actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd November 2011, 23:52
Caroline_Van_Tendeloo Caroline_Van_Tendeloo is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 118
Koning vraagt Di Rupo om opdracht voort te zetten

Koning vraagt Di Rupo om opdracht voort te zetten

Koning Albert heeft aan formateur Elio Di Rupo (PS) gevraagd om zijn opdracht verder te zetten. Di Rupo heeft een korte bedenktijd gevraagd, maar zijn woordvoerster liet woensdagavond weten dat de formateur donderdag start met discrete bilaterale contacten.


De PS-voorzitter en de koning zaten woensdag samen op het kasteel van Ciergnon. Het staatshoofd wil dat Di Rupo de draad weer oppikt. De formateur vroeg even bedenktijd en wil die blijkbaar gebruiken om bij de zes partijen af te toetsen of verdere onderhandelingen nog zinvol zijn.

Koning Albert had woensdag een duidelijke boodschap voor de onderhandelaars. "De koning vraagt met aandrang aan elk van deze partijen de nodige bijkomende inspanning te leveren om de begrotings- en sociaaleconomische onderhandelingen af te ronden en om zo snel mogelijk een regering te vormen", zo luidde het bij het paleis.

'Wereld wacht niet'
Die boodschap lijkt goed aangekomen. Sp.a-voorzitter Bruno Tobback dringt erop aan dat de formateur zo weinig mogelijk bedenktijd neemt en maximaal inzet op onderhandelingen. Zijn CD&V-collega Wouter Beke zit op dezelfde golflengte. "CD&V is bereid alle inspanningen te leveren om de begrotings- en sociaaleconomische onderhandelingen met de zes partijen snel af te ronden."

"Het land heeft dringend een regering nodig, die de toekomst voorbereidt en actuele uitdagingen onmiddellijk aanpakt", vindt Beke. "De wereld wacht niet."

Vier uur
Di Rupo had maandag zijn ontslag aangeboden bij het staatshoofd nadat de begrotingsbesprekingen volledig geblokkeerd raakten. Koning Albert II hield zijn beslissing maandag in beraad en startte een nieuwe ronde ontmoetingen met de partijvoorzitters. Dinsdag kwamen de vertegenwoordigers van PS, sp.a, CD&V en cdH langs, woensdagvoormiddag was het dan de beurt aan de liberale partijvoorzitters.

Woensdag omstreeks 16 uur arriveerde Di Rupo dan op het paleis van Ciergnon voor een onderhoud dat ongeveer vier uur duurde.

Bron:
http://www.gva.be/nieuws/binnenland...-te-zetten.aspx

Mijn mening:
Ik denk dat velen de terugkomst van Di Rupo al wel voorspeld hadden. Maar België is aan het instorten en heeft absoluut geen nood aan een formateur die eerst zijn ontslag indient en nu dan misschien terugkomt. Langs de andere kant heeft hij tenminste al geprobeerd om tot een oplossing te komen, wat in deze tijd ook al een grote stap is. Als Di Rupo officeel weggaat moeten er waarschijnlijk weer nieuwe verkiezingen worden gehouden en hebben we daar wel tijd voor?
Volgens mij is het gewoon beter een regering te vormen met 20 ministers zodat er veel minder staatsschuld is en er hopelijk sneller akkoorden kunnen worden gesloten.

Laatst aangepast door Caroline_Van_Tendeloo : 24th November 2011 om 00:04.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 24th November 2011, 11:31
Wouter G Wouter G is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 69
Ik vind het belachelijk van Di Rupo dat hij opnieuw zijn ontslag indient en dit zo snel voor de deadline, had hij nu echt verwacht dat de koning dat zou goedkeuren? Het is waar dat hij het niet gemakkelijk heeft, zeker niet omdat de liberalen dwarsliggen. Maar opgeven staat blijkbaar een keer te veel in zijn woordenboek. Opnieuw verkiezingen als oplossing kiezen? De kans op vooruitgang is klein aangezien alle voorspellingen erop wijzen dat de uitslag bijna hetzelfde zou uitdraaien. Nee, men moet voortgaan op het elan dat ze nu aanhouden en zorgen dat er zo snel mogelijk een oplossing is.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 24th November 2011, 18:41
jana.lambrechts jana.lambrechts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herentals
Posts: 105
Koning vraagt Di Rupo om opdracht voort te zetten

In Het Laatste Nieuws las ik deze ochtend te titel "Di Rupo twijfelt aan alles", ik denk niet dat het nu het moment is om "nog even na te denken". Volgens mij moet er dringend actie ondernomen worden. Als Di Rupo voor zich zelf geen keuze kan maken, dan moet misschien die keuze maken in zijn plaats.
Ik begrijp ook wel dat Di Rupo de afgelopen maanden onder enorme druk heeft gestaan en het allemaal misschien een beetje te veel is geworden. Maar op deze manier komen we nergens.

Ook de naam van Vande Lanotte werd in het artikel vernoemd als eventuele opvolger van Di Rupo de vraag is natuurlijk of Vande Lanotte hiertoe bereidt zou zijn? Ik denk wel dat het een waardige opvolger zou zijn, als het al zo ver komt natuurlijk.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 24th November 2011, 19:12
Mortelmans Bart Mortelmans Bart is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Ranst
Posts: 101
Koning vraagt Di Rupo om opdracht voort te zetten

Ik ga volledig akkoord met het feit dat het inderdaad geen optie is om 'weg te vluchten', zoals Di Rupo eigenlijk doet. Het is inderdaad niet gemakkelijk meer, maar er moet eens dringend samengewerkt worden. In de week heb ik gekeken naar Reyers Laat en daarin vertelde Johan Vande Lanotte dat het nu grotendeels ook gaat over een vertrouwenscrisis. Daar ga ik eigenlijk volledig mee akkoord! Als iedere partij voor zijn eigen hagje gaat participeren en niet in functie van het zoeken naar een 'haalbare' oplossing - dan kan het niet anders dat het vertrouwenspeil daalt. Waarom zou de ene partij nu gaan toegeven voor de andere? Onder een haalbare overeenkomst wil ik dus wel duidelijk benadrukken dat het een oplossing zal zijn die niet voor iedereen even goed zal zijn. Water bij de wijn doen is hier een gepast spreekwoord!
Het vertrouwen is geschonden en dat is moeilijk herop te bouwen. Maar ik vind dat er te weinig toekomstgericht wordt gedacht. Tijd om hier verandering in te brengen! Als iedereen nu eens bereid is en met eenzelfde doelstelling aan tafel komt te zitten - en daarmee bedoel ik over iets akkoord geraken dat een positief effect heeft op de toekomst van ons land - dan zal het allemaal veel sneller vooruitgaan volgens mij. Jammer genoeg is dit misschien wat te simplistisch. Of wordt het eerlijk gezegd misschien eens dringend tijd dat de mentaliteit van politici veranderd?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:11.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.