actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th October 2015, 08:58
Eva.M*eusen Eva.M*eusen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Westmalle
Posts: 23
‘Onthaalouders gaan gebukt onder administratieve taken’

Onthaalouders zetten zich met veel enthousiasme is voor de opvang van andermans kinderen, maar vinden wel dat ze te veel administratieve taken krijgen waardoor ze te weinig kunnen bezig zijn met de zorg en ontwikkeling van het kind. Dat melden de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG) en de Landelijke Kinderopvang naar aanleiding van de Dag van de Onthaalouder maandag.

In Vlaanderen zijn er meer dan 5.000 onthaalouders, die in totaal bijna 30.000 opvangplaatsen bieden. Uit een tevredenheidsmeting door de lokale besturen blijkt dat 98 procent van de respondenten tevreden tot zeer tevreden is over hun onthaalouders.

Drempel om onthaalouder te worden verhoogd

Toch sputtert het in de sector van de kinderopvang, aldus de VVSG. Zo daalt het aantal actieve onthaalouders elk jaar en is het aantal starters in bepaalde regio’s te klein. Nieuwe decretale verplichtingen zoals een startopleiding voor nieuwe onthaalouders verhogen de drempel om onthaalouder te worden, andere wijzigingen op vlak van inspectie vragen tijd en uitleg om te duiden en te aanvaarden. Er is ook te weinig personeel voor een degelijke pedagogische omkadering van de onthaalouders en men moet zich te veel met administratie bezighouden.

Dat bevestigt ook de Landelijke Kinderopvang, die meldt dat de aandacht van de medewerkers door onder meer de ingewikkelde regelgeving en administratie vaak afgeleid is van hun kernopdracht.

Het is dan ook belangrijk om de onthaalouders, die grote inspanningen doen om de opvang van kinderen mogelijk te maken, in de bloemetjes te zetten, zegt stafmedewerker van de VVSG Nathalie Debast. “Mensen moeten echter ook gemotiveerd worden om onthaalouder te willen blijven, en een vermindering van de administratieve rompslomp kan daarmee helpen.” Dat kan bijvoorbeeld door een automatisering van de tarieven en ondersteuning bij de herziening van de ouderbijdrage vanaf januari 2016.

Administratieve rompslomp verminderen

Kind en Gezin-woordvoerster Leen Du Bois verwijst naar het besluit van Vlaams minister van Welzijn Jo Vandeurzen waarin maatregelen zijn opgenomen om de administratieve rompslomp te verminderen. Dat kadert in het decreet Kinderopvang van Baby’s en Peuters, dat op 1 april 2014 in werking trad.

Zo is er een aantal regels geschrapt rond infrastructuur en zullen onthaalouders minder gegevens systematisch moeten registreren en doorgeven aan Kind en Gezin. “Uiteraard zijn er zaken waar we niet onderuit kunnen, zoals de registratie van de aanwezigheden in het kader van subsidies. Daarnaast gebeurt de indexering van de ouderbijdragen al automatisch en moeten de ouderbijdragen tegen 1 januari 2016 slechts eenmalig worden herrekend, doordat de nieuwe tarieven nu voor iedereen van toepassing zijn”, zegt Du Bois.

Kind en Gezin beseft echter ook dat niet alle informatie meteen bij de onthaalouders belandt, wat ook is gebleken uit een gesprek zaterdag tussen administrateur-generaal Katrien Verhegge en een groep onthaalouders. “De grote hoeveelheid informatie bij de juiste mensen krijgen, is een verantwoordelijkheid die we allemaal delen, zowel Kind en Gezin als bijvoorbeeld de koepels, de lokale besturen, VoorZet en Unizo”, klinkt het. Er zijn ook structurele middelen voorzien voor pedagogische en taalondersteunende diensten die onthaalouders ondersteunen.

Daarnaast is de kinderopvang de laatste jaren sterk geprofessionaliseerd. “De opvang is sterk gegroeid en de ambities zijn groot, en dat kan nu eenmaal niet zonder administratie”, zegt Du Bois nog.

Kind en Gezin benadrukt tot slot dat het voortgangsoverleg, een werkgroep met vertegenwoordigers uit de sector, steeds op zoek is naar hoe bepaalde zaken eenvoudiger kunnen. “Zo gebeurde de inspectie van onthaalouders aangesloten bij een dienst vroeger door de diensten zelf, vandaag voert ook de Zorginspectie inspecties uit. Het voortgangsoverleg bekijkt nu bijvoorbeeld hoe de overlappingen tussen die inspecties zoveel mogelijk vermeden kunnen worden”, besluit Du Bois.

Bron: Het Nieuwsblad 12/10/2015
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20151012_01914510

Eigen mening: Ik vind het heel goed dat ze administratieve taken van de onthaalmoeders gaan verminderen. Die paar regels die geschrapt zijn kan al een grote oplossing zijn. In het belang van de kinderen is het beter dat de onthaalmoeder heel de tijd met hen kan bezig zijn. Zo kan de onthaalmoeder zicht helemaal om de kindjes ontfermen. Ik ben ook wel blij dat deze moeders ook echt een 'dag' hebben gekregen. Wat zij doen is niet niets, ze zijn op zich veel meer bezig met de kindjes dan de ouders zelf. Ook door het verminderen van de administratie gaan er veel meer mensen voor deze job gaan.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 12th October 2015, 11:22
S*ofie.Buyens S*ofie.Buyens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: HERENTALS
Posts: 86
Onthaalouders gaan gebukt onder administratieve taken

Nog niet zo lang geleden is er een kindje bijgekomen in onze familie en hij gaat sinds een tijdje ook naar onthaalouders. Toen ik een e-mail te zien kreeg van de onthaalmoeder over mijn neefje, viel mijn mond open van verbazing. In die e-mail stond hoe laat mijn neefje gegeten had, hoe laat (en of) hij geweend had, hoe laat (en of) hij contact had gezocht met andere kinderen, hoe laat zijn pampers ververst waren... en ga zo maar door. Als onthaalhouders dit voor elk kind moeten doen, ben je hier inderdaad wel een tijdje mee bezig denk ik. Tijd die je beter kan besteden aan de kindjes. Natuurlijk spenderen onthaalouders ook tijd aan de kindjes, maar ik kan me inbeelden dat deze mensen voor de job gekozen hebben om zich bezig te houden met kindjes en niet om een halve dag bezig te zijn met paperassen. Daarom ben ik er ook mee akkoord dat enkele administratieve taken geschrapt worden. Een ideale oplossing zou misschien zijn dat men een extra persoon aanneemt die zich bezighoudt met de administratieve taken zodat er iemand altijd met de kindjes bezig kan zijn. Al vind ik het al zeer positief dat enkele administratieve zaken 'wegvallen'.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:22.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.