actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd February 2014, 10:20
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Fysieke proeven voor brandweerlui geschrapt

Controversiële fysieke proeven voor brandweerlui geschrapt

De controversiële fysieke proeven die minister van Binnenlandse Zaken Joëlle Milquet (CDH) aan alle brandweerlui in ons land wilde opleggen, zijn door de ministerraad van tafel geveegd. Dat schrijft Het Nieuwsblad vandaag. "Te veel brandweerlui dreigden niet door deze testen te geraken", zegt vicepremier Alexander De Croo (Open VLD) in de krant.
Minister Joëlle Milquet is bezig met een grondige hervorming van de brandweer. Dat leidde enkele maanden geleden tot een grote woedeuitbarsting bij vooral de vrijwillige brandweerkorpsen, toen bekendraakte dat iedereen geregeld in fysieke proeven moest slagen om brandweerman of -vrouw te mogen blijven. Eén korpschef vreesde zelfs dat 80 procent van zijn mensen niet in die tests zou slagen.

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnen...geschrapt.dhtml
Datum: 23/02/2014 om 05u17


Mening

Dit artikel plaatste ik bij België – Politiek omdat de grondige hervorming van de brandweer voor onenigheden zorgt tussen CDH en Open VLD. Nog een reden waarom ik het bij dit forum plaatste is omdat de verkiezingen steeds dichterbij komen en zo’n mediabericht invloed kunnen hebben op de keuze van de kiezer.

Persoonlijk zit ik met een dubbel gevoel bij dit artikel. Langs de ene kant is het goed dat er fysieke proeven komen, maar langs de andere kant vind ik het toch overdreven om mensen die deze proeven niet halen te ontslaan. Er moet een tussenoplossing komen. Ik stel het volgende voor… .

De fysieke proeven mogen plaatsvinden. Het is een goede zaak om te weten wat de fysieke vorderingen zijn van het brandweerkorps. Deze mensen moeten een goede conditie hebben. Ze moeten zwaar werk leveren en dit is niet mogelijk met slechte fysieke capaciteiten. Als brandweerlui slagen voor deze proef is er geen enkel probleem. Wanneer anderen niet slagen voor deze proef ligt het net iets anders. Ze moeten iets doen aan hun conditie, dit is beter dan ze te ontslaan. Deze mensen kunnen bijvoorbeeld verplicht groepstrainingen krijgen om hun fysieke capaciteiten te verbeteren. Dit hoeft niet extreem te zijn. Ik denk spontaan aan ‘Start to run’ en dergelijke. Zo’n trainingen zorgen ervoor dat de fysieke capaciteiten van deze personen beter zal worden waardoor er niemand zijn/haar job verliest.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 24th February 2014, 09:23
S*ana.Snoeijs S*ana.Snoeijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 38
Ik vind het niet meer dan normaal dat zowel een brandweerman als politieagent en bepaalde eenheden van het leger over een uitstekende fysische conditie moeten beschikken. Het is nu éénmaal een "part off the job" onderdeel. Zij moeten dikwijls fysisch eisende interventies uitvoeren waarbij een goede conditie voor hen als het slachtoffer weleens van levensbelang kan zijn. Daarom vind ik dat zowel beroeps als vrijwilligers topfit moeten zijn. Beroeps mogen tijdens hun werkuren sporten dus als zij niet fit zijn is er volgens mij wel iets mis. Wat ik wel vreemd vind is dat het artikel niet praat over welke proeven dat het gaat, dus daar kan ik eigenlijk niets over zeggen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 10th March 2014, 11:01
j*rie.willems j*rie.willems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Grobbendonk
Posts: 106
Ik vind het gek dat brandweermannen niet meer zouden moeten slagen voor fysieke proeven. Het is in mijn ogen erg belangrijk dat deze mannen en vrouwen over een goede conditie beschikken. Niet alleen voor de veiligheid van de mensen die ze redden, maar ook voor hun eigen veiligheid. Hoe kunnen deze brandweerlui nu een brandend gebouw in lopen, een ladder beklimmen, ... indien ze niet in een goede conditie zijn? Ik begrijp dat er een tekort kan zijn bij brandweermannen, maar het afschaffen van fysieke proeven is in mijn ogen niet aanvaardbaar.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 10th March 2014, 19:22
g*elle.jansen g*elle.jansen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Wuustwezel
Posts: 100
Zoals al de anderen hieronder al zeiden, vind ik het juist dat er fysieke proeven moeten komen. Niet iedereen zal hier in slagen, maar misschien dat men een onderscheid kan maken tussen kleine en grote 'werkjes' bij de brandweer. Ondertussen kan men dan degenen die niet slaagden, trainen om een betere minimale conditie te krijgen. Zo is iedereen hopelijk gelukkig, ook de vrijwilligers, want het zal altijd zijn dat een minimale conditie noodzakelijk is. Hoe kan je anders andere mensenlevens redden uit een brandend huis? Dat moeten de brandweermannen toch zelf ook inzien?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:20.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.