actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd September 2008, 12:58
Smits.Diede Smits.Diede is offline
Diede Smits
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Herentals
Posts: 174
Bisschop veroordeelt overspel met priester niet

Bisschop veroordeelt overspel met priester niet
'De vrouw heeft de priester verleid'

Een Italiaanse man die zijn vrouw met een priester in bed had betrapt, heeft tot zijn verbazing nul op het rekest gekregen toen hij bij de bisschop verhaal ging halen. 'Oordeel niet, opdat er niet over jullie geoordeeld wordt' en vergeet niet dat de priester werd verleid, schreef bisschop Angelo Daniel van Chioggia in het bisdomblad, aldus de religieuze site katholiekNederland.nl.

Een man keerde onlangs onverwachts eerder terug van zijn werk en trof zijn vrouw in bed aan met een priester, een docent aan de theologische faculteit van het Noord-Italiaanse Padua. De woedende echtgenoot stoof daarop met zijn zwager het bisschoppelijk paleis in Chioggia binnen om bij de bisschop zijn beklag te doen over het gedrag van diens ondergeschikte.

De bedrogen man kreeg bisschop Daniel niet te spreken. Volgens de diocesane curie was hij daarvoor veel te boos. Een medewerker van het bisdom belde zelfs de politie om de man tot bedaren te brengen. De verontwaardigde echtgenoot uitte vervolgens zijn ongenoegen in de plaatselijke pers.

Bisschop Angelo Daniel reageerde dit weekeinde op het incident in het bisdomblad. Hij liet daarin de verantwoordelijkheid van de priester zwaar wegen. Die heeft immers een voorbeeldfunctie. Maar we mogen niet vergeten dat er mensen zijn die de priester aanzetten tot zonde, schrijft hij. En oordelen is aan God. 'Oordeel niet, opdat er niet over jullie geoordeeld wordt', citeert Daniel het Matteüs-evangelie.

Een merkwaardig oordeel van de bisschop, vinden Italiaanse media. Het overspel is dus de schuld van de vrouw, die de priester verleid heeft, concluderen de dagbladen La Stampa en La Repubblica met verbazing.

Controversiële uitspraken van Italiaanse bisschoppen over de katholieke moraal leiden de laatste jaren regelmatig tot publieke verontwaardiging, aldus de internetsite. Ze voeden het maatschappelijk debat over de seksuele moraal, het verplichte priestercelibaat en euthanasie.


sdg (belga)

Bron: http://www.nieuwsblad.be/Article/De...DMF23092008_011
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 23rd September 2008, 21:12
DeygersEvelien DeygersEvelien is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Westerlo
Posts: 122
Mijn mond viel verder open naarmate ik het artikel verder las. Bedriegen is tegenwoordig (spijtig genoeg) schering en inslag, dus daarvan viel mijn mond niet echt open. 'Getrouwde vrouw maakt slippertje met de priester' vind ik eerder grappig. Het is wel begrijpelijk dat de echtgenoot van de ontrouwe vrouw het niet grappig vond. Natuurlijk hoort niemand te bedriegen en zeker niemand die zelf – onrechtstreeks misschien - voor het celibaat gekozen heeft. Priesters zijn ook maar 'gezonde' mannen, maar ze hebben inderdaad een voorbeeldfunctie.

De bisschop hoeft voor mij de priester niet te veroordelen. Maar dat hij de schuld volledig bij de vrouw legt, vind ik wel hét toppunt. Ik wil de Kerk niet beledigen, maar dit lijkt mij toch typisch godsdienstig. In religieuze kringen lijkt het of vrouwen het altijd gedaan hebben. Mogen vrouwen nu ondertussen eigenlijk al priester worden? Dit vind ik weer een voorbeeld van discriminatie van de vrouwen binnen de godsdienst. In onze moderne samenleving kan vrouwendiscriminatie toch niet.

Misschien zie ik het allemaal wat radicaal. Maar mijn eindwerk ging over feminisme. Dus vrouwen uitsluiten, daar ben ik heel erg tegen!!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 24th September 2008, 16:02
Smits.Diede Smits.Diede is offline
Diede Smits
 
Geregistreerd op: Sep 2007
Locatie: Herentals
Posts: 174
Citaat:
Orgineel gepost door DeygersEvelien
Ik wil de Kerk niet beledigen, maar dit lijkt mij toch typisch godsdienstig. In religieuze kringen lijkt het of vrouwen het altijd gedaan hebben.


Ik denk dat je de zinnen een beetje anders moet formuleren. Voor mij lijkt het nu alsof mensen die godsdienstig/religieus zijn, vrouwenhaters zijn. En dat is denk/hoop ik niet wat je bedoelt.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 30th September 2008, 09:27
Tuur Tuur is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2006
Locatie: Minderhout
Posts: 133
Citaat:
Orgineel gepost door DeygersEvelien
In religieuze kringen lijkt het of vrouwen het altijd gedaan hebben.

Ik denk dat Evelien wil verwijzen naar Maria Magdalena (http://www.seti2.nl/index_bestanden/Magdalena.htm voor meer informatie).
Zij werd in de kerkelijke praktijk ook als hoer bestempeld. Ook in andere godsdiensten vinden we voorbeelden terug van 'de verleidelijke vrouw waar de man niet aan kon weerstaan'. Inderdaad, wij mannen zijn zwak wanneer het op voortplanting aankomt (misschien een stukje biohistorisch?), maar dat geeft ons zeker niet het recht om de schuld bij de vrouw te leggen.

In deze situatie heeft die bisschop deze elementen te hard benadrukt, zonder te twijfelen aan de goedheid van zijn priester. Op zich heel naïef, maar de Kerk kan het zich ook niet permiteren om nog meer met zulke schandalen in aanraking te komen. De Kerk heeft veel van zijn aanzien moeten inboeten door geweld en oorlog die dagelijks in het nieuws komen. Ook de wetenschap zorgt ervoor dat vele vragen van de Kerk beantwoord kunnen worden. De Kerk moet zich op één of andere manier wel verweren tegen deze evolutie, maar de kop in het zand steken voor eigen zonden is absoluut niet de oplossing!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:05.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.