actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd November 2011, 22:42
Jesse.Branckaerts
Gast
 
Posts: n/a
Leterme gaat beslissingen voor begroting voorbereiden

Ontslagnemend premier Yves Leterme gaat donderdagochtend met het kernkabinet "binnen het concept van lopende zaken" een aantal beslissingen voorbereiden met het oog op de begroting voor volgend jaar. Dat heeft Leterme donderdag gezegd in het Canvas-programma 'Terzake'.


"Indien resultaat uitblijft van de begrotingsgesprekken, dan moet in overleg met de onderhandelende partijen gekeken worden op welke manier we ervoor zorgen dat ons land tijdig een begroting heeft die beantwoordt aan de Europese criteria, maar vooral ook aan de verwachtingen van de financiële markten", zei Leterme.

Het kernkabinet buigt zich onder meer over een financiewet, een wetsontwerp betreffende voorlopige twaalfden en wetsontwerpen over onder meer de nucleaire rente en de farmaceutische heffing. Ook zal Leterme een aantal voorstellen doen "in verband met een bredere aanpak indien moest blijken dat de onderhandelingen langer duren dan gewenst".

Verantwoordelijk
Wat Leterme voorbereidt, gaat verder dan wat oorspronkelijk was afgesproken, maar de ontslagnemende premier wijst erop dat een regering van lopende zaken niet dezelfde armslag heeft als een volwaardige regering. "Ik wil niet op het terrein van de onderhandelaars treden, maar het is duidelijk dat ik mij verantwoordelijk voel voor het behoud van de welvaart en financiële stabiliteit van Belgie."

Terwijl formateur Elio Di Rupo vanaf donderdag opnieuw bilaterale gesprekken aanknoopt, blijft de druk van de financiële markten op België groot. Woensdag schoot de rente op obligaties met een looptijd van tien jaar door naar 5,5 procent. Leterme wijt de stijgende rente deels aan een "algemeen fenomeen van verlies van vertrouwen ten aanzien van de eurozone".

Toch erkent de premier ook dat het uitblijven van een nieuwe regering en een begroting "een stuk extra wantrouwen" uitlokt. Ook de recente ontwikkelingen rond Dexia zouden de markten verontrusten. Volgens Leterme gaat het om "een onderhandeling die moet concretiseren wat enkele weken geleden afgesproken is". In de loop van de volgende dagen zou daaraan "een concrete invulling" gegeven worden.

Gazet van Antwehttp://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid1094202/leterme-gaat-beslissingen-voor-begroting-voorbereiden.aspxrpen 23/11/11


Eigen mening:
Toch nog iemand die bekwaam genoeg is om de belangen van het land voorop te zetten. Leterme heeft al een nieuwe functie maar hij houdt zich toch nog bezig met de begroting om het boeltje hier draaiende te houden. Houden we ook nog voor ogen dat 2 jaar geleden niemand Leterme nog moest hebben en dat dat ook een van de rederen was waarom de regering voor de zoveelste keer viel toen. Nu blijkt het dat ze zonder Leterme nog dieper in de 'shit' zouden zitten, excuseer mijn taalgebruik. Hierdoor krijg ik enorm veel respect voor Yves Leterme, je moet het maar doen nadat ze je eerst niet meer moesten hebben. Een dikke
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:55.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.