actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 1st October 2016, 14:03
maxim.g*ris maxim.g*ris is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Poederlee
Posts: 47
China speurt naar buitenaardse wezens met het Hemels Oog

China speurt naar buitenaardse wezens met het Hemels Oog



Mochten buitenaardse wezens lange golflengtes gebruiken om met ons te communiceren, dan is de Chinese president Xi Jinping waarschijnlijk het eerste staatshoofd dat dat hoort. Sinds deze week speurt de FAST-telescoop de hemel af, met 500 meter doorsnee 's werelds grootste schotel. Het gevaarte leunt op berghellingen in het zuidwesten van China, waar na een verhuizing van negenduizend inwoners totale radiostilte heerst en dus weinig stoorzenders zijn.

Vorige maand lanceerden de Chinezen al het eerste deel van een eigen ruimtestation. Twee mijlpalen die bewijzen dat het China menens is: naast een economische en militaire grootmacht wil het land ook een wetenschappelijke gigant worden.

Een normale radiotelescoop kun je in z'n geheel richten, maar bij de nieuwe Chinese telescoop gaat dat niet lukken. Daarom is het parabolische oppervlak opgedeeld in kleine geometrische vlakken die individueel kunnen bewegen.

Aan schotelantennes voor televisies zit zo'n spriet, het ontvangstcentrum waar de teruggekaatste radiogolven samenbundelen. Hoe doen ze dat bij de Chinese telescoop, met al die bewegende vlakjes? Simpel: aan de torentjes aan de rand van de schotel zijn koorden gespannen met daaraan de ontvanger. Laat het ene koord vieren en trek het andere aan, en de ontvanger schuift zo weer het brandpunt in.

Hemels Oog

Naast eventuele signalen van buitenaardsen zoeken de Chinezen ook naar donkere materie, het mysterieuze ruimtespul dat er volgens astronomen wel móét zijn omdat ze anders de bewegingen van de sterren niet kunnen verklaren. Fundamenteel onderzoek naar de evolutie van de kosmos dus. Het plan is om het Hemels Oog, zoals de kolos liefkozend wordt genoemd, op te nemen in een internationaal netwerk van telescopen. Vele ogen samen zien scherper dan één.

Nog nieuwsgierig naar dat kronkelende lichtsnoer in de schotel? Kijk dan eerst naar de sterren aan de hemel: geen puntjes, maar vegen. Aha, de fotograaf gebruikte een lange sluitertijd. Dat lichtsnoer wordt getrokken met de lampen van een rondrijdende auto.

01-10-16, Tonie Mudde - Bron: De Morgen


Mijn mening:
Ik kijk al heel mijn leven uit naar de dag dat er buitenaards leven wordt ontdekt en hoop dat het niet veel langer zal duren. Of het nu China, de Verenigde Staten of Rusland is dat als eerste met informatie komt, lees ik het het liefst morgen al. China is een grootmacht op vlak van technologie , en met de huidige technologische middelen in de wetenschap kunnen zij zich ook meer gaan toespitsen op het vinden van belangerijke wetenschappelijke informatie. Het "Hemels Oog" is volgens mij een prachtig staaltje technologie en helpt ons vast en zeker goed op weg om buitenaardse wezens en dergelijke levensvormen te vinden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:06.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.