actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st October 2013, 12:29
Tinne Sysmans Tinne Sysmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Merksplas
Posts: 122
Unizo wil reclamespotje Zeeman laten verbieden

Unizo wil reclamespotje Zeeman laten verbieden

Zelfstandigenorganisatie Unizo heeft bij de Jury voor Eerlijke Praktijken in de Reclame (JEP) een klacht ingediend tegen een tv-spotje van de Nederlandse textielgigant Zeeman.

In het spotje prijst een dame eerst de lage prijzen aan van Zeeman. Daarna hangt ze de spullen in haar eigen boetiek, met een veel hoger prijskaartje. Volgens Unizo is de spot een inbreuk op de wet op marktpraktijken.

‘De spot tast de goede naam en reputatie van de zelfstandige kledingwinkels aan’, zegt Unizo-woordvoerster Sanderijn Vanleenhove in Het Laatste Nieuws. ‘Ze wekt de indruk dat de producten die in zelfstandige boetieks verkocht worden identiek zijn aan de artikelen in Zeeman. Dat is uiteraard niet het geval, om de eenvoudige reden dat ze vaak met andere leveranciers en producenten werken, en de artikelen dus van een andere kwaliteit zijn’

Unizo valt ook over het hoge prijskaartje dat de dame in haar boetiek op de kleding kleeft. ‘Daardoor wordt verkeerdelijk de indruk gewekt dat de zelfstandige kledingwinkels manifest een te hoge prijs vragen voor hun producten. Alleen preciseert de spot niet om welk kledingtype, merk of welke kwaliteit het gaat. De consument wordt in de waan gelaten dat alle kleding bij Zeeman veel goedkoper is dan bij een kinderboetiek, terwijl dit niet noodzakelijk het geval is.’

bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20131021_00801518
datum: 21/10

mening:
Ik vind dit inderdaad ook verwarrende reclame. Je kan de kwaliteit van Zeeman niet vergelijken met iets dat je in een boetiek koopt of dat zou toch moeten. Hier lijkt het precies of de verkoopster van de boetiek zet haar klanten af en vraagt voor identiek dezelfde producenten een veel hogere prijs, wat natuurlijk niet het geval is.
De mensen achter Zeeman zouden ook niet graag willen dat ze door iemand anders zijn reclame in slecht daglicht zouden komen te staan.

Ik denk dat Zeeman wel op een andere manier reclame kan maken, maar dit reclamespotje valt natuurlijk op en slechte reclame is vaak ook reclame. Ondertussen lezen mensen dit artikel en willen ze misschien toch eens gaan kijken.
Ik denk dat elke winkel zijn eigenheid moet behouden en elke winkel speelt in op een bepaald segment van de markt en moeten dus geen andere winkels zwart maken. Ik vind het eigenlijk maar normaal dat zoiets van het scherm gehaald wordt.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 24th October 2013, 09:38
charlotte.vanlooy charlotte.vanlooy is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Berlaar
Posts: 106
Vanaf het moment dat ik dit spotje op de televisie zag, wist ik meteen dat hier kritiek ging op komen. Het is al meerdere malen gebeurd dat winkels veel goedkopere producten aankopen en dan tegen een veel hogere prijs verkopen in hun eigen winkel. Dit reclamespotje geeft hier toch wel enige aanzet aan de winkels.Toch zijn er enkele verschillen met de producten die de goedkope winkel aanbiedt en de producten die te vinden zijn in de duurdere winkels. De klanten vertrouwen meestal gewoon op de bedienden, maar zo zie je maar dat ook jij door hen in de val kan worden gelokt. Dit alles omdat ze een grotere omzet willen, maar dit is echt wel een misdaad! Ik vind het dan ook zeer normaal dat hier door Unizo kritiek wordt op gegeven!

Langs de andere kant is het ook wel goed dat dit filmpje getoond wordt, op deze manier zijn de klanten (hopelijk) meer op hun hoede .....
__________________
L'homme n'est heureux que de vouloir et d'inventer.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:01.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.