actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th December 2008, 10:40
Jeff Diels Jeff Diels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Poederlee
Posts: 39
Dokter wordt in 2009 beetje duurder

Vanaf 2009 zal de prijs voor een bezoek aan de dokter een beetje stijgen. Vanaf 1 januari gaan de artsenhonoraria met 4,32 procent de hoogte in. Datzelfde geldt ook voor het bedrag dat de ziekenfondsen terugbetalen. Maar daardoor neemt de reële bijdrage van de patiënt wat toe.

Remgeld daalt
Nieuw is ook dat de bijdrage die artsen krijgen voor het globaal medisch dossier (gmd) verhoogt van 25,67 naar 27,50 euro, maar dat bedrag wordt volledig terugbetaald door het ziekenfonds. Die verhoging voelt de patiënt dus niet. Verder daalt ook het remgeld - het gedeelte dat een patiënt niet terugbetaald krijgt - voor een huisbezoek door een huisarts aan een ziek kind. Dat remgeld bedroeg 11 euro en zal voortaan maximaal tweemaal het remgeld voor een consultatie bij de huisarts bedragen.

Ook bij heel wat andere medische zorgverstrekkers (orthopedisten, tandartsen, ...) gaat vanaf 2009 een verhoging met 4,32 procent in. (belga/gb)

bron: www.demorgen.be

Ik vraag me af wat dit nu juist betekend voor gezinnen die het financieel moeilijk hebben? Gaan ze nu nog minder naar de dokter gaan? Ik begrijp niet dat men in financieel moeilijke tijden bij een essentieel gegeven als geneeskunde de prijs laat stijgen. Wie is hier verantwoordelijk voor? Deze persoon zou beter eens nadenken over wat hij allemaal teweeg gaat brengen. Mensen die het moeilijk hebben gaan nog minder naar de dokter gaan, ze worden nog zieker, steken anderen familieleden aan, de dokter wordt een noodzaak, ze betalen hem, besparen vervolgens op eten en kleding, worden opnieuw ziek, moeten opnieuw naar de dokter,...

Je ziet toch dat dit een visieuze cirkel is, het is nu vaak al moeilijk, wat als de prijs nog gaat stijgen? Hopelijk blijven de gevolgen te overzien.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 30th December 2008, 14:49
Nelleke Van Beylen's Avatar
Nelleke Van Beylen Nelleke Van Beylen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Nijlen
Posts: 72
Ik vind het echt niet positief dat de prijzen van een doktersbezoek gaan stijgen.
Het enige 'positieve' misschien is dat de mensen die met de minste klachten (b.v. een banale verkoudheid), nu minder snel naar de dokter gaan. Zij zullen nu zien dat hun verkoudheidje zonder medicijnen ook geneest.
Voor de mensen die regelmatig naar de dokter moeten omdat ze een ernstige ziekte hebben en zich zorgen maken bij het minste, wordt dit wel een dure grap.
Het ergste zou zijn dat mensen nu minder snel naar de dokter gaan (zoals Jeff al zei) en steeds zieker en zieker worden.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 30th December 2008, 15:01
BjornBlommé BjornBlommé is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: balen
Posts: 55
nog duurder? Ik betaal nu al 25€ om een uur naar de tv in de wachtkamer te kijken en 2 min in de dokterskamer te zitten. En jongen wat zijn de symptomen? Doe je t-shirt maar uit. Adem heel diep in en uit. Aub hier is u doktersvoorschrift. Dat is dan 25€ aub.

Het is nu al een hele tijd geleden dat ik naar de dokter ben geweest. Bij ziekte smeer ik mij in met Vickx, ga ik vroeg slapen, en drink ik een goeie borrel (of 3). Kostbaar? In ieder geval geen 25€ en na 3 dagen voel ik me wer kiplekker.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 30th December 2008, 15:04
Jonathan Smets's Avatar
Jonathan Smets Jonathan Smets is offline
Jonathan Smets
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Noorderwijk
Posts: 139
Stuur een bericht via MSN naar Jonathan Smets
Het is misschien niet zo slecht dat mensen eens stilstaan of het wel nodig is om naar de dokter te gaan. Een dokter kan in vele gevallen, zoals een verkoudheid weinig doen.
Ook denk ik dat als mensen echt iets ernstigs hebben, wel naar de dokter zullen blijven gaan en niet minder zullen gaan. Voor maar 1 euro meer per dokterbezoek kun je je gezondheid echt wel niet laten sukkelen hoor, dan mag je het nog financieel moeilijk hebben.

Nog even bijvermelden dat als ik naar de dokter ga dit 20,5 euro is. Blijkbaar zijn er hier mensen die toch nu al naar duurdere dokters gaan.

Laatst aangepast door Jonathan Smets : 30th December 2008 om 15:09.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 30th December 2008, 15:10
jasper.meeussen jasper.meeussen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Massenhoven
Posts: 56
Dat is schandalig. Zijn ze de campagne van Welzijnszorg van dit jaar al vergeten? "Armoede schaadt de gezondheid (een betaalbaar gezondheidsbeleid voor iedereen)" Als ik het goed begrepen hebt, hoort de prijsstijging van een doktersbezoek daar niet bij. Dat is ontzettend spijtig dat dit toch weeral moet gebeuren in tijden van crisis. Kijk maar naar de vicieuze cirkel die Jeff al aanhaalde, dit schrikt ongetwijfeld weer mensen af die al niet graag (om financiele redenen) naar de dokter gaan. Dokters zijn er om mensen te helpen, ook zij die het financieel moeilijk hebben. Ook al wijzigt er misschien niet zoveel aan het bedrag dat je terugkrijgt van de ziekenkas, toch schrikt dit zeker en vast arme mensen af. Ik vind dat de dokter voor de zwakkeren in onze maatschappij gerust wat minder mag kosten dan mensen die het financieel goed hebben. Hoe ga je hen anders ooit echt helpen? Niet door een prijsstijging in alle geval!
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 30th December 2008, 19:26
Joost Heylen Joost Heylen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Hulshout
Posts: 70
Het is economische crisis en ze gaan de mensen meer laten betalen om naar de dokter te gaan. Waar gaat dat naartoe?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:44.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.