actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd February 2011, 12:26
alaerts.diewert alaerts.diewert is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Tessenderlo
Posts: 60
Kwart onderwijs merkt lichamelijk geweld op het werk

Bijna een kwart van werknemers uit het onderwijs en de zorgsector werden het afgelopen jaar op het werk geconfronteerd met lichamelijk geweld. Zes jaar eerder had maar 15% daar last van, zo blijkt uit een onderzoek van de Stichting Innovatie en Arbeid.

De stichting vroeg in een enquête hoe dikwijls werknemers de afgelopen twaalf maanden op het werk geconfronteerd werden met pesten en ander geweld.


Voor pesten is er de afgelopen jaren weinig veranderd. In 2004 gaf 14,4% van de werknemers aan ermee te maken hebben gehad. In 2010 was dit 14,2%.

Andere ongewenste zaken zijn dan wel toegenomen. Het percentage werknemers dat met lichamelijk geweld geconfronteerd werd steeg van 5,4% tot 7,5%. Het percentage dat met ongewenst seksueel gedrag te maken had, nam toe van 2,1% tot 3%.

De belangrijkste risicogroep komt uit de zorg- en onderwijswereld. 24% werd in 2010 geconfronteerd met lichamelijk geweld, 6,9% met ongewenst seksueel gedrag en 16,9% met pestgedrag. Zes jaar eerder waren ze met repsectievelijk 15,7%, 3,8% en 6,9% nog geteld.

www.hbvl.be
02/02/2011

De cijfers spreken voor zich, alleen is het jammer dat deze cijfers alleen maar oplopen. Dit wil toch wel zeggen dat er meer toezicht en controle moet zijn. Je zal dit probleem misschien nooit volledig kunnen oplossen, zo realistisch moet je wel zijn, maar je kan ze nog wel sterk reduceren.
Hieraan moeten we in de toekomst werken, want de leef- en werkomgeving moet voor elk individu zo optimaal mogelijk worden georganiseerd.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 2nd February 2011, 12:38
Eva Thijs Eva Thijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Gierle
Posts: 423
Niet zo'n mooie cijfers zijn dat. Jammer dat het geweld is toegenomen. Hopelijk worden er maatregelen genomen zodat het geweld op het werk, pestgedrag en seksueel ongewenst gedrag worden verminderd, of zelfs worden uitgesloten.
Het is niet zo leuk om te lezen dat de meesten gevallen van lichamelijk geweld in het onderwijs en de zorgsector voorkomen. Als toekomstig leerkracht hoop ik wel dat het onderwijs wat veiliger wordt.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 2nd February 2011, 22:55
Tine.Suykerbuyk Tine.Suykerbuyk is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Essen
Posts: 75
Ik vind het vooral vreemd dat het probleem alleen maar erger wordt. Komt dit door opgekropte frustraties? Groepsdruk? 'Gewoon' een zieke geest? In vele groepen komt pest- en geweldadig gedrag voor, dus begrijpen we het zomaar. Maar ik denk dat er te vaak oogkleppen gedragen worden. Neem nu ongewenst seksueel gedrag; dat komt vier keer vaker voor bij vrouwen dan bij mannen. Ik denk ergens dat dit komt doordat er nog steeds machtsposities zijn op het werk, waarbij de man meestal de hogere positie inneemt. En daarbij is het mogelijk dat mannen het normaal vinden dat zij hun vrouwelijke collega af en toe eens op de poep slaan - bij wijze van voorbeeld - terwijl zij er helemaal niet mee gediend is. Wat ook frapant is, is dat de cijfers veel hoger zijn in de zorg- en onderwijssector. Dit en gelijkaardige artikels vermelden niet vanwaar de klachten afkomstig zijn: collega's of derden, zoals zorgbehoevenden, leerlingen,... Het spreekt voor zich dat er iets aan gedaan moet worden, maar daarvoor moeten eerst de beweegredenen of oorzaken ook gekend zijn, volgens mij.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 3rd February 2011, 00:55
hannes.corten hannes.corten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Antwerpsesteenweg 474 2390 Malle
Posts: 69
Persoonlijk vind ik het een heel vaag artikel. Wat bedoelen ze met 'te maken gehad met ...'? Gaat het hier over collega's onderling, of ook leerlingen die thuis mishandeld worden? Hierdoor zou het al veel logischer zijn dat de mensen in het onderwijs en de zorgsector er meer 'mee te maken' hebben gehad. Het is namelijk vooral in deze sectoren dat er op zo'n zaken wordt gelet. Bovendien kan één van de redenen van de stijgende cijfers zijn dat er nu meer op gecontroleerd wordt en meer verslag van wordt gedaan dan vroeger.
Het is een heel interessant onderwerp, maar persoonlijk vind ik dat het artikel te vaag is om er echt goede besluiten uit te kunnen trekken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:03.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.