actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th April 2014, 18:31
A*ron.Simsek A*ron.Simsek is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2014
Locatie: Vosselaar
Posts: 101
N-VA wil begrotingsevenwicht twee jaar uitstellen

Hoewel de partij jarenlang storm liep voor een strikte toepassing van de begrotingsafspraken met Europa, wil N-VA het afgesproken evenwicht in 2016 met twee jaar opschuiven tot 2018. Dat is nodig om de eigen hervormingsvoorstellen te betalen, maar ook omdat de regering Di Rupo de teugels liet vieren, klonk het vandaag bij de voorstelling van het 'Plan V' waarmee N-VA naar de kiezer trekt


© belga.
"Snoeien om te groeien", is het credo bij de Vlaams-nationalisten. "Dit plan vraagt inspanningen van iedereen, het zal niet zomaar vanzelf in orde komen", onderstreepte voorzitter Bart De Wever. "Maar we laten ook niemand in de kou."

Om aan het eind van de legislatuur met een licht overschot te eindigen, zal volgens N-VA op dat moment zowat 17 miljard euro nodig zijn. De partij maakt zich sterk dat dit grotendeels met besparingen en hervormingen kan, maar rekent niettemin ook op 12,43 procent nieuwe belastingen. Die situeren zich onder meer in de ecofiscaliteit, met extra lasten op roltabak en pesticiden, en "een betere inning van de btw.

Federale uitgaven twee jaar bevriezen
Hoeksteen is de veelbesproken Moesen-norm, waarbij de federale uitgaven twee jaar nominaal bevroren worden. N-VA snoeit onder meer met een indexsprong in 2015, door de werkloosheidsuitkeringen te beperken in de tijd en het brugpensioen af te bouwen. Ook het overheidsapparaat moet kleiner. En N-VA wil minder extra uitgeven aan pensioenen, door mensen langer aan het werk te houden.

Volgens de N-VA-cijfers creëren al die ingrepen voldoende ademruimte voor een "herstelbeleid vanaf dag één." De partij mikt op een vennootschapsbelasting kleiner dan 25 procent, lagere werkgeversbijdrage en een stevige hervorming van de personenbelasting, gecombineerd met een sociale werkbonus die de werkloosheidsval moet tegengaan. Sociale maatregelen zijn tot slot het optrekken van het leefloon, een verhoging van de laagste- en middenpensioenen en een verhoging van de werkloosheidsuitkering in de jaren dat die nog wordt uitbetaald.

Bron: De Morgen 11/04/2014
http://www.demorgen.be/dm/nl/5036/W...itstellen.dhtml

Mening: langs de ene kant vind ik het goed dat men uitstel vraagt, zodat men zeker niets over het hoofd ziet. Langs de andere kant vind ik het wel jammer dat men weeral uitstel vraagt, omdat uitstel ook geld kost in mijn ogen. Men wil de belastingen verhogen, maar wordt het niet eens tijd om te snoeien in de politiek? Het is een harde uitspraak maar ze zijn in mijn ogen met té veel. Ze spreken elkaar tegen en komen bijna zelden tot een goed compromis. Als je de kranten leest of het nieuws volgt, hoor je regelmatig uitspraken waarbij ze elkaar proberen onderuit te halen. Dat men een beperking wil zetten op de werkloosheidsuitkering vind ik wel een goed idee. In België zijn er enorm veel mensen die misbruik maken van deze regeling. Ze zouden hier strenger op moeten toezien zodat het misbruik wordt beperkt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:10.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.