|
|||
|
|||
Stress
Hoe kan je stress verminderen?
We worden vandaag overstelpt met nieuws over dreigende sluitingen en faillissementen. Vragen als 'Moet ik me zorgen maken over mijn job?' houden werknemers bezig. Maar ook andere zaken zorgen voor werkstress, zoals een to-do list die je niet afgewerkt krijgt of een confrontatie met een ontevreden klant. Zelfvertrouwencoach Inge Ketels geeft een aantal tips om te kunnen omgaan met stress, zorgen, paniek en angst. 1. Wees jezelf bewust van het (angst)beeld dat je hebt van een situatie bv. Je vertrekt van je werk naar huis, komt in de file terecht en ziet denkbeeldig al een huilend dochtertje en boze kleuterjuf voor je staan, omdat je te laat bent. 2. Vraag jezelf af: 'Is het wel waar?' bv. Je calculeert iedere dag genoeg tijd in voor een file. In werkelijkheid ben je 9 op de 10 keer op tijd. 3. Verander je beeld. Maak een beeld dat wel klopt en dat je vertrouwen geeft bv. Zie jezelf veilig en op tijd aankomen met je auto. Dochter gelukkig en enthousiast. Glimlachende lerares. Je weet dat je in noodgeval de ouders van speelkameraadjes kan bellen. 4. Bespreek je situatie, zoek hulpbronnen bv. Zorg dat je telefoonnummers van ouders van speelkameraadjes of van iemand die in de buurt woont bij de hand hebt voor noodgevallen. Door je beeld te veranderen, stop je de vicieuze cirkel van stress. Je gebruikt hierbij je beeldend vermogen. En dat kan je op zich erg goed, want dat doe je ook – in negatieve zin weliswaar – bij bezorgdheid, stress of angst. De Standaard vrijdag 23 november 2012 8u54 Mening Dit artikel heb ik gekozen omdat stress een veelvoorkomend fenomeen is. Zowel in de bedrijfswereld als in het schoolleven. Daarom zou ik graag hebben dat dit artikel meer aandacht krijgt. Met behulp van dit artikel kunnen we misschien leren omgaan met bepaalde stressituaties, bijvoorbeeld handig voor tijdens de stage of tijdens de examenperiode. Sommige mensen zullen misschien denken dat dit niet echt puur nieuws is, maar ik vind van wel. We zitten tenslotte op de lerarenopleiding en wij moeten leren omgaan met stress. Zowel voor onszelf als voor in de toekomst. Zo kunnen we onszelf en onze toekomstige leerlingen misschien wel helpen. Ik heb het geplaatst bij ‘Wereld’ omdat er overal in de wereld stress voorkomt. In het artikel zelf gaat het vooral over het werkleven, wat niet wil zeggen dat er enkel daar stress is. Er moet een keuze gemaakt worden, de schrijvers van de krant kunnen onmogelijk elke stressituatie beschrijven. Persoonlijk vind ik tip 3 en tip 4 de belangrijkste. “Verander je beeld. Maak een beeld dat wel klopt en dat je vertrouwen geeft”. Stel nu in ons geval tijdens de stage. Vele studenten hebben stress en zijn onzeker. Sommigen denken dat ze gaan falen. Als je denkt dat je gaat falen ben je meestal zo gefocust op het goed uitvoeren van de stage dat het soms gewoon slecht gaat. Dit enkel en alleen omdat je zelf onzeker bent. Als je vooraf eventjes rustig wordt en denkt aan de dingen die wel goed kunnen lopen kan dit verbeteren. Een goede klas, goede voorbereiding, goede voorgaande stage-ervaringen,… . Door hier aan te denken gaat de stress al veel minder worden. “Bespreek je situatie, zoek hulpbronnen”. Ik zal opnieuw het voorbeeld van stage gebruiken. Als je onzeker bent over bepaalde zaken in de voorbereiding van de stage of de uitvoering ervan, kan je altijd op voorhand nog vragen stellen. Er zijn veel mensen die je willen helpen. Denk maar aan jouw mentor, docent, medestudenten en pedagogen. Deze personen kunnen jou waarschijnlijk al voor een groot deel verder helpen. Als je dan bevestiging krijgt dat de voorbereiding goed is of je krijgt duidelijke instructies, dan zal je zekerder zijn en bij gevolg minder last hebben van stress. Ik hoop dat de mensen die dit artikel gelezen hebben er iets aan gehad hebben. |