actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th December 2014, 10:03
T*hnee.Vekemans T*hnee.Vekemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Lier
Posts: 103
5 maal minder wiegendoden in 20 jaar tijd

5 maal minder wiegendoden in 20 jaar tijd

In vergelijking met twintig jaar geleden komt wiegendood vijf maal minder voor in België. 'Dat cijfer naar nul herleiden zal helaas nooit lukken.'

Wiegendood komt in ons land vijf keer minder voor dan twintig jaar geleden. De statistieken van de doodsoorzaken die het Agentschap voor Zorg en Gezondheid zopas publiceerde, maken gewag van 19 overlijdens in 2012 door het Sudden infant death syndrome. Dat schrijft Het Laatste Nieuws.

'Dat cijfer naar nul herleiden, zal ons nooit lukken, maar 20 jaar geleden kwam wiegendood nog vijf keer vaker voor in Vlaanderen', zegt Gunnar Naulaers van het UZ Leuven. De gunstige evolutie is volgens de professor toe te schrijven aan de voorzorgsmaatregelen die steeds meer ouders in acht nemen zoals baby's op hun rugje te laten slapen en niet roken tijdens en na de zwangerschap. De alarmtoestellen uit de babywinkels spelen niet mee.

'Het zijn stuk voor stuk 'uitvindingen' die in de jaren 80 niet heilzaam bleken en nu hun weg gevonden hebben in de commerciële wereld', aldus Naulaers.

Bron: Knack online - 18/12/2014 om 08:23

Eigen mening:Persoonlijk vind ik het goed nieuws dat er minder baby’s sterven aan wiegendood dan twintig jaar geleden. Ouders zijn nu waakzamer en dat begrijp ik maar al te goed. Wat het roken betreft, vind ik het precies heel logisch dat je als vrouw niet rookt tijdens de zwangerschap. Maar ik vind dan ook dat de partner, die eventueel ook rookt, op een plaats moet roken waar de vrouw en de baby geen schade kunnen treffen. Wanneer uw kind geboren is, ga dan ook niet in de kamer roken waar hij of zij verblijft. Doe dit buiten zodat uw kind hier geen last van heeft.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 18th December 2014, 12:01
j*na.janssens j*na.janssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Broechem
Posts: 99
5 maal minder wiegendoden in 20 jaar tijd

Dit is een mooie vooruitgang. De wetenschap mag hiervoor ook wel eens geprezen worden. Door te onderzoeken hoe de kans op wiegendood zo klein mogelijk kan gemaakt worden, hebben ze een aantal methodes kunnen vinden. Deze blijken ook duidelijk te werken. Misschien zal het cijfer nog gaan dalen door het rookverbod dat nu enkele jaren in voege is. Ik hoop dat rokende ouders goed geïnformeerd blijven worden over de gevolgen van roken op hun kind. En ik hoop dat niet enkel moeders maar ook vaders niet roken in het bijzijn van hun zwangere vrouw en of kinderen. Dit vind ik respectloos.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:21.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.