actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th October 2015, 07:40
Aurélie.J*cobs Aurélie.J*cobs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Wechelderzande
Posts: 70
Werkgevers beloven 50.000 extra jobs, maar vragen bij betaalbaarheid

"Jobs, jobs, jobs." De dure belofte van de regering klinkt met het kersverse akkoord rond de tax shift plots niet meer zo naïef. "Hiermee komen er tussen de 30.000 tot 50.000 nieuwe banen", kloppen de werkgevers zich op de borst. Alleen hangt er stevige mist rond het kostenplaatje.
In de zomer plaatsten werkgevers nog serieuze vraagtekens bij de tax shift en de jobcreatie die de federale regering eraan verbond. Maar nu Michel en co. de intussen beruchte losse eindjes aan mekaar hebben geknoopt, is de scepsis als sneeuw voor de zon verdwenen.

Dat de werkgeversbijdragen verlagen van 33 naar 25 procent was al bekend. Maar dat de arbeidsintensieve sectoren zoals de bouw, de horeca en de handel, die al onder het regime van 25 procent vielen, nog eens 4 tot 5 procent vermindering krijgen, mag bij de werkgevers op stevig applaus rekenen. Het is immers in die categorie van lagere lonen dat de jobcreatie het grootst is als je de lasten verlaagt.

Kmo's krijgen zicht op goedkopere eerste aanwervingen. Zij betalen voortaan helemaal geen sociale lasten meer op de eerste aanwerving. Zelfstandigen kunnen dan weer rekenen op een daling van de sociale bijdrage van 22 naar 20,5 procent op hun eerste schijf beroepsinkomsten.

Kortom, onze loonkostenhandicap tegenover onze buurlanden zal in theorie flink dalen. Van 16 naar 10 procent, volgens een eerste berekening van het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO). In totaal zullen werkgevers volgend jaar al 1 miljard minder bijdragen moeten betalen, tegen 2020 zou dat oplopen tot 2,5 miljard.

En daar mag iets tegenover staan. "Het is moeilijk om er een exact cijfer op te kleven. Maar deze extra inspanning van de regering - de lastenverlaging gecombineerd met een aantrekkende conjunctuur - moet netto tussen de 30.000 en 50.000 jobs opleveren", zegt Pieter Timmermans van het VBO, die weet heeft van vernieuwde buitenlandse interesse in België. En opvallend, Timmermans staat niet alleen met die boodschap. Karel Van Eetvelt van zelfstandigenorganisatie Unizo: "Deze ingreep is fors, en gaat gepaard met een loonmatiging. Dat moet een effect hebben op de tewerkstelling. Ik deel het enthousiasme."

Breed optimisme

Ook Comeos, de federatie voor handel en diensten, en de Bouwunie zijn verheugd dat de regering specifiek aandacht heeft voor hun problematiek. Het optimisme gaat zelfs breder. Ook ziekenhuizen en rust- en verzorgingscentra zijn tevreden met de lastenverlagingen voor hun laagste lonen. "Concreet zal dit voor de sector resulteren in een aantal honderden banen extra, durf ik te denken", zegt Peter Degadt van federatie Zorgnet Vlaanderen.

En toch. De regering mag zich dan nog eens sterk maken dat ze dit allemaal kan bekostigen door meer te belasten op consumptie en speculatie, of de rekeningen écht zullen kloppen blijft een onbeantwoorde vraag. Want tabellen met exacte berekeningen zijn - voorlopig - nog niet openbaar. De kritiek in de dagen en weken na het eerste akkoord in juli blijft dus legitiem.

Op papier klopt de rekening dan wel, een ongunstige conjunctuur, te hoog ingeschatte inkomsten en budgettaire tegenvallers kunnen roet in het eten gooien. Fiscaal expert Michel Maus (VUB): "Het is zo simpel om jezelf rijk te rekenen. Als ik naar het voorlopig gecommuniceerde geheel kijk, zie ik niet genoeg maatregelen die de benodigde centen zullen opleveren." Maus stelt in de eerste plaats vragen bij de opbrengsten van de strijd tegen de fiscale fraude en van de kaaimantaks, een belasting op buitenlandse offshoreconstructies. Of hoe een "historisch" akkoord nog voor hoge hindernissen staat.

Tax shift slaat extra put in Vlaamse begroting
Vlaams minister-president Geert Bourgeois (N-VA) benadrukt dat de belastinghervorming goed nieuws is voor de werkende Vlaming. Maar een aantal maatregelen in de tax shift heeft negatieve gevolgen voor Vlaanderen. Het gaat dan bijvoorbeeld om de afschaffing van de schijf van 30 procent in de personenbelasting.

Bourgeois had vrijdag aangedrongen op overleg. Voorlopig is daar nog niets van in huis gekomen. Bourgeois laat wel al duidelijk verstaan dat zijn regering de factuur voor de federale tax shift niet zal doorschuiven. Naar de exacte impact op Vlaanderen is het voorlopig gissen.

Volgens berekeningen van de studiedienst van sp.a komt de factuur op 482 miljoen euro. Het grootste deel daarvan was al bekend sinds de zomer. Er komt wel nog een schep bij volgens sp.a: doordat de federale coalitie nu 300 miljoen meer investeert in het verlagen van de belastingen dan verwacht, wordt Vlaanderen geconfronteerd met een extra put van 48 miljoen euro.

bron: DM, 12/10/2015.
Eigen mening: Ik vind het goed dat er door de tax shift uiteindelijk toch extra jobs beschikbaar zullen zijn. Het zijn ook hoge cijfers: 30 000 tot 50 000 jobs. Dat vind ik persoonlijk heel veel en positief, zeker na de economische crisis. Ik vind het ook goed dat de bedrijven minder geld moeten geven aan de regering, waardoor het netto-inkomen van de werknemers zal stijgen. Ook ziekenhuizen en rusthuizen zullen extra jobs kunnen creëeren. Dit is ook positief omdat deze instellingen door de vergrijzing van de bevolking nogal vol zitten. Als er meer ziekenhuizen en rusthuizen komen, zal de levensduur en de gezondheid er misschien nog op vooruit gaan. Ik vind het misschien ook wel eng dat er geen exacte berekeningen beschikbaar zijn, maar ik denk dat we nu even moeten vertrouwen op de regering. Zeker omdat de rekening op papier wel klopt.

Laatst aangepast door Aurélie.J*cobs : 12th October 2015 om 07:45.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:03.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.