actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th November 2011, 13:17
Mortelmans Bart Mortelmans Bart is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Ranst
Posts: 101
Vlaamse regering zoekt nog ruim 100 miljoen euro

Vlaamse regering zoekt nog ruim 100 miljoen euro

donderdag 10 november 2011, 20u37 Bron: belga, de standaard vrt, jvt

De Vlaamse regering heeft donderdagavond het gat dat de Gemeentelijke Holding in de begroting heeft geslagen nog niet kunnen wegwerken. De ministers komen nog ruim 100 miljoen euro tekort.
Vlaanderen besliste het verlies van 265 miljoen euro nog dit jaar volledig weg te werken, maar dat bleek 'een heel zware opdracht', benadrukte minister-president Kris Peeters (CD&V) donderdagavond.

Uiteindelijk vond de Vlaamse bewindsploeg voorlopig slechts 157,8 miljoen euro, dankzij een reeks niet aangewende provisies en facturen die pas later in de bus zouden vallen.

Concreet profiteert Vlaanderen van 60,7 miljoen euro aan buffers en provisies die uiteindelijk niet nodig bleken. Zo levert het uitblijven van een indexsprong in september 22,6 miljoen euro op, valt een factuur voor de nieuwe elektronische stemcomputers (30 miljoen euro) pas later in de bus, net als een reeks facturen rond het Werkgelegenheids- en Investeringsplan (8,1 miljoen euro).

Voorts kan Vlaanderen nog rekenen op een reeks positieve effecten bij de uitgaven, wat nog eens 97,1 miljoen euro oplevert om de onverwachte kosten te dekken. Het gaat onder meer om een reeks beter uitvallende intrestlasten op de uitstaande schuld.

Maar de regering komt dus nog ruim 107 miljoen euro tekort. Die hete aardappel wil ze pas na de volgende monitoring eind november aanpakken.

Bedoeling is 'om het verschil begin december dicht te fietsen met de maatregelen die dan nodig zijn', beloofde begrotingsminister Philippe Muyters (N-VA). Het is voor hem 'de vaste bedoeling' dat dit ook zal lukken.

De Gemeentelijke Holding kwam onlangs in erg zware financiële moeilijkheden, voornamelijk door de problemen bij het noodlijdende Dexia. De vereffening die op tafel ligt, zadelt de Vlaamse regering met een verlies van 265 miljoen euro op: 225 miljoen voor de verleende waarborg en 40 miljoen euro aan verloren kortlopende leningen.

Door de dalende economische groei moet de Vlaamse regering volgend jaar nog eens op zoek naar 200 miljoen euro extra saneringen. Begin 2012 beslist de Vlaamse regering op welke posten ze wil besparen.

'Iedereen gaat voelen dat dit een hele moeilijk periode is voor ons allemaal', zegt minister-president Kris Peeters aan de VRT-radio.

Korte toelichting

In 1 zin gezegd: Miserie neemt de bovenhand!
Iedereen zal intussen wel weten dat er crisis is. Griekenland, dexia, de begroting, regering,... noem maar op!
Maar als ik dit artikel las heb ik er precies naar mijn gevoel wel een goed oog in. Of is het artikel enkel door de roze bril geschreven met de bedoeling gerust te stellen?
Ik bewonder eigenlijk echt de mensen die er aan werken om die schulden terug in balans te krijgen met de inkomsten.
Wat ik echt vreemd vind is dat ikzelf zo als klein individu bijna niets merk van die crisis! Sinds dat de crisis is begonnen heb ik eigenlijk nog nooit het gevoel gehad in mijn leven dat er iets in de weg staat of ik iets te kort kom door die crisis. Ben ik de enigste die zo denkt? Of zijn er anderen die wel duidelijke effecten/dingen hebben meegemaakt in hun leven dat te wijten valt aan de crisis?
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 11th November 2011, 13:34
nic.andriessen nic.andriessen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 331
Voorlopig merken wij als Belgen nog niet al te veel. Vergeet niet dat er nu besparingen op til staan van om en bij de 11 miljard euro. Wie zal mee die belastingen mogen betalen tot ze genoeg hebben opgebracht? Dat zijn wij hoor. Onze generatie zal nog de gevolgen voelen van de crisis van nu. Het klopt zoals jij zegt, ook ik voel er weinig van. Maar kijk om je heen: records aan faillissementen, banken gaan failliet, landen gaan (bijna) failliet, besparingen dringen zich op, mensen verliezen hun jobs, ... Er zijn genoeg voorbeelden van mensen die het wel voelen/gevoeld hebben denk ik.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:18.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.