actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th December 2014, 17:15
amina.j*cops amina.j*cops is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: zoersel
Posts: 85
Meer gratis EHBO-opleidingen voor scholen en sportclubs

Rode Kruis Vlaanderen verdubbelt het aantal gratis EHBO-opleidingen voor trainers, bestuursleden en jeugdbegeleiders. Jaarlijks zullen ook vijf keer meer leerkrachten een meerdaagse training kunnen volgen.

In Europa gebeuren er drie keer meer letselongevallen tijdens het sporten dan bij verkeersongevallen. Ook ongevallen op school komen bijna 2,5 keer meer voor, aldus het Rode Kruis Vlaanderen.

"Eerstehulpkennis is in dergelijke omstandigheden cruciaal", zegt woordvoerster An Luyten. "Door cursussen gratis aan te bieden, wordt de drempel verlaagd en denken we dat de interesse zal vergroten."

Om het aantal EHBO-opleidingen voor volwassenen die met jongeren werken aanzienlijk te verhogen, gaan Rode Kruis Vlaanderen en verzekeraar AG Insurance een samenwerking aan

"De drie uur durende cursus 'Eerste Hulp bij sportclubs' wordt verdubbeld van 25 naar 50 gratis opleidingen per jaar. Doelgroep daarvan zijn de trainers, bestuursleden en jeugdbegeleiders van de met AG Insurance verbonden clubs. Dat komt neer op een potentieel van meer dan 3.500 personen die in de komende 5 jaar zullen worden opgeleid tot eerstehulpverlener op en rond de sportterreinen."
Ook meer leerkrachten opleiden

In het onderwijs wordt het aantal opgeleide leerkrachten vervijfvoudigd naar honderd gratis cursussen per jaar.

"Aan het eind van deze intensieve vijf dagen durende vorming ontvangen de leerkrachten een Brevet Eerste Hulp, alsook een pedagogische bagage die hen toelaat om zelf de opleiding aan de leerlingen te geven volgens de methodieken van Rode Kruis Vlaanderen. De bedoeling is om op die manier meer dan 60.000 extra jongeren te bereiken, of twintig procent van de totale schoolpopulatie, in de komende 5 jaar."

Bron: De Redactie (9/12/2014)
Eigen mening: Naar mijn mening is dit zeer goed nieuws. Ik ben er van overtuigd dat zoveel mogelijk mensen een basis moeten hebben van EHBO, daarom vind ik dit initiatief van het Rode Kruis Vlaanderen ook fantastisch. Doordat het aantal cursussen voor trainers, bestuurders en jeugdbegeleiders verdubbelen en doordat de cursussen gratis zijn gaat de stap voor er een te volgen kleiner zijn. Door dit initiatief gaan dus meer mensen zo’n cursus volgen en het gevolgd hebben van zo’n cursus is naar mijn mening heel belangrijk wanneer je training geeft of veel in contact komt met kinderen. Daarnaast vin ik ook de cursussen voor leerkrachten heel belangrijk omdat zij het zijn die EHBO aan de leerlingen moeten uitleggen en dus moeten ze dit zelf ook goed beheersen.

Laatst aangepast door amina.j*cops : 9th December 2014 om 17:24.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 9th December 2014, 17:36
N*ortje.VandenAckerveken N*ortje.VandenAckerveken is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Baarle-Hertog
Posts: 109
Ik ben ook voorstander van dit idee. Zo ga ik zelf bijvoorbeeld elk jaar op kamp met kinderen (via Kazou, van CM). Ik ben daar ook hoofdmoni, dus wordt er van mij verwacht dat ik wat EHBO kan toepassen als dit nodig is. Nu, een pleister plakken lukt me wel, maar ik weet ook niet bij alles wat de beste oplossing is. Een basis hiervoor krijgen, vind ik dus wel een vereiste. Ook op school, als leerkracht, vind ik het belangrijk dat je wel wat eerste hulp kan toedienen. Ik denk dat ik niet de enige ben die er zo weinig van bakt, maar dat er zo nog veel mensen zijn. Vaak is de drempel nogal groot om een cursus te gaan volgen. Wanneer deze gratis is en vaker voorkomt, zou ik er toch nog eens over nadenken. Voor andere mensen is dit ook het geval denk ik. Ik ben dus zeker voorstander!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 9th December 2014, 22:27
V*ronique.Govaerts V*ronique.Govaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Pulle
Posts: 105
Net zoals Amina en N*ortje ben ik voorstander van dit gegeven. Zeker in het onderwijs vind ik dit een must. Als leerkracht bevind je je vaak in situaties die je niet op voorhand kan inschatten. Moest er op een gegeven moment iemand gewond raken of iets ergs gebeuren, kan je onmiddellijk ingrijpen. Natuurlijk is dit niet alleen bij leerkrachten noodzakelijk maar als leerkracht ben je toch verantwoordelijk voor de leerlingen, zeker als er iets gebeurt. Je kan moeilijk wachten tot de ziekenwagen ter hulp komt. Elke seconde telt.
Mijn broer kende de basis van EHBO, op die manier heeft hij al een mensenleven kunnen redden. Als je dat van zo dichtbij meemaakt, zie je wel wat voor een impact EHBO kan hebben op ons leven en dat van anderen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 9th December 2014, 23:12
C*arlotte Lodewyckx C*arlotte Lodewyckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 107
Ik denk dat het belangrijk is dat iedereen een goede eerstehulpkennis heeft. Het is inderdaad zo dat leerkrachten vaker in aanraking zullen komen met jongeren die in gevaar zijn, maar er gebeuren niet alleen ongelukken in scholen of in sportclubs. Daarnaast denk ik dat een vorming van vijf dagen niet voldoende is. Ik heb in het middelbaar ook enkele keren EHBO-lessen gekregen, maar ik weet nu totaal niet meer hoe ik snel en efficiënt eerste hulp zou moeten toepassen. Ik vind dus dat je dan meerdere keren per jaar een Eerste Hulp cursus moet volgen. Door de cursussen gratis te maken, zullen er inderdaad meer mensen overwegen om deze te volgen. Misschien is het geen slecht idee om iedereen verplicht een cursus te laten volgen. Op die manier kunnen er hopelijk meerdere mensenlevens gered worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:05.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.