actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd April 2015, 16:27
Laurence.D"eckers Laurence.D"eckers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Hulshout
Posts: 138
Te veel ongezonde tussendoortjes en te weinig beweging in Vlaamse crèches

Baby’s en peuters in crèches drinken te weinig water, snoepen ongezonde tussendoortjes en bewegen ondermaats. Dat stelt het Vlaams Instituut voor Gezondheidspromotie. Diëtisten staan nu kribbes bij met gezondheidstips.
Het Vlaams Instituut voor Gezondheidspromotie en Ziektepreventie (Vigez) begint een opmerkelijk project. De organisatie, die subsidies krijgt van de Vlaamse overheid, wil een jaar lang 70 kinderdagverblijven volgen om kinderen gezonder te doen eten en meer te laten bewegen.

Dat is nodig, zo blijkt. ‘Kinderverzorgsters twijfelen over veel dingen’, zegt Vigez-voedingsdeskundige Liesbet Dejaegere. ‘Hoeveel vetstof moet erbij de groenten? Is een wipstoeltje wel oké voor een baby? Op die vragen willen we hen een antwoord geven.’

Eerder experimenteerde het gezondheidsinstituut met 20 kinderdagverblijven in en rond Brussel. De crèches werden bijgestaan door een diëtiste. Die gaf hen tips voor een beter voedings- en bewegingsbeleid.

De belangrijkste pijnpunten die ze blootlegden? ‘Peuters drinken te weinig water, eten ongezonde tussendoortjes en bewegen veel te weinig’, zegt Dejaegere.

‘Van de Maxi-Cosi gaat het naar de auto en de wipstoel: het is nefast voor de gezondheid. Recent wetenschappelijk onderzoek, onder meer van Kind en Gezin, heeft dat uitgewezen. De toename van het aantal zittende uren is een van de belangrijkste oorzaken van overgewicht.’

‘Zelf het goede voorbeeld geven is belangrijk. En daar heeft onze diëtiste ons attent op gemaakt’, zegt Veerle Mertens, directrice van zes kinderdagverblijven. ‘Alles proeven, zodat de peuters het zien. Alles benoemen en tonen hoe een bloemkool of een tomaat er ongepureerd uitzien. En vooral: veel drinken. Speciale plateaus met leuke drinkbusjes stimuleren onze kleintjes om meer water te drinken.’

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20150403_01613347
Eigen mening: Thuis moeten we het goede voorbeeld zijn voor onze kinderen, dan moet dit natuurlijk ook in de crèches. Gezond eten is altijd belangrijk en drinken is altijd belangrijk, zeker wanneer kinderen nog klein zijn. Daarom zou ik het zeer goed vinden dat crèches worden bijgestaan door diëtisten. Zo kunnen ze de kinderen een gezonde levensstijl aanleren, die ze dan normaal ook thuis verder gaan toepassen. Het zou ook spijtig zijn als je thuis heel gezond en fit bent voor je kinderen en het ze zo aanleert en dat ze dit dan 'afleren' in de crèche. Alle kleine beetjes helpen om onze wereld gezonder te maken.

Laatst aangepast door Laurence.D"eckers : 3rd April 2015 om 16:35.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 4th April 2015, 13:03
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Gezondere Vlaamse crèches aub

Net zoals Laurence ben ik van mening dat het effectief gezonder moet kunnen in crèches. Langs de andere kant denk ik eveneens dat het even belangrijk is dat de kinderen van thuis uit het goede voorbeeld aangeleerd krijgen, anders zullen ze snel de goede gewoonten uit de crèche vergeten. Ik ben volledig voorstander van het 'gezonder' maken van crèches. Er zou kunnen begonnen worden met enkel water aan te bieden in plaats van melk, chocomelk, limonade, fruitsap ... . Er is geen enkel kind dat uit zichzelf zal vragen naar water als er iets anders (lekkerder) in de aanbieding is. Als er niets anders is zullen de kinderen wel water moeten drinken. Uiteindelijk zullen ze het als een gewoonte zien en er niet meer over zeuren. Wat koeken betreft denk ik dat het in beperkte mate wel moet kunnen. Twee droge koeken per dag vind ik nog wel aanvaardbaar. Als het natuurlijk gaat om koeken met chocolade moet je wel oppassen, want chocolade is een caloriebom. Alles hangt ook af van de beweging die het kind heeft. Een kind dat veel beweegt mag meer calorierijke voeding eten dan kinderen die nagenoeg niet bewegen. Kinderen spelen van nature uit graag met elkaar. Geef hen hier dan de kans toe en prikkel hen om dit te doen. Speel mee als kinderverzorgster, dit zullen de kinderen heel leuk vinden.
Het gezonder maken van crèches is één ding, je leert de kinderen in dat geval gezonde gewoonten aan. Als het kind achteraf thuis komt en zoveel koeken en dergelijke mag benuttigen als het wil, heeft het geen effect gehad. Een evenwicht tussen beiden lijkt mij noodzakelijk.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:29.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.