actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th March 2010, 21:47
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Een op de drie Vlaamse leraren heeft last van stem

Een op de drie Vlaamse leraren heeft last van stem


Een op de drie Vlaamse leraren heeft last van de stem. Een op de vijf heeft een echt stemprobleem. Dat zijn minstens 30.000 leraren. Dat blijkt uit nieuw onderzoek dat het onderwijsblad Klasse deze week bekendmaakt.



Het onderzoek is van logopedist en onderzoeker Bernadette Timmermans. Zij toonde aan dat het probleem al in de lerarenopleiding begint. Zo zou een op de vijf aspirant-leraren last hebben met zijn stem of zelfs al een stemprobleem hebben. Volgens Timmermans kan een minimale training de stemkwaliteit van 75 procent van de studenten al verbeteren.

Stemverlies en keelontsteking, beide door overbelasting, zijn de meest voorkomende stemproblemen bij leraren. Vooral vrouwelijke leraren hebben er last van. Het aantal stemproblemen bij leraren piekt tussen de leeftijd van 20-25 jaar en 45-50 jaar. De 45- tot 50-jarigen klagen het meest over stemproblemen. Dit bewijst dat stemproblemen vooral na langdurige (over)belasting de kop opsteken.

Uit onderzoek in het Antwerpse blijkt dat leraren die aan stemloosheid lijden negentien dagen per jaar afwezig zijn.

Alle Vlaamse lerarenopleidingen ontvangen bij de Klasse van deze week een gratis preventiebrochure waarmee ze hun studenten kunnen leren hoe ze hun stem beter gebruiken en minder belasten. TV.Klasse brengt bovendien een instructiefilmpje online waarmee leraren leren hun stem beter te gebruiken.


Blog DS, 29-03-2010
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 29th March 2010, 23:52
Sanne.Cocx Sanne.Cocx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2010
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 132
Ik vind dit artikel zeer belangrijk, zeker voor ons als studenten van de lerarenopleiding. Dit onderzoek bewijst dat het van groot belang is om vanaf het begin rekening te houden met ons stemgebruik.

Meer informatie en tips kan je vinden op http://www.klasse.be/leraren/archief.php?id=5099
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 30th March 2010, 16:41
SilkeDeRoover SilkeDeRoover is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2009
Locatie: Pulderbos
Posts: 44
Dit is een zeer interessant artikel voor ons als toekomstige leraren! Wanneer ik dit deze morgen hoorde op het nieuws kwam dit herkenbaar voor. Mijn vorige stage moest ik eens 4 uur lesgeven. Wanneer ik dan s'avonds thuiskwam voelde ik dat aan mijn stem. Dit had mede te maken dat ik het laatste lesuur mijn stem vaak moest verheffen. Dat klasse een initiatief neemt om deze problemen te verhelpen of te verminderen is super!! Want het vak communicatie is enkel in het eerste jaar van onze opleiding en nadien moeten we dit zelf ondersteunen!

Dat de leraren met stemproblemen 19 dagen afwezig zullen zijn is wel veel vind ik! Hopelijk is dat bij mij niet het geval!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 15th April 2010, 12:53
Nelleke Van Beylen's Avatar
Nelleke Van Beylen Nelleke Van Beylen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Nijlen
Posts: 72
Tijdens mijn stages heb ik al meerdere malen opmerkingen gekregen over mijn stem. Vooral tijdens informatica merk ik dat ik hier last van heb. Het is namelijk moeilijk om boven al de computers uit te komen. Alle computers staan gedurende de les aan en daarnaast is er ook nog een voortdurend werkende computer. Dit zorgt toch wel voor het nodige lawaai.

In het eerste jaar kregen we stemondersteuning tijdens het vak communicatieve vaardigheden. Deze ondersteuning moest je enkel volgen wanneer de docente dit nodig vond. Dit werd bepaald d.m.v. een screening aan het begin van het schooljaar. Het moet dus niet door alle studenten gevolgd worden. Ik was één van de studenten die hier wél naartoe moest gaan. We kregen uitleg over hoe we het beste onze stem konden gebruiken, hoe we luid konden praten zonder onze stem te forceren, enzovoort. Toen ik deze uitleg kreeg, dacht ik “Allee, waarvoor moeten we dat nu weten? Dat is nu toch geen probleem?” Nu merk ik dat deze ondersteuning en uitleg veel meer nut had gehad wanneer we deze zouden krijgen in het tweede jaar. In het eerste jaar moet je maar enkele uren lesgeven en heb je nog niet zo veel last van je stem. Je houdt simpelweg geen rekening met de tips die gegeven zijn (of ik in ieder geval toch niet…) In het tweede jaar duurt de stageperiode in een externe school één tot twee weken. Dat begin ik na een tijdje toch wel echt te voelen aan mijn stem. Net daarom denk ik dat je in het tweede jaar deze tips beter kan gebruiken dan in het eerste jaar.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 17th April 2010, 16:03
Sanne Van der borght Sanne Van der borght is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2008
Locatie: Herselt
Posts: 98
Het is logisch dat er zo veel leerkrachten stemproblemen hebben. Heel de dag praten is niet zo evident.
Van doceren naar zelfstandig leren is dus in dit geval ook weer een goede evolutie! Als de leerlingen meer zelfstandig moeten werken, zal de leerkracht minder moeten doceren en dus minder moeten praten. Dit zal al veel minder belastend zijn voor de stem. Ik denk dat veel mensen ook wel vaak hun stem 'forceren' zonder dat ze het weten. Daarom is het belangrijk dat men in de lerarenopleiding hier toch wel genoeg aandacht aan geeft. Ik denk dat dit nu nog niet zo het geval is... De studenten vinden dit vaak ook wel wat belachelijk, maar als je dan dit artikel leest, doet het je toch nadenken. Ik vind dat Nelleke gelijk heeft dat men beter in het tweede of derde jaar hier aandacht kan aan geven omdat we dan al meer lessen moeten geven.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:06.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.