actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd December 2010, 11:52
Stefan.Scheltjens Stefan.Scheltjens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Bevel
Posts: 69
Nieuwe aanwijzing voor water op 'superaarde'

Nieuwe aanwijzing voor water op 'superaarde'

Er zijn nieuwe aanwijzingen dat een planeet buiten ons zonnestelsel water bevat. In de dampkring van de planeet GJ 1214 b is stoom of dichte bewolking aangetroffen. Dat heeft de Europese Zuidelijke Sterrenwacht (ESO) vandaag naar buiten gebracht. De ontdekking verschijnt morgen in het wetenschappelijke tijdschrift Nature.

Het is de eerste keer dat de atmosfeer van een zogeheten superaarde is geanalyseerd. Een superaarde is een planeet buiten ons zonnestelsel, die qua samenstelling lijkt op onze aarde, maar groter is. Vorig jaar hadden de onderzoekers al beschreven dat GJ 1214 b mogelijk voor driekwart is bedekt met water en ijs.

GJ 1214 b is bijna drie keer zo groot als de aarde en meer dan zes keer zo zwaar. De planeet staat heel dicht bij zijn ster, waardoor een omloop kort duurt. Om de 38 uur trekt de planeet voor de ster langs. Het licht van de ster schijnt dan door de dampkring van GJ 1214 b. Door naar dat licht te kijken, hebben de astronomen de atmosfeer van de planeet kunnen onderzoeken.

De planeet GJ 1214b staat op ongeveer veertig lichtjaar afstand van de aarde, in het sterrenbeeld Slangendrager. Ondanks de aanwezigheid van water lijkt de superaarde te warm voor leven zoals op aarde.

HLN.be 01/12/10 19u18

Terwijl dit soort onderzoek alles kan betekenen voor de toekomst van de mensheid, slagen de mensen met macht in deze wereld er maar niet in om maar eventjes niet aan geld te denken. Een trieste vaststelling, want wat wij als belangrijk achten, stelt niets voor ten opzichte van interplanetair onderzoek. Een beschaving die alles te danken heeft aan wetenschappelijke ontwikkelingen, zou daar toch wat meer belang aan mogen hechten. Of zijn we zo lui geworden dat we geen vooruitgang meer willen, en gewoon de luxe willen behouden die onze voorouders voor ons hebben opgebouwd? Niet bepaald een teken van transgenerationele solidariteit...
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 23rd December 2010, 13:56
Evelien.Van.Lieshout Evelien.Van.Lieshout is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 97
Ik begrijp de reactie van Stefan niet zo goed. Er wordt toch onderzoek verricht in verband met de ruimte, het ontstaan van ons heelal etc. Er is bijvoorbeeld zeer veel geld geďnvesteerd in de deeltjesversneller. Dit vind ik toch een zeer goede vooruitgang op vlak van wetenschap. Er worden ook raketten en telescopen gebouwd naar mijn weten. Ik ben natuurlijk geen "allesweter” over dit onderwerp, maar ik heb toch de indruk dat er wel wat geld in wordt "gepompt". Dit gegeven vind ik dus zeker positief. Ik begrijp de reactie dus niet zo goed...

Het artikel vind ik zeer interessant. De ruimte heeft mij altijd al gefascineerd. Het is altijd fijn om te weten dat er op een andere planeet ook water is gevonden, want water is leven! Ik wil dit toch op de voet blijven volgen, wie weet heeft deze planeet nog veel meer geheimen die nog onthult moeten worden.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 23rd December 2010, 17:15
Eva Thijs Eva Thijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Gierle
Posts: 423
Een interessante ontdekking! Maar zeker niet iets om later zelf te willen gaan leven. Oké, het is zeer ver weg, maar wie weet wat de wetenschap later nog zou kunnen. Ik ben nog altijd van mening dat we ONZE aarde moeten redden en daar altijd blijven leven.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:13.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.