actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th November 2011, 13:47
Glenn.Urkens Glenn.Urkens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: turnhout
Posts: 30
EU verplicht vanzelf dovende sigaretten

EU verplicht vanzelf dovende sigaretten


Sigaretten die in de EU op de markt gebracht worden, moeten vanaf donderdag voorzien zijn van een speciaal soort papier dat ervoor zorgt dat ze vanzelf uitdoven vanaf het moment dat er niet meer aan getrokken wordt. Dat heeft de Europese Commissie beslist.
De maatregel moet voorkomen dat sigaretten die onbewaakt achterblijven brand veroorzaken, de belangrijkste oorzaak van branden in Europa. Door dergelijke ongelukken sterven in de EU jaarlijks ongeveer 1.000 mensen en vallen eveneens zo'n 4.000 gewonden. Er wordt verwacht dat de nieuwe maatregel het aantal doden zal halveren.

Ring van dikker papier
Het papier van de nieuwe sigaretten bestaat uit compartimenten, afgesloten door een 'ring' van dikker papier. Wanneer de tabak in een compartiment is opgebrand, en er wordt niet maar aan de sigaret getrokken, dooft die uit wegens zuurstofgebrek. Het worden sigaretten met een 'verminderd ontstekend vermogen' genoemd, naar de Engelse afkorting RIP-sigaretten.

Het besluit om dergelijke sigaretten te produceren werd drie jaar geleden al genomen. De maatregel gaat echter nu pas van kracht omdat tabaksfabrikanten tijd nodig hadden om de productie te wijzigen.

Toezicht door lidstaten
De lidstaten zelf worden belast met het toezicht op de naleving van de EU-richtlijn. In de VS, Canada en Australië was de veiligheidsmaatregel al van kracht. Vorig jaar werd ze ook ingevoerd in EU-lidstaat Finland.

Sigaretten van het oude type mogen nog worden verkocht, maar de industrie mag vanaf donderdag enkel nog zelfdovende sigaretten fabriceren. De tabaksindustrie stemde eerder al in met de maatregel. (adha)

Bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/993/Ge...igaretten.dhtml

Mening: Dit vind ik een geweldige maatregel. Persoonlijk ben ik zeker geen fan van rokers. Ik vind dat het alleen maar negatieve kanten heeft en ik snap niet waarom je aan roken begint. Maar ik veroordeel niemand want iedereen doet natuurlijk wat hij/zij wilt. Maar ik vond het zeker een noodzaak om ervoor te zorgen dat er geen branden meer ontstaan door een sigaret die ergens neergegooid word. Geweldige maatregel.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th November 2011, 14:09
Ann.Cornelis Ann.Cornelis is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Wuustwezel
Posts: 127
Dit is geweldig! Als het klopt dat brandende sigaretten inderdaad de oorzaak zijn van vele branden, dan betekent dit dat het aantal branden fel zal verminderen. Zeker in het Zuiden is dit goed aangezien het daar warmer en droger is en dus de kans op brand groter.

Ik hoop stiekem ook dat het nieuwe papier de prijs van sigaretten doet stijgen. Dat zou misschien een aanleiding voor velen zijn om te stoppen met roken, want zoals u kon lezen in een vroeger gepost artikel namelijk "Rokerslong is de derde doodsoorzaak in de westerse wereld" is roken zeer schadelijk voor de gezondheid en heeft het voornamelijk nadelen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:04.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.