actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd November 2011, 11:04
Illya.Verstappen Illya.Verstappen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Lier
Posts: 35
Dwangarbeiders moeten dan toch geen belastingen betalen

Dwangarbeiders moeten dan toch geen belastingen betalen
Belastingen
dinsdag 22 november 2011, 03u00
Auteur: (cv)


BRUSSEL - Verontwaardiging afgelopen week. Verschillende Belgen die tijdens de Tweede Wereldoorlog onder dwang arbeid in Duitsland verrichtten of hun nabestaanden, kregen een brief in de bus van het belastingkantoor van de Duitse deelstaat Brandenburg. Daarin werd droogweg gemeld dat ze in Duitsland belastingen moeten betalen op het pensioen dat ze opbouwden voor hun werk in Duitsland destijds. Een belasting van 17 procent zou op die pensioenen moeten betaald worden. De Duitse fiscus zou bovendien retroactief belasting heffen vanaf 2005. De Duitse fiscus baseert zich daarbij op wetgeving uit 2007.

De minister van Financiën reageerde meteen dat ‘de Fod Financiën de Duitse fiscus zal contacteren over deze ongelofelijke en choquerende eis.'

Dat is intussen gebeurd. Nu blijkt dat de belasting helemaal niet moet betaald worden. Zo blijkt uit een mededeling van de Duitse ambassade in ons land. In juli 2011 werd daarover al een wetsvoorstel goedgekeurd door de Duitse Bundestag. Dat voorstel is intussen omgezet in wetteksten en zal in werking treden na de afsluitende stemming op 25 november 2011.

De Duitse regering betreurt in de persmededeling dat misverstanden bij de Duitse belastingdiensten zijn ontstaan. ‘De wet moest aangepast worden, maar dat duurde jammer genoeg langer dan verhoopt.'

http://standaard.be/artikel/detail....ikelid=3K3IK0EN


Mijn mening:
Ik vind het zeer terrecht dat de dwangarbeiders of hun nabestaanden de belastingen niet moeten betalen. Ik ben blij dat de Duitse regering deze schaamtelijke fout heeft rechtgezet. Het is onbegrijpelijk dat de Duitse fiscus nog maar het idee had om de dwangarbeiders of hun nabestaanden te laten boeten voor iets waarvoor ze niet gekozen hebben. Het had beter geweest als hij die wet had aangebracht bij de regering en de FOD Financiën met de duidelijke nadruk dat ze die best eens konden veranderen. Het is jammer dat de dwangarbeiders en hun nabestaanden zo beledigd zijn geweest, maar al een geluk is het toch vrij snel opgelost geweest.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 23rd November 2011, 16:39
Peter.Van.Loock Peter.Van.Loock is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Turnhout
Posts: 67
Ook ik was op zijn minst verbaasd toen ik deze week dit artikel las over de belasting op dwangarbeid.
De Duitsers zijn sowieso niet happig om herinnerd te worden aan de oorlog, dus waarom dan zelf zo'n controversiële belasting heffen? Het verbaast me dan niet dat het uiteindelijk om een misverstand gaat.
Beetje te ijverige mensen op de belastingdienst in Berlijn? Die zouden we in Brussel misschien wel kunnen gebruiken tegen de fiscale fraude in ons land
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 23rd November 2011, 18:27
Emily Warpy Emily Warpy is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Heultje
Posts: 28
Ik stond versteld toen ik op het nieuws hoorde dat de dwangarbeiders belastingen zouden moeten betalen. Zij waren toch slachtoffer? Ik ben blij dat men zo snel reageert en toch beslist heeft om dit niet te doen. En niet meer dan terecht natuurlijk! Dat je dit nog maar durft voor te stellen! De weduwe van een dwangarbeider zei het volgende daarover: ' zij zijn toch met den oorlog begonnen hé, wij toch niet?' Ik kan haar frustratie goed begijpen. Ook deze dame zal nu wel opgelucht zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:48.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.