actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th September 2014, 13:47
Jorn.S*oops Jorn.S*oops is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 108
Lavrov: "Relatie Rusland en VS toe aan reset 2.0"

Lavrov: "Relatie Rusland en VS toe aan reset 2.0"

Moskou wil zijn banden met Washington verbeteren en is niet geïnteresseerd in een doorlopende 'sanctieoorlog' met het Westen. Dat heeft de Russische minister van Buitenlandse Zaken, Sergej Lavrov, vandaag gezegd in een interview met Channel 5 TV.

De relatie tussen de VS en Rusland is toe aan een 'reset 2.0', aldus Lavrov. Hij doelt daarbij op de verslechterde relatie tussen de twee landen naar aanleiding van de oorlog in Oekraïne.

Het Westen beschuldigt Rusland ervan dat het financiële en militaire hulp levert aan de pro-Russische separatisten in het oosten van het land. Moskou ontkent dit echter. Het conflict in Oekraïne is Rusland al op verschillende sancties komen te staan.

Lavrov zegt in het interview dat Rusland zich niet geïsoleerd voelt van het Westen, maar hij beschuldigt Washington wel van het schaden van hun relatie. Ook zegt hij dat de VS dubbele standaarden hanteert in de strijd tegen 'terrorisme'.

De Russische minister heeft verder aangekondigd dat 'het tijd is' dat Rusland zijn nucleaire en conventionele arsenalen moderniseert.

"Ergste gevechten voorbij"
De Oekraïense president Petro Porosjenko kondigde donderdag aan dat de ergste gevechten van de oorlog tegen separatisten voorbij zijn. "Ik twijfel er niet aan dat het gevaarlijkste deel van de oorlog voorbij is, met dank aan de heldhaftigheid van de Oekraïense soldaten", aldus Porosjenko tijdens een persconferentie in Kiev.

De president had eerder gezegd dat de wapenstilstand, die begin september werd gesloten, eindelijk echt wordt nageleefd. Het bestand is in het recente verleden al meerdere keren geschonden.

De president liet deze week ook weten dat hij tot 2020 de weg wil effenen voor een lidmaatschap van Oekraïne van de Europese Unie. Daarvoor gaat hij tal van hervormingen doorvoeren. Die moeten het mogelijk maken dat Oekraïne een gooi kan doen naar het EU-lidmaatschap.

Bron: DM, 28/09/14, http://www.demorgen.be/dm/nl/990/Bu...reset-2-0.dhtml

Eigen mening: De relatie tussen Rusland en de VS is nooit echt goed geweest en met de huidige conflicten, sancties en dreigingen die de laatste maanden geuit zijn zag ik dit niet meteen verbeteren. Daarom vind ik het al een grote stap dat er al maar over een "reset 2.0" gesproken wordt. Toch betwijfel ik ten zeerste dat dit er ooit van zal komen. Wanneer de oorlog tussen Oekraïne en Rusland voorbij zou zijn, dan zijn er nog de sancties die Rusland gekregen heeft. Ik denk niet dat Rusland deze zonder problemen gaat accepteren.
Daarnaast zijn er ook de beschuldigingen die naar de VS gericht zijn. Dit belemmert misschien ook al onderhandelingen die er zouden kunnen komen.

Oekraïne wil ook toetreden tot de EU. Op het eerste zicht denk ik dat dit een goede zet is, maar ook dit gaat volgens mij nog voor wrevel zorgen. Als er dan zulke conflicten optreden is de EU en waarschijnlijk de VS genoodzaakt om zich te mengen wat een 'reset 2.0' weer moeilijk kan maken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:32.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.