillaer M*axim.VanRillaer is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Nijlen
Posts: 81
Facebook laat onthoofdingsvideo’s opnieuw toe

Facebook laat onthoofdingsvideo’s opnieuw toe

Facebook laat opnieuw videobeelden toe waarop te zien is hoe mensen onthoofd worden. In mei van dit jaar had het sociale netwerk dergelijke gruwelvideo’s nog verboden vanwege de mogelijke psychologische schade die ze zouden veroorzaken.

Facebook vindt dat zijn gebruikers vrij moeten zijn om zo’n video te bekijken en te veroordelen. Dat zegt het sociale netwerk in een reactie aan de BBC, dat de wijzigingen in het beleid van Facebook eerst opmerkte.

‘Facebook is al sinds zijn begindagen een plaats waar mensen hun ervaringen delen, vooral als ze te maken hebben met controversiële thema’s zoals schendingen van de mensenrechten, terrorisme en andere gewelddadige gebeurtenissen’, zegt een woordvoerder van Facebook.

De video die de bal aan het rollen bracht, toont een gemaskerde man die een vrouw onthoofdt. ‘Mensen delen deze video op Facebook om het te veroordelen’, aldus de woordvoerder nog aan de BBC. ‘Als de acties in het filmpje zouden aangemoedigd worden, zou onze aanpak heel anders zijn.’ Facebook overweegt wel om dergelijke video’s te laten voorafgaan door een waarschuwing. Ook de advertenties die naast video’s getoond worden, zullen bij dergelijke beelden uitgezet worden.

'Onverantwoord'

Een aantal organisaties die werken rond de internetveiligheid van kinderen hebben al scherpe kritiek geuit op de beslissing van Facebook. ‘Dergelijk grafisch materiaal zit al na enkele seconden permanent in het geheugen van kinderen en jongeren’, zegt voormalig psycholoog Arthur Cassidy aan de BBC.

Ook de Britse premier David Cameron is niet te spreken over de maatregel van Facebook. Op Twitter noemt hij de acties van Facebook onverantwoord.

bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20131022_00803470
datum: 23/10/2013 om 11:49 uur


mening

Ik vind het gewoonweg niet kunnen dat Facebook zulke video's misschien terug zal toelaten, net omdat deze zeer vaak gedeeld worden. Het delen van zo'n gruwelvideo kan misschien wel betekenen dat je dit veroordeelt, maar toch vind ik Facebook niet de geschikte site om deze filmpjes op te zetten. Het grote probleem is namelijk dat iedereen kan het zien. De waarschuwing die men er dan zou bijplaatsen zou jongeren en kinderen waarschijnlijk juist nieuwsgierig maken en vind ik dus persoonlijk zeker geen goede oplossing. Het is eigenlijk zoals de psycholoog Arthur Cassidy zegt, namelijk als echt jonge kinderen dit zien, zal dit zeker in hun gedachte geprent worden. Wat een mens toch kan bezielen om gruweldaden zoals onthoofdingen, martelingen, ... te verrichten en het dan nog te filmen ook weet ik niet. Wat een mens kan bezielen om zulk materiaal online te zetten weten ik al evenmin. Het is gewoonweg niet verantwoord.

Laatst aangepast door M*axim.VanRillaer : 23rd October 2013 om 14:44.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 2nd November 2013, 18:13
eline.de.roover eline.de.roover is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Pulderbos
Posts: 93
Net als Maxim vindt ik dit zeker geen goed idee, het is zo dat de gebruikers zelf moeten beslissen wat ze zelf willen zien en wat niet. Maar welke verantwoordelijkheid neem je dan als beheerder van de site op jou? Dan is het eerder van: "ik heb een succesvolle site, het maakt me niet uit wat er allemaal gebeurt." Dit kan niet, je neemt een verantwoordelijkheid en het feit dat zij de macht in handen hebben over wat al dan niet door de beugel kan is een beveiliging voor elke gebruiker.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:59.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.