actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th December 2011, 01:31
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Angry Griekse kinderen hebben honger!

Griekse onderwijzers luiden alarmbel: "Kinderen hebben honger"


De Griekse lerarenbonden stellen vast dat steeds meer kinderen met honger op school zitten door het schrappen van steun en de fel toegenomen werkloosheid in het land.



Zo viel een jongen op Kreta vorige week flauw op school. Later bleek dat hij en zijn werkloze moeder twee dagen niet hadden gegeten. Dat meldt Athens News.


Ondervoeding

Nikos Papaspyrou, voorzitter van de Griekse federatie die onderwijzers uit lagere scholen verenigt, bevestigt dat er steeds meer gevallen van ondervoeding worden vastgesteld. "We zien steeds meer kinderen die onvoldoende te eten hebben, en dat is te wijten aan het groeiend aantal mensen dat werkloos is geworden".


Delen

"Sommige scholen laten hun leerlingen vroeger de school verlaten opdat ze zouden kunnen gaan eten bij liefdadigheidsinstellingen. Er zijn ook kinderen die de inhoud van hun brooddoos met elkaar delen".


Blog HLN, 07-12-2011 (lb)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 8th December 2011, 20:13
Mortelmans Bart Mortelmans Bart is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Ranst
Posts: 101
Griekse onderwijzers luiden alarmbel: "Kinderen hebben honger"

Ja, dit is echt erg!
Dit schetst nogmaals de armoede dat aanwezig kan zijn. Het belangrijkste wat ik hier uit leer is dat wij het hier goed hebben en dat we dankbaar mogen zijn welke mogelijkheden we hier allemaal hebben. Jammer dat het niet over heel de wereld even rechtvaardig is. Het delen van de inhoud van hun brooddoos vind ik wel een super mooie symboliek. Van zulke mentaliteit kunnen wij misschien soms nog iets leren?
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 8th December 2011, 23:06
Noël Van Thielen Noël Van Thielen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Heide 48, 2235 Westmeerbeek
Posts: 120
Griekse onderwijzers luiden alarmbel: "Kinderen hebben honger"

Dit artikel illustreert echt hoe erg het er aan toe gaat in Griekenland.
Ik hoop dat iedereen beseft dat dergelijke toestanden ook hier kunnen komen als we niet dringend allemaal ons steentje gaan bijdragen. Hiermee bedoel ik dat we allen eens echt moeten gaan nadenken over de gaande zaken en eventueel moeten nadenken over hoe wij nu net kunnen inspelen op de crisis.
Ik hoorde Jens Mangelschots enkele dagen geleden het volgende zeggen: “Als we nu eens allemaal i.p.v. op ons verlanglijstje voor de kerstcadeautjes schrijven: Stort het geld wat je voor mij wou uitgeven op de rekening van een goed doel!”
Ik vond deze uitspraak van Jens zeer goed en ik heb er ook verder over nagedacht!

Alsjeblief stop allemaal met aan jezelf te denken, en wees gelukkig met wat je hebt en met wie je bent! Je hebt al het geluk gehad om ter wereld te komen op de plaats waar de welvaart en rijkdom zeer hoog ligt.
Doe daar iets mee en help diegene die dat grote geluk niet hebben gekregen!
Denk voor jezelf na hoe jij dat kan doen! Ik denk als we dat nu allemaal beetje bij beetje gaan doen, dat de kloof tussen rijk en arm terug NA VERLOOP VAN TIJD zal verkleinen.

Je kan in het leven alles krijgen wat je wil, als je maar genoeg anderen helpt om te krijgen wat zij willen!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 8th December 2011, 23:25
nic.andriessen nic.andriessen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 331
Inderdaad een pijnlijke zaak. Het toont toch aan dat de Griekse bevolking onmenselijke toestanden nu doormaakt. Tijdens mijn stagelessen moest ik lesgeven over het thema 'Armoede'. Je denkt dan onmiddellijk aan toestanden in Azië of Afrika. Ik vond het een heel pijnlijke zaak als er een vakantieland, een land met een groot toerisme, een EU-land, een land in de eurozone ... zo in het nieuws komt. Als er in dat artikel staat dat er eigen Griekse bevolking moet aankloppen bij organisaties als 'Artsen Zonder Grenzen', een organisatie die eigenlijk instaat voor Derdewereldlanden, kan je alleen maar je wenkbrauwen fors fronsen. Dat toont aan hoe moeilijk het voor de Grieken is om rond te komen, hun eigen zorg te betalen. Een schrijnend beeld.

Laatst aangepast door nic.andriessen : 8th December 2011 om 23:30.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 9th December 2011, 00:27
Jens.Mangelschots Jens.Mangelschots is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 221
Het geeft maar aan hoe snel het met een land kan gaan. Ik zeg niet dat elk land in de EU in dezelfde situatie kan belanden, maar armoede komt toch al dichter bij de deur en de mensen beginnen het zich toch aan te trekken.
De crisis blijft voor velen nog een ver-van-ons-bedshow, ook voor mij moet ik bekennen. Maar het is net daarom dat we moeten ingrijpen voor we zo ver zijn. Het is daarom dat we solidair moeten zijn met elkaar. Alleen solidariteit en een iets linkser beleid (twee woorden die de gemiddelde Vlaming niet meer bij elkaar wil horen) kunnen hier voor zorgen. Let wel op dat ik niet links bedoel in de zin van meer sociale zekerheid, meer belastingen, op de zelfstandigen kappen, neen, dat allemaal niet. Maar een iets doordachter belastingssysteem en misschien een kleine herverdeling van de welvaart (lees geld) kunnen helpen.

Het doet mij verder ook plezier Noël, dat mijn uitspraak niet in dovemansoren is gevallen Ik kan andere personen alleen maar aanmoedigen om mee te doen aan dit soort acties. Het stelt op zich allemaal niet veel voor, maar alle kleine beetjes helpen toch volgens mij. Vele handen maken licht werk denk ik dan.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 11th December 2011, 16:26
StijnLauryssens StijnLauryssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Dec 2011
Locatie: Beerse
Posts: 102
Het is vrij jammer om nog maar eens een duidelijk voorbeeld voorgeschoteld te krijgen van waar de gewone werkende mens moet opdraaien voor fouten die de regering maakt.

Het is helemaal erg om te weten dat kinderen, degene die helemaal geen schuld treffen, hier de dupe van moeten zijn. Dit gaat gevolgen hebben op de ontwikkeling van de volgende generatie in Griekenland, zeker als het land failliet verklaard zou worden. Hopelijk komt het zo ver niet en kan er snel een oplossing gevonden worden die de 'gewone' bevolking zal redden van deze crisis.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:36.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.